Škoda Karoq 2.0 TDI - hvězda s okřídleným šípem
Škoda Karoq je sice na trhu už pátým rokem, ale z mnoha důvodů jde stále o velmi dobře prodávaný vůz. Pochází totiž z velmi populárního segmentu SUV, pohánět jej může stále populární naftový motor a navíc je produktem populární domácí automobilky. Takže na úspěch má celkem zaděláno. V loňském roce prošel faceliftem a dostal pár designových vylepšení, rozšířila se nabídka dostupných příplatků i elektronické výbavy. Tak se podívejme, jak funguje Karoq se slabším naftovým dvoulitrem.
Naposled jsme Karoq měli na srovnávací test se SsangYongem Korando před dvěma lety. Tenkrát s benzínovou patnáctistovkou. Teď padla volba na slabší 85 kW 2.0 TDI s manuální převodovkou. Kombinaci naftového auta s manuálem jsme tu docela dlouho neměli. Naposled v testu VW Caddy se stejným motorem, podladěným dokonce jen na 75 kW. A to bylo na takovou krabici docela málo. Tak jdeme na to.
První pocit po usednutí je nával nadšení. Ta sedadla mi padnou jak ulitá. Mají příjemný materiál, krásně dlouhý podsedák a moje tělo skvěle podepřou i v oblasti zad. Rozhlédnu se kolem sebe a vidím obrazovku předchozí generace systému MIB, vidím kruhové ovladače klimatizace, manuální páku řazení a připadám si jako v automobilovém nebi. Tento interiér je bezpochyby vrchol z pohledu ergonomie a není tady opravdu co vytknout. Moje nadšení z těch úžasných sedaček, které mají tak parádně dlouhý sedák a krásně úzká záda trochu srazila moje dívka, která si stěžovala, že ten dlouhý sedák jí odkrvuje její krátké dívčí nožky. Takže pro menší postavy to zase takové terno není.
Popis zbytku interiéru je prakticky formalita. Skvělé ergonomii sekundují dobré materiály a dostatek místa pro všechny. Pomyslnou korunou na tomto interiéru jsou zadní sedadla VarioFlex, která jsou perfektní. Dají se individuálně posouvat a naklápět, lze vyjmout prostřední a krajní posunout trochu doprostřed vozu. Má tohle řešení jiné auto v této třídě? Za mne naprosto skvělý způsob, jak z malého auta vytěžit maximum. Někdy potřebujete víc místa na nohy, jindy v kufru. To vše za příplatek 20 tisíc. Co více chtít. Místa je samozřejmě dostatek ve všech směrech, nad hlavou možná až moc. Auto zvenku zdobí ta krásná barva, kterou nejčastěji vídáme na promo materiálech. Na utilitární karoserii klasického škodováckého designu je skutečně pohledná.
Pod kapotou máme dvoulitrové TDI naladěné na 85 kW. Tento výkon je dostupný v neuvěřitelném rozsahu otáček od 2750 do 4250. Bezpochyby to bude důsledek toho podladění, protože výkon je obyčejně závislý na otáčkách a točivém momentu. A tady to úplně neplatí. Motor ze sebe umí dostat 300 Nm, které jsou dostupné od 1600 otáček. Z toho je vidět, že charakteristika motoru bude velmi příjemná, typická pro vznětové motory. V praxi to znamená, že se Karoq rozjede i v případě, že jste úplně jaloví při práci se spojkou. Motor se také odmění rozumnou spotřebou, výrobce udává 4,7 až 5,2 v režimu WLTP, v praxi ale spíše o litr víc. Zrychlení na stovku zvládne Karoq kolem 10,5 vteřiny. Pokud je vám 85 kW málo, výrobce nabízí i verzi se 110 kW, ale jen ve variantě 4x4 s DSG. Zajímavým obchodním tahem, a nutno říct, že docela těžkým rozhodováním, může být fakt, že v ceníku je tento 85 kW motor úplně stejně drahý jako 1.5 TSI se 110 kW. Já opravdu nevím, jak bych se rozhodl. Asi hlavně záleží na podmínkách provozu. Ta 1.5 TSI je neuvěřitelně tichá, ale budete muset ještě litr ke spotřebě přihodit.
Tak, ale teď už pojedem. Start provází klasické lehké drnčení motoru, které brzy ustane. Zajímavé je sledovat, jak se v teplotách kolem nuly motor pomalu ohřívá. Trvá 15 minut, než se dostane voda na provozní teplotu, oleji to trvá ještě o 5 minut déle. Řazení rychlostních stupňů jde krásně, převody jsou blízko u sebe, a tak řadíte poměrně často. Lehce jsem zápasil s tím, že klasickou mimoměstskou rychlost pobere šestka jen tak tak a pak když před zatáčkou zpomalím třeba na 80, už se z této rychlosti motor hůře sbírá. Naopak jet 90 na pětku už se mi zase nechtělo. Zároveň jsem měl pocit, že musím velmi často řadit, abych motor udržel v úzkém pásmu cca 1600 až 2000 otáček, kde mu bylo nejlépe. Nad těch 2 tisíce už jsem měl pocit, že ho zbytečně vytáčím. Ale možná jen neumím jezdit s tímto druhem paliva. Tady se ukazuje veliká výhoda těch vícestupňových automatických převodovek, které to dilema častého řazení vyřeší za vás.
Na dálnici točí motor 2000 otáček, a jak bývá u této generace elektroniky zvykem, všechno funguje velmi dobře. Podvozek je naladěn více do komfortu, ale považuji to za ideál toho, co od takového auta motorista žádá. Na 18 palcových kolech v malých rychlostech trochu duní. Věřím, že o palec menší kola to vylepší. Po faceliftu dostal i LED matrixová světla, která jsou perfektním společníkem, ale Octavia má lepší.
Co na závěr. Za mne je Karoq hvězdou tohoto segmentu. Je to univerzální auto ideální velikosti. Nabízí kvalitní svezení a kopu praktických prvků. Hravě smázne všechny tradiční výtky k současné produkci o tom, jak už dnešní auta nejsou, co bývala. Má čtyřkolku, má naftový motor, dojede 1000 km, má skvělá zadní variabilní sedadla. Můžete ho mít i s benzínovým čtyřválcem a pohonem všech kol, nebo skvělým litrovým tříválcem od 665 tisíc Kč. Za vrcholnou verzi samozřejmě zaplatíte přes milion. Těžká volba bude jestli mít za stejné peníze naftový nebo benzínový motor. Pokud pokukujete po tom benzínovém, je otázka jestli by Scala, která je levnější téměř o 200 tisíc Kč, neposkytla stejnou službu.