Digitální asistentka Laura. Česky mluvícím autem dohání Škoda Mercedes
Už jste měli možnost vyzkoušet digitální asistentku značky Mercedes-Benz? Jmenuje se právě Mercedes a je schopna reagovat na plynulé věty v češtině. Můžete ji nechat nastavit klimatizaci, nastavit navigaci nebo se ji zeptat na počasí či to, jak se má. Je to milé a velmi nápomocné.
Obdobný systém má i BMW, ovšem ten neumí mluvit česky. Je potřeba auto přenastavit do angličtiny a na asistentku mluvit anglicky. Škoda Auto se rozhodla na to jít podobně jako Mercedes a před pár dny představila digitální asistentku Lauru.
Laura rozumí i plynně proneseným celým větám a patří do funkčního rozsahu infotainment systému Amundsen, přičemž je k dispozici pro nové městské SUV Kamiq i kompaktní model Scala. Fungujeto jen v případě, že je model vybaven právě systémem Amundsen a pak novou kamarádku stačí oslovit „Okay, Lauro!“. Tím se aktivuje rozšířené hlasové ovládání, není tedy potřeba mačkat žádné ovladače. Laura dle škodovky rozumí i plynule proneseným celým větám, takže řidič nemusí používat žádné přesně určené pokyny nebo fráze.
Až šest jazyků
Laura bez zaváhání a plynule zvládá až šest jazyků a dokonce rozumí i dialektům. Zvládne například zahájit navigaci, vyhledá oblíbenou hudbu nebo si nechá nadiktovat SMS. Kromě češtiny je možné na Lauru mluvit anglicky, německy, francouzsky, ale také španělsky a italsky. Díky tomu, že škoda do svých modelů dává eSIM kartu a jsou tedy neustále online, zvládne Kamiq a Scala pracovat jak s daty uloženými v systému, tak s online vyhledáváním. Přechod mezi online a offline službami probíhá plynule a uživatelé jej nezaznamenají.
A nemyslete si, že je Laura typická ženská, kterou nejde v jejím monologu přerušit. Naopak! Kdykoliv, i během jejího hovoru můžete Lauru přerušit a zadat jí nový příkaz. Zajímavé je, že škodovka systém nastavila tak, aby se rádio nebo hudební přehrávač během hovoru s asistentkou zcela nevypnuly, ale jen ztlumily. Má to dotvářet atmosféru přirozeného rozhovoru.
Nové funkce digitální asistentky Laury se budou průběžně vyvíjet, dále zlepšovat a rozšiřovat. Systém bude brzy k dispozici i v dalších modelech mladoboleslavské automobilky. V budoucnu bude Laura umět například ovládat více funkcí vozu nebo ještě plynuleji reagovat na celé mluvené věty; bude možný i jednoduchý rozhovor. Myslitelné jsou do budoucna také aplikace rozšířeného hlasového ovládání i mimo vozidlo, například v rámci mobilních nebo webových aplikací či online konfigurátoru.
Vyzkoušeli jsme: Laura v nové Octavii
V neočekávanějším modelu české automobilky samozřejmě Lauru najdeme a tak v rámci jejího testu jsme ji vyzkoušeli. Hlavním tahákem je bezesporu ovládání klimatizace hlasem - to totiž bude jistě jeden z hlavních důvodů, proč jej Škodovka do aut dala. Nová Octavia totiž nemá klasické ovládání klimatizace kolečky, ale je nutné měnit teploty a nastavení na displeji, což za jízdy nemusí být vždy ideální. Proto stačí říct "Okay Lauro", následované třeba hláškou "je mi zima" nebo třeba i poněkud peprnější "mrzne mi ksicht". Tím ale umělá inteligence tak, jak ji známe v podobě třeba Siri končí - zadávání adresy navigace je poněkud zdlouhavé a třeba vypnout start-stop, když už na to tedy není v Octavii dedikované tlačítko Laura nezvládne. Osobně ta tedy raději podržím tlačítko pro Lauru, které vám aktivuje hlasového asistenta v mobilu, kterému už vysvětlíte, kam chcete odnavigovat nebo co chcete poslouchat opravdu jednoduše jednou větou.