Lexus LBX - malé auto a takhle dobré? To nepochopíte

,

Nový Lexus ve mně při jeho statickém představení úplně velkou vlnu nadšení nevyvolal. Venku stojí LC500, RX500 a RCF, a jestli tohle bude převlečený Yaris Cross pro bohaté, tak na to já moc nejsem. Ale nemohl jsem se více mýlit. Zatímco Yaris Cross není mojí nejoblíbenější Toyotou, tak Lexus LBX se mým oblíbeným autem rychle stal. Tak pojďme na to.

Lexus LBX je úplně nový model od této japonské prémiové automobilky. Jde o svébytný model, který vychází z platformy TNGA, ale prošel značnými úpravami. Rovnou prozradím, že tohle fantastické auto začíná na velmi příjemných 700 tisících Kč, ale oproti zmíněnému Yaris Cross  prošlo tolika změnami, že s ním má jen málo společné. Je širší, delší, má jiné podvozkové komponenty, a dokonce změněný hybridní systém. Je výrazně lépe odhlučněný, je komfortnější, uvnitř nabízí úplně jiný interiér a prvotřídní materiály. A umí být nabitý technikou, kterou jsem v téhle třídě neviděl. I ta nejlevnější verze nabídne hybridní pohon s automatickou převodovkou a paletu bezpečnostních prvků.  Přednárazový bezpečnostní systém - PCS, Proaktivní asistent řízení - PDA, Dynamický adaptivní tempomat - DRCC, Systém varování při opuštění jízdního pruhu - LDA – Asistent semiautonomní jízdy - LTA, Automatické ovládání dálkových světel - AHB, Asistent nouzového zastavení - EDSS, Systém rozpoznávání dopravního značení - RSA. Ale za příplatek můžete mít třeba Asistent bezpečného vystupování, systém monitorování provozu příčně před vozidlem, head-up displej, audiosystém Mark Levinson s 13 reproduktory, elektricky ovládané víko kufru, ionizátor vzduchu nebo aktivní potlačení hluku. V malém SUV! A to ještě není všechno.

Co se týče pohonné jednotky, vybral ji výrobce za vás. Pod kapotou je atmosférický tříválcový motor s objemem 1,5 litru. Společně s paralelně připojeným elektromotorem nabízí výkon 136 koní. Samozřejmostí v tomto případě je automatická převodovka, u těch full hybridů od Toyoty to ani jinak nelze. Lze si připlatit si i za pohon všech kol, ale naše verze má pohon jen přední nápravy. Ta nabízí zrychlení na stovku za 9,2 vteřiny a teoretickou kombinovanou spotřebu 4,4 - 4,7 litrů na sto km. 

S délkou 4190 mm nejde úplně o malé auto. Vzhledem velmi klame, jeho roztomilý výraz přední části a relativně velká kola matou naše smysly abychom si mysleli, že jde o 4 metrové auto. Ale není tomu tak. Vesele tvarovaná karoserie se nabízí v řadě barevných odstínů, krásný je třeba ve žluté nebo i v měděné Sonic. Je možné vybírat i z dvoubarevných lakování s černou střechou. Hodnocení exteriéru je subjektivní, a umím si i představit, že v dnešní době, kdy auta vyjadřují především pozici ve společnosti a ta velká SUV s velkými maskami mají ostatním ukázat, kdo je na silnici pánem, tenhle funky výraz nebude to, co kupující v prémiové třídě hledají. Ale mě se moc líbí. Stejně tak nadšený jsem byl z interiéru. Je to přesně můj šálek kávy. Je fantasticky zpracovaný, jednoduchý, ale ne obyčejný, vkusný. Ergonomie je skvělá, velká obrazovka je netrčí z palubní desky, ale je parádně zapracovaná. Volant s neuvěřitelně jemnou kůží padne dobře do ruky nabízí řadu ovladačů. I když ovládání přístrojového štítu není úplně logické. 

Sedadla padnou jak ulitá, klimatizace se ovládá z části fyzickými tlačítky a zčásti přímo na spodní části obrazovky, nemusí se nikam bloudit do útrob pro změnu směru foukání nebo zapnutí výhřevu sedadel. Infotainment funguje rychle, dokonce i integrovaná navigace je velmi dobře použitelná. Samozřejmostí je podpora apple car play a android auto včetně bezdrátového nabíjení. Tak půjdeme jezdit? Půjdeme!

Usedám do pohodlných sedadel, obklopuje mě ten krásný interiér. Vůbec si nepřipadám jako v malém autě. Elektronické otevírání dveří neumožní otevřít dveře ve chvíli, kdy projíždí auto nebo cyklista. To je další z perfektních asistencí, kterou LBX nabízí. Zařadím D na voliči automatické převodovky a neslyšně vyrazím vpřed. Krása. Od prvních metrů se mi líbí, jak se auto chová. Je příjemně tuhé, ale ne měkké. Velmi podobné pocity jsem měl z C-HR. Navíc část pohonu je přesunuta do kufru, a tak je LBX hezky vyvážené hmotnostně. Už sám elektromotor obstará velkou část zrychlení a občas se jen ozve příjemné brumlání tříválce, který buď doplňuje energii do baterie, nebo trochu pomáhá s pohonem. První nájezd na dálnici, disciplína, kde hybridy od Toyoty zrovna nelze chválit, protože atmosférický čtyřválec většinou vyje jak vlk na měsíc. Ne tak tady. Ta tříválcová koncepce autu ohromně pomohla, protože vytočený tříválec zní mnohem lépe. Hezky vrčí a vůbec neruší. Na dálnici je LBX krásně tiché. 

Pouštím adaptivní tempomat s udržováním v jízdních pruzích a užívám si první kilometry. Je to prvotřídní svezení. Najednou se na hlavním displeji objeví varování, že se zezadu blíží auto. To jsem se jen malinko zapomněl v levém pruhu a LBX mě upozornilo na auto blížící se zezadu. Krása. Na sjezdu z dálnice si všímám, jak skvěle LBX drží stopu a jak hodně si na těch 225 R18 můžu troufnout. 

Cestování s malým človíčkem je úplně v pohodě, velmi ocenil možnost vychladit auto před nástupem pomocí mobilní skvělé aplikace. Jeho kočárek se vešel do 400 litrů velkého kufru docela snadno. Základna dětské sedačky se snadno uchytí do viditelných isofix bodů, jen klasicky na předním sedadle chybí. Místa je uvnitř dostatek, i když trochu dostala přednost velikost kufru před místem na zadních sedadlech a tak je to s dětskou sedačkou i dospělým jen tak tak. Líbil se mu i pevný podvozek, který neskáče, ale pevně autem pohupuje. Přitom se mu totiž dobře spí.

Mně se zase líbilo to, že většina cest skončila se spotřebou kolem 4,5 litru benzínu na sto km. To je prostě na těch hybridech od Toyoty úžasné. Okamžitá reakce na plyn, neslyšný provoz, lineární nástup výkonu, žádné přerušování tahu řazením, a to vše korunované fantastickou spotřebou. Jedinou výtku k tomu pohonu mám, že je málo “engaging” tj. že si člověk připadá tak nezúčastněně. LBX umožňuje docela svižnou jízdu, v zatáčkách drží, řízení je příjemně přesné, sedadla celkem podrží, ale ten pohon člověka vůbec nevtáhne do děje. 

Třešničkou jsou pak prvky výbav jako elektrické otevírání kufru, prémiové audio JBL (co skutečně dobře hraje), zpětná zrcátka, která mají tvar jako ve velkých Lexusech nebo ostřikovače skla umístěné ve stěračích. Zkrátka skutečná prémiová třída. A co mi vadilo? Toho je skutečně málo. Nepříjemné jsou nové asistenty varující při překročení rychlosti a sledující vaši pozornost. Ale ty jsou homologačně závazné včetně toho, jak složitá má být jejich deaktivace. A pak asi už jen nemožnost příplatku za LED matrixová světla.

Co na závěr? LBX výrazně předčilo moje očekávání. Jde o skvělé auto, se skvělým pohonem, skvělou spotřebou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi i komfortem. Co víc si přát? S testovanou výbavou Emotion Tech se sice cena vyšplhala těsně pod milion korun, ale z výše uvedeného je jasné, že prostě nejde o obyčejné malé SUV. Tohle auto si naše doporučení zaslouží prakticky bez výhrad.

Plusy

  • skvělá spotřeba
  • perfektní jízdní vlastnosti
  • funkce a nabídka asistentů
  • dostatečně velký kufr

Mínusy

  • absence LED-matrix světel

Akční nabídky

Rivalové

Audi Q3 Sportback
Cena od996 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3
Cena od941 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost202 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
BMW X2
Cena od881 400 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 225 kW
Maximální rychlost195 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
BMW X1
Cena od950 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Subaru Forester
Cena od965 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - - kW
Maximální rychlost188 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
CUPRA Formentor
Cena od889 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 150 kW
Maximální rychlost203 - 220 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Toyota RAV4
Cena od939 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Mazda CX-5
Cena od777 550 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Ateca
Cena od709 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai Tucson
Cena od659 990 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 195 kW
Maximální rychlost189 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Škoda Karoq
Cena od715 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost192 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
KIA XCeed
Cena od524 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 150 kW
Maximální rychlost186 - 220 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai Kona
Cena od609 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon88 kW - 146 kW
Maximální rychlost165 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Ford Kuga
Cena od851 900 Kč
Palivabenzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba- - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Renault Arkana
Cena od711 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 116 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru XV
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 110 kW
Maximální rychlost175 - 193 Km/h
Spotřeba6 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Nissan Qashqai
Cena od679 990 Kč
Palivahybrid mild-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Toyota C-HR
Cena od794 900 Kč
Palivahybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon90 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 180 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
SsangYong Korando
Cena od569 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost191 - 193 Km/h
Spotřeba6 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
0
Porovnávač
TOPlist