Lexus LBX - malé auto a takhle dobré? To nepochopíte
Nový Lexus ve mně při jeho statickém představení úplně velkou vlnu nadšení nevyvolal. Venku stojí LC500, RX500 a RCF, a jestli tohle bude převlečený Yaris Cross pro bohaté, tak na to já moc nejsem. Ale nemohl jsem se více mýlit. Zatímco Yaris Cross není mojí nejoblíbenější Toyotou, tak Lexus LBX se mým oblíbeným autem rychle stal. Tak pojďme na to.
Lexus LBX je úplně nový model od této japonské prémiové automobilky. Jde o svébytný model, který vychází z platformy TNGA, ale prošel značnými úpravami. Rovnou prozradím, že tohle fantastické auto začíná na velmi příjemných 700 tisících Kč, ale oproti zmíněnému Yaris Cross prošlo tolika změnami, že s ním má jen málo společné. Je širší, delší, má jiné podvozkové komponenty, a dokonce změněný hybridní systém. Je výrazně lépe odhlučněný, je komfortnější, uvnitř nabízí úplně jiný interiér a prvotřídní materiály. A umí být nabitý technikou, kterou jsem v téhle třídě neviděl. I ta nejlevnější verze nabídne hybridní pohon s automatickou převodovkou a paletu bezpečnostních prvků. Přednárazový bezpečnostní systém - PCS, Proaktivní asistent řízení - PDA, Dynamický adaptivní tempomat - DRCC, Systém varování při opuštění jízdního pruhu - LDA – Asistent semiautonomní jízdy - LTA, Automatické ovládání dálkových světel - AHB, Asistent nouzového zastavení - EDSS, Systém rozpoznávání dopravního značení - RSA. Ale za příplatek můžete mít třeba Asistent bezpečného vystupování, systém monitorování provozu příčně před vozidlem, head-up displej, audiosystém Mark Levinson s 13 reproduktory, elektricky ovládané víko kufru, ionizátor vzduchu nebo aktivní potlačení hluku. V malém SUV! A to ještě není všechno.
Co se týče pohonné jednotky, vybral ji výrobce za vás. Pod kapotou je atmosférický tříválcový motor s objemem 1,5 litru. Společně s paralelně připojeným elektromotorem nabízí výkon 136 koní. Samozřejmostí v tomto případě je automatická převodovka, u těch full hybridů od Toyoty to ani jinak nelze. Lze si připlatit si i za pohon všech kol, ale naše verze má pohon jen přední nápravy. Ta nabízí zrychlení na stovku za 9,2 vteřiny a teoretickou kombinovanou spotřebu 4,4 - 4,7 litrů na sto km.
S délkou 4190 mm nejde úplně o malé auto. Vzhledem velmi klame, jeho roztomilý výraz přední části a relativně velká kola matou naše smysly abychom si mysleli, že jde o 4 metrové auto. Ale není tomu tak. Vesele tvarovaná karoserie se nabízí v řadě barevných odstínů, krásný je třeba ve žluté nebo i v měděné Sonic. Je možné vybírat i z dvoubarevných lakování s černou střechou. Hodnocení exteriéru je subjektivní, a umím si i představit, že v dnešní době, kdy auta vyjadřují především pozici ve společnosti a ta velká SUV s velkými maskami mají ostatním ukázat, kdo je na silnici pánem, tenhle funky výraz nebude to, co kupující v prémiové třídě hledají. Ale mě se moc líbí. Stejně tak nadšený jsem byl z interiéru. Je to přesně můj šálek kávy. Je fantasticky zpracovaný, jednoduchý, ale ne obyčejný, vkusný. Ergonomie je skvělá, velká obrazovka je netrčí z palubní desky, ale je parádně zapracovaná. Volant s neuvěřitelně jemnou kůží padne dobře do ruky nabízí řadu ovladačů. I když ovládání přístrojového štítu není úplně logické.
Sedadla padnou jak ulitá, klimatizace se ovládá z části fyzickými tlačítky a zčásti přímo na spodní části obrazovky, nemusí se nikam bloudit do útrob pro změnu směru foukání nebo zapnutí výhřevu sedadel. Infotainment funguje rychle, dokonce i integrovaná navigace je velmi dobře použitelná. Samozřejmostí je podpora apple car play a android auto včetně bezdrátového nabíjení. Tak půjdeme jezdit? Půjdeme!
Usedám do pohodlných sedadel, obklopuje mě ten krásný interiér. Vůbec si nepřipadám jako v malém autě. Elektronické otevírání dveří neumožní otevřít dveře ve chvíli, kdy projíždí auto nebo cyklista. To je další z perfektních asistencí, kterou LBX nabízí. Zařadím D na voliči automatické převodovky a neslyšně vyrazím vpřed. Krása. Od prvních metrů se mi líbí, jak se auto chová. Je příjemně tuhé, ale ne měkké. Velmi podobné pocity jsem měl z C-HR. Navíc část pohonu je přesunuta do kufru, a tak je LBX hezky vyvážené hmotnostně. Už sám elektromotor obstará velkou část zrychlení a občas se jen ozve příjemné brumlání tříválce, který buď doplňuje energii do baterie, nebo trochu pomáhá s pohonem. První nájezd na dálnici, disciplína, kde hybridy od Toyoty zrovna nelze chválit, protože atmosférický čtyřválec většinou vyje jak vlk na měsíc. Ne tak tady. Ta tříválcová koncepce autu ohromně pomohla, protože vytočený tříválec zní mnohem lépe. Hezky vrčí a vůbec neruší. Na dálnici je LBX krásně tiché.
Pouštím adaptivní tempomat s udržováním v jízdních pruzích a užívám si první kilometry. Je to prvotřídní svezení. Najednou se na hlavním displeji objeví varování, že se zezadu blíží auto. To jsem se jen malinko zapomněl v levém pruhu a LBX mě upozornilo na auto blížící se zezadu. Krása. Na sjezdu z dálnice si všímám, jak skvěle LBX drží stopu a jak hodně si na těch 225 R18 můžu troufnout.
Cestování s malým človíčkem je úplně v pohodě, velmi ocenil možnost vychladit auto před nástupem pomocí mobilní skvělé aplikace. Jeho kočárek se vešel do 400 litrů velkého kufru docela snadno. Základna dětské sedačky se snadno uchytí do viditelných isofix bodů, jen klasicky na předním sedadle chybí. Místa je uvnitř dostatek, i když trochu dostala přednost velikost kufru před místem na zadních sedadlech a tak je to s dětskou sedačkou i dospělým jen tak tak. Líbil se mu i pevný podvozek, který neskáče, ale pevně autem pohupuje. Přitom se mu totiž dobře spí.
Mně se zase líbilo to, že většina cest skončila se spotřebou kolem 4,5 litru benzínu na sto km. To je prostě na těch hybridech od Toyoty úžasné. Okamžitá reakce na plyn, neslyšný provoz, lineární nástup výkonu, žádné přerušování tahu řazením, a to vše korunované fantastickou spotřebou. Jedinou výtku k tomu pohonu mám, že je málo “engaging” tj. že si člověk připadá tak nezúčastněně. LBX umožňuje docela svižnou jízdu, v zatáčkách drží, řízení je příjemně přesné, sedadla celkem podrží, ale ten pohon člověka vůbec nevtáhne do děje.
Třešničkou jsou pak prvky výbav jako elektrické otevírání kufru, prémiové audio JBL (co skutečně dobře hraje), zpětná zrcátka, která mají tvar jako ve velkých Lexusech nebo ostřikovače skla umístěné ve stěračích. Zkrátka skutečná prémiová třída. A co mi vadilo? Toho je skutečně málo. Nepříjemné jsou nové asistenty varující při překročení rychlosti a sledující vaši pozornost. Ale ty jsou homologačně závazné včetně toho, jak složitá má být jejich deaktivace. A pak asi už jen nemožnost příplatku za LED matrixová světla.
Co na závěr? LBX výrazně předčilo moje očekávání. Jde o skvělé auto, se skvělým pohonem, skvělou spotřebou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi i komfortem. Co víc si přát? S testovanou výbavou Emotion Tech se sice cena vyšplhala těsně pod milion korun, ale z výše uvedeného je jasné, že prostě nejde o obyčejné malé SUV. Tohle auto si naše doporučení zaslouží prakticky bez výhrad.