První jízda s Lexusem LBX - s velmi lákavou úvodní cenou nejde jen o převlečený Yaris Cross.
V okolí Berouna jsme absolvovali první jízdy se zbrusu novým modelem Lexus LBX. Jde o kompaktní crossover s prémiovými ambicemi, který se chlubí nejen elegantním designem a komfortním interiérem, ale i řadou inovativních technologií, které z něj dělají klenot v segmentu malých SUV. Lexus jej v Česku momentálně nabízí za skvělých podmínek. Dobře vybavené auto můžete mít už od 699 tisíc Kč.
LBX na pohled nabízí design typický pro poslední Lexusy, ale díky propojení masky chladiče se světly působí roztomilejším dojmem. Uvnitř jsou prémiové materiály jako kůže a semiš. Posaz je pohodlný, přístrojová deska vypadá dospěle, stejně jako řada prvků elektronické výbavy. V rámci hierarchie modelů stojí LBX pod modelem UX. I přesto že je LBX nejmenším modelem nabízí příjemných 330 litrů v zavazadlovém prostoru.
Jízdně je to celkem typický Lexus. Krásně vyladěný hybridní systém, od jehož fungování je řidič zcela odstíněn. Velmi tichý je i spalovací tříválec, který vůz pohání. Jeho zvuk je příjemný i ve vyšších otáčkách, kdy řidič požaduje maximální výkon, tady je znát skutečný posun v technice i akustice. I na větších 18 palcových kolech je auto příjemně naladěné. Přestože je LBX postaveno na stejné podvozkové platformě jako Toyota Yaris Cross, je úroveň cestování o třídu lepší.
Lexus očekává zhruba tři sta prodaných kusů LBX za tento rok. Přestože má k dispozici jen pár předprodukčních kusů, které jsme měli možnost vyzkoušet, potvrdili zástupci značky, že už mají na tento vůz řadu objednávek. Během relativně krátké jízdy samozřejmě spoustu věci nebylo možno zcela vyzkoušet, na to bude vhodný tradiční týdenní test.
Níže je popis nejzajímavějších prvků nového vozu:
Pohon: Srdcem LBX je nový hybridní systém Lexus s 1,5litrovým tříválcem a elektromotorem. Celkový systémový výkon činí 136 koní a točivý moment 185 Nm, což umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy (9,6 sekundy u verzí s pohonem všech kol). Kombinovaná spotřeba paliva dle WLTP startuje na 4,4 l/100 km s emisemi CO2 od 100 g/km. Tříválec 1,5 litru se pyšní špičkovou termodynamickou účinností.
Systém Predictive Efficient Drive: Tento chytrý systém předvídá chování řidiče a dopravní podmínky a optimalizuje nabíjení a vybíjení baterie. Spolupracuje s cloudovou navigací a ukládá data o trasách. Dokáže rozpoznat klesání a automaticky reguluje rekuperaci energie.
Sekvenční řazení Shiftmatic: Sportovní varianty LBX disponují sekvenčním řazením Shiftmatic, které umožňuje manuální řazení šesti stupňů. Řidič tak má větší kontrolu nad vozem a může si vychutnat sportovní jízdu.
Elektronicky řízený pohon všech kol E-Four: systém E-Four zajišťuje stabilitu a trakci v náročných podmínkách. Kompaktní a úsporný systém automaticky rozděluje hnací sílu mezi nápravy v rozmezí od 100:0 do 20:80.
Bezpečnostní a asistenční systémy: LBX je standardně vybaven komplexním souborem bezpečnostních a asistenčních systémů Lexus Safety System+3. Patří sem pre-kolizní systém s rozpoznáváním chodců a cyklistů, adaptivní tempomat, asistent udržování v jízdním pruhu, systém monitorování únavy řidiče a další.
Podvozek a aerodynamika: LBX se pyšní tuhou karoserií a optimalizovaným podvozkem pro agilní a komfortní jízdu. Aerodynamiku vylepšuje uhlazený design s nízkým součinitelem odporu vzduchu Cd 0,34.