Ford Focus Combi ST line - chcete skvělé auto s obřím kufrem za velmi dobrou cenu? Dále nehledejte.
Ford Focus je dlouhodobou stálicí mezi vozy nižší střední třídy. Bohužel tyto vozy v současné době nemají na růžích ustláno, přestože nabízí skvělý kompromis mezi velikostí, cenou a jízdními vlastnostmi. Focus navíc nedávno prošel faceliftem, takže se zlepšila nabídka komfortních prvků a lehké designové retuše doladily Focuse do stavu, ve kterém je připraven pět svou labutí píseň. Další už totiž nebude. Na test máme litrový tříválec v kombinaci s mild-hybridním pohonem, manuální převodovkou a udávanou spotřebou 5,3 litru benzínu na sto kilometrů. Ve výbavě ST line se 155 koni pod kapotou. Potěší také velmi příznivá cena. Tento skvěle vybavený kousek stojí momentálně zajímavých 630 tisíc Kč.
Focus je velmi pohledné auto nižší střední třídy. Ve variantě kombi však znatelně narostl, aby poskytl dostatek prostoru pro zavazadla. Na délku je téměř o 30 cm delší než hatchback a kombi tak narostlo do takových rozměrů, že je jen o 2 cm kratší než Škoda Octavia. Rozvor náprav má focus dokonce o 14 mm delší. Z toho vyplývá, že uvnitř bude podobně velký, včetně zavazadlového prostoru, který má jen o 5 litrů méně než český rekordman, tj 635 litrů. Focus byl vždycky kromě rodinného auta, také autem, které v dané třídě přináší nejlepší jízdní vlastnosti a nejlepší řidičský požitek. Jaké trumfy může v tomto směru Focus s litrovým motorem nabídnout?
Před námi stojí modrý vůz na velkých osmnácti palcových kolech s pneumatikou o šířce 235 mm. Už to je v této kategorii neobvyklé a trochu poodhaluje, jaké svezení by mohl Focus nabídnout. Stejně sportovně působí i prvky výbavy ST line jako nástavce prahů a nárazníků. I v této verzi potěší kvalitní interiér s vysokou hradbou přístrojové desky zvýrazněný červeným prošíváním a velmi příjemnými sedadly. Největší změna v interiéru je přesun ovládání klimatizace do nového, obřího, 13,2 palcového displeje. To není zrovna změna, kterou bych chválil, ale kromě toho, že informace o aktivaci vnitřního okruhu je tak schovaná, že jsem jel hodinu ve vydýchaném autě, je to docela hezky vyvedené a každá funkce klimatizace má své místo na spodku displeje. Celé je to trochu zbytečné, ale taková je doba. Velký digitální přístrojový štít mění svůj grafický motiv podle zvoleného režimu jízdy (Eko, Normál, Sport), jinak nic extra nenabízí.
Tlačítkem probouzím tříválcový litrový turbomotor s tradičním označením EcoBoost, kterému pomáhá mild-hybridní ústrojí k celkovému výkonu 155 koní, resp až 240 Nm při 2500 otáčkách, s tím, že 190 Nm je dostupných od 1900 do 5500 otáček. Výrobce udává spotřebu v rozsahu 5,3 - 5,4 litru na sto km a zrychlení z nuly na sto za 9,1 vteřin při provozní hmotnosti 1413 kg. To nejsou sice úplně hodnoty zrychlení ani počty válců, které bychom při pohledu na tak sexy auto čekali, ale nedělejme ukvapené závěry. Motor po nastartování není prakticky slyšet. A slyšet příliš není ani v běžných provozních otáčkách. Jen do 2 tisíc otáček toho moc nepředvádí a dost duní. Pak ale ožívá a pod zátěží se začne ozývat velmi příjemným vzdáleným bručením. Je úžasné, jak statečně ten tříválec táhne. Tah mu vydrží až do maximálních otáček. Ideálním převodem je trojka, na ní můžete jet od 40 km/h v obci až po 130 km/h při připojování na dálnici. Na přístrojové desce je i indikace výpomoci od elektromotoru. Je několikastupňová, pomáhá hlavně ve velmi nízkých otáčkách, kdy těch 12 kW a až 50 Nm je docela poznat. Hlavně v tom, že vás rychle vytáhne z toho pásma otáček, které motoru úplně nevoní.
Po prvních metrech je jasné, že ST line přináší tužší odpružení, které společně s velkými koly nabízí velmi vytříbené jízdní vlastnosti. Není přehnaně tvrdé, ale není určitě pro každého. Od prvních chvil Focus působí jako skvělé řidičské auto. Tvrdší spojka, delší dráhy řazení, pevné řízení, skvělá odezva na plyn podpořená elektromotorem mild hybridního ústrojí. V testu před dvěma lety mi dost vadila intenzita rekuperace mild-hybridního systému. I tentokráte jsem s ní trochu zápasil, především ve městě na nízké rychlostní stupně je docela intenzivní. Vadilo mi, že auto hned začne zpomalovat a udržet konstantní rychlost znamená v křeči balancovat na milimetrové dráze plynu. Ve chvíli, kdy začne motor brzdit rekuperací, je i pedál brzdy velmi citlivý. Mimo město mi naopak intenzita rekuperace vyhovovala a dalo se s ní “obhospodařit” většinu zpomalení - i ty před začátkem obce nebo na sjezdu z dálnice. Té energie to nepochybně uspoří celkem dost.
Co se týče spotřeby, možná bych při tom zacházení, jakého se Focusu ode mne dostalo, čekal i o trochu nižší hodnoty. Celkově chtěl Focus za dobu zápůjčky 6 litrů na sto km. Na dálnici i ve městě lze počítat se spotřebou zhruba 6,5 litru. Na dlouhodobém počítadle svítilo při převzetí Focusu 6,9 litru. Jízdně mne Focus přesvědčil na plné čáře. Drží, jak přibitý, limitu pneumatik jsem se vlastně ani nepřiblížil, na to by to chtělo trochu silnější motor. Chování podvozku je vynikající a je zábavné. Zároveň je ale použitelný i ve městě a vejce se vám cestou z nákupu nerozbijí.
Focus je skvělý. V očích zákazníků jej trochu degraduje nabídka motorů, která se omezila na 1.0 benzín a 1.5 naftu, co je ve srovnání s Octavií, přece jen horší nabídka. Ale je krásný, nabízí parádní jízdní vlastnosti, které jsou ale zároveň dostatečně komfortní. Zkrátka ideál. To, jak jak tiše a klidně pluje po dálnici, je úžasné. Asi bych prominul i to brzdění toho mild-hybridu, protože za cenu kolem 630 000 Kč jde o skvělou nabídku.