Škoda Scala 1.0 TSI Evo2 - Český Golf ve špičkové formě, ale s tím tříválcem opatrně
Kompaktní hatchback se 467 litry v kufru. Něco takového umí jen automobilka Škoda. Scala už je s námi od roku 2019 a letos na jaře dostala drobný facelift. Ten, jak tomu bývá, dostal pár drobných designových změn, přibyly nějaké komfortní prvky, ale hlavně se pod kapotu ukryly nové generace tříválcového 1.0 TSI a čtyřválcového 1.5 TSI, stěžejních pohonných jednotek celého koncernu. My jsme sáhli po litrovém motoru, protože bude zřejmě nejčastější volbou zákazníků.
Scalu už jsem párkrát řídil a o jejích kvalitách nepochybuji. Je z kategorie vozů, které mám nejradši - kompaktní hatchback. Ideální poměr délky, užitných parametrů, jízdních vlastností, komfortu i nákladů na provoz. Všeho je tak akorát. Jenže spoustě lidí nevoní ten tříválec. O těch se často v komentářích dočteme, že jsou vhodné tak do sekačky. A to je nesmysl. Všichni přece ví, že sekačka má být elektrická. A naše zkušenosti s tímto motorem jsou o dost jiné. Navíc downsizing přináší i řadu výhod. S malými motory jsou auta lehká, motor se rychle zahřeje, rychle uvnitř topí. Ta síla ve středních otáčkách je zcela dostatečná a, a když se chce, tak i málo spotřebují. To jsou totiž ty parametry, které řeší kupující těchto aut. Těch testů s litrovými motory jsme měli hodně, od atmosférické 1.0 MPI ve Fabii, přes slabší verzi se 1.0 TSI 70 kW s manuálem také ve Fabii. První svezení s 1.0 TSI bylo před čtyřma lety v Octavii, litr jsme měli i ve Fordu Focus nebo Hyundai Bayon. Prostě ať se vám to líbí, nebo ne, jde o mainstream motory. Pro ty, kterým se to nelíbí, má každá automobilka v nabídce motor silnější, většinou čtyřválec. Focus třeba už ne, ale Fabia ano.
Už první generace tříválcového motoru 1.0 TSI byl technicky na výši. Měl variabilní časování sacích a výfukových ventilů, vstřikovací tlak až 350 barů, Millerův spalovací cyklus s vyšší kompresí a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek (VGT). Ve verzi Evo2 je nové turbodmychadlo, které umožňuje vyšší teplotu výfukových plynů a zvýšení výkonu v širším rozsahu otáček. Motor 1,0 TSI o ve výkonové variantě 85 kW (115 k) poskytuje o 4 kW (6 k) větší výkon než předchozí motor a je k dispozici o 500 ot/min níže, přičemž rozsah maxima výkonu je širší. Spektrum otáček pro maximální točivý moment 200 Nm bylo rozšířeno o dalších 500 ot/min v horním pásmu otáček.
To všechno zní skvěle. Ale jak to vypadá v praxi. My jsme zkoušeli variantu 85 kW se šestistupňovou manuální převodovkou, v nabídce je i s automatem DSG. První nastartování. Vůz se během krátkého ohřevu lehce chvěje, ale za chvíli už si tříválec přede a nedává o sobě znát. Až do rozjezdu. On má totiž ten motor charakteristiku těch milovaných TDI PD motorů. Takové to, nic-brutální zátah-nic. A s tím je trochu potíž při rozjezdech. Od volnoběžných otáček do zhruba 2 tisíc otáček je s tím motorem marné pořízení. Moc se mu nechce ale rozjet se s ním dá. To v člověku ale evokuje to, že musí trochu více šlápnout na plyn, aby to jelo. V tu chvíli protne ručička otáčkoměru dvojku a tříválec se splaší. Nahrne se mu těch skoro 200 Nm (i když vrchol točivého momentu je až 3000-3500 Nm) a než stihnete dát nohu z plynu auto vyrazí vpřed. Vypadá to trochu jako jízda přískokem. Do toho rádce řazení radí přesně tak, aby vás s každou změnou rychlostí o tento zážitek neochudil. A ještě si musíte zvyknout na drobné zpoždění reakce motoru na plyn (ne turbodíru).
Pokud však zvládnete tu fázi rozjezdu a budete držet otáčky nad 2 tisíci, budete pozitivně překvapeni. Jak statečně motor táhne mezi 2 a 4 tisíci otáček, to je k nevíře. Vrcholného výkonu dosahuje až u 5500 otáčkách, ale tam už motor už tak netáhne a spíše se k tak vysokým otáčkám ani nebudete mít důvod vydat. Dle výrobce má chtít litrový hrdina 5,1 litrů na sto km a zrychlit na stovku za 9,5 vteřiny. To by byly docela příjemné hodnoty. My jsme celý test zakončili se spotřebou o litr vyšší, hodnoty pod 6 litrů jsem na palubním počítači viděl spíše výjimečně, takže tady jsem čekal trochu lepší hodnoty. Skoro bych se nebál tvrdit, že ten motor 1.5 TSI bude celkově úspornější, také je o 50 tisíc Kč dražší. Samozřejmě na dneším trhu plném hybridů, kdy třeba Toyota Corolla jezdí za 5 litru, je těch 20% spotřeby navíc docela propastný rozdíl.
Tak motor máme za sebou, jak je na tom zbytek auta? Nemá chybu! Scala v tomto směru splňuje všechno, co jsem od ní očekával. Příjemně se v ní sedí, inovovaný panel klimatizace nově umožňuje nastavit vše tlačítky, předchozí generace infotainmentu funguje svižně. Místa je všude spousta, v tomhle je škodovka prostě nedostižná. V kufru je neuvěřitelných 467 litrů, i když v naší výbavě dost z nich “okupovaly” nějaké simply clever vychytávky, které bych asi oželel na úkor objemu kufru. I na zadním sedadlech je před koleny přehršel místa. Bavíme se o hatchbacku s délkou 4362 mm, aby bylo jasno. Nově nabízí Scala celou nálož výbavy. Mne nejvíce překvapily a potěšily LED matrix světla, obří prosklená střecha s elektrickou roletkou (kterou nemá ani Enyaq) anebo virtuální pedál pro elektrické otevírání pátých dveří. To jsou komfortní prvky, které bych od faceliftu nečekal. Krásná sedadla a skvělá ergonomie je už jen příjemnou tečkou.
Jízdně je to typická současná Škoda. Naladěná ideálně dle mého vkusu a doladit jízdní komfort lze velikostí disků kol. Na 17 palcových discích bylo auto akorát, malinko tužší, ale ne tvrdé, asi bych přece jen zůstal u těch 16 palcových. Výhodou toho hezkého kompromisu v tuhosti je to, že v zatáčkách ji můžete hnát, ale ve městě z vás nevytřese duši a dítě může klidně spát. To je to, co od auta očekávám. Vzhledově je to věc individuálního vkusu, mě je ta jednoduchost sympatická, hezkým detailem jsou páté dveře s protaženým sklem. V zadní části se také ukrývalo elektricky sklopné tažné zařízení.
Scala se základním 70 kW motorem s pětistupňovou převodovkou stojí 449 tisíc Kč. Výbava Drive, už není k dispozici, nahradila ji aktuálně podobná 130 let Premium, kterou s tímto motorem můžete mít za 509 tisíc. Určitě si však priplaťte ty LED matrix světlomety a asi bych doporučil i těch 50 tisíc za tu báječnou čtyřválcovou 1.5 TSI Evo2, protože tento litrový motor může pro někoho, kdo hledá nenáročný motor, být trochu náročný.
Co na závěr? Z mého pohledu je to auto skvělé, léty prověřené, nyní vybroušené k dokonalosti. Nabídkou prostoru, jízdními vlastnostmi i řízením vám bude dělat radost. Určitě si ale zkuste ten litrový motor, jestli to bude váš šálek kávy, protože by bylo škoda zkazit si takové skvělé auto motorem, který vám není po chuťi.