Volkswagen Multivan - pět metrů svobody
Multivan není třeba nijak dlouze představovat. Za 70 let, co je tento model ve výrobě, má spoustu příznivců napříč generacemi. Jeho schopnost přepravit větší množství osob včetně jejich zavazadel, kol, lyží, dětí, zvířat, paddleboardů a jiných rozměrných předmětů a lákadel, které patří k aktivnímu životu, z něj dělají sen mnoha. V době digitálního nomádství může sloužit také jako mobilní kancelář nebo obytné auto. Multivan byl vždy z těch nejstylovějších, nejpromyšlenějších a nejvíce žádaných. Nejinak je tomu u generace 6.1, která se již druhým rokem prodává. Výrobce poladil design, pohonné jednotky a hlavně vůz napěchoval elektronickou výbavou do té úrovně, že se Multivan může poměřovat s osobními auty. Seznam příplatkových prvků obsahuje desítky položek, které za vaše zlaťáky umožní vytvořit dokonale moderní auto. Těch zlatek si připravte trochu víc, výbava Comfortline začíná na 1,5 milionu a námi testované auto je na dohled k milionům dvěma.
Osobně jsem spíš příznivcem střízlivějších tvarů a rozměrů aut, a tak jsem byl trochu nejistý, jak budu schopen tento pět metrů dlouhý, dva metry vysoký a dva metry široký vůz posuzovat měřítkem mých potřeb. Ale když jsem na parkovišti zahlédl tu krásnou modrou “dodávku” s těmi předními lamelami, které má Touareg a Arteon, srdce mi trochu zjihlo. Stisknutím odemykacího tlačítka mne uvítali Bi-LED světlomety. Na klíči se pohupovalo dálkové ovládání nezávislého topení a k tomu nás čekal nejstudenější týden v roce. Zase tak zle nebude. Otevírám rozměrné dveře a sápu se za volant do pohodlného sedadla. Prvotní pocit je zajímavá směsice dojmů - na jednu stranu sedím v obří skříni s (pro mne) zbytečnými metry krychlovými prostoru, na druhou stranu jsem oblokopen naprosto parádním interiérem a sedím za volantem velikosti běžného osobního vozu s opravdu velkým rozsahem nastavení, vybaveného stejnými tlačítky jaké znám z osobních aut - hlasové ovládání, adaptivní tempomat, ovládání hlasitosti a telefonu.
Ten interiér snese opravdu nejpřísnější hodnocení i v rámci osobních vozů. Přístrojová deska je pěkná, promyšlená, účelná a jednotlivé plochy na sebe krásně navazují. I slícování je perfektní. Ovladače nastavení dvouzónové klimatizace třemi kruhovými ovladači, jaké měly vozy předchozích generací Golfu, Tiguanu, Arteonu, považuji za nejlepší řešení, co kdy spatřilo světlo světa a nad nimi rozměrná obrazovka infotainmentu také z předchozích generací. A to není výtka, naopak - displej je překrytý sklem, je dostatečně kontrastní a hlavně nesrovnatelně rychlejší než nová platforma. A s ohledem na současnou generaci si dovolím tvrdit, že výrazně přehlednějším. Přední sedadla všestranně nastavitelná s dvěma loketními opěrkami jsou zárukou, že se pojede opravu pohodlně.
Pohledem do samostmívacího zrcátka vidím, co všechno v tomto voze nebudu schopen využít na maximum. Za mnou je konferenční uspořádání kabiny ve formě dvou sedadel otočených proti směru jízdy a proti nim zadní lavice pro tři osoby. Nebýt Covidu, stačilo by pár telefonátů a už bych vezl partu kamarádů do Rakouska na lyže v nejlepším možném pohodlí, nejlepším možným kočárem. Na promyšleném stolku, který se po stisku tlačítka vysune, by hráli “čertovy obrázky” a za chvíli bychom byli pod sjezdovkou. Cestovatelský ideál, který se letos nekoná. Ale třeba se zase dočkáme. Pojďme jezdit.
Nastartování probudí známý čtyřválcový naftový 2.0 TDI se 110 kW, který je spojen se sedmistupňovou DSG převodovkou. Ta od prvních metrů předvádí naprosto parádní výkon. Její sladění s dvoutunovým multivanem mi přijde naprosto dokonalé. Řadí plynule, na “lechtání plynu” reaguje pohodovou jízdou a neznatelným řazením, při cestě z kopce podřadí a brzdí motorem, při couvání lze krásně ovládat práci spojky plynovým pedálem. Motor je samozřejmě trochu slyšet především pod zátěží a těch 110 kW je dostatečných na běžnou jízdu. Táhlá dálniční stoupání někdy vyžadují, aby si převodovka podřadila a nad dálničními rychlostmi už to zrychlování Multivanu tolik nevoní. Ale na stovku se dostane za 13 vteřin, takže žádný loudal to není.
Během pracovních dní jsem se s Multivanem pohyboval převážně po městě, a tam mne překvapilo pár věcí. Jak rychle si člověk zvykne na ten dobrý výhled, na ten dostatečný rejd řízení a na tu relativně snadnou manévrovatelnost. Díky zadní kameře, parkovacím senzorům a rozměrných zrcátkům je i couvání vcelku nenáročné. Jestli mě něco zklamalo, tak to byl hluk od přední nápravy při přejezdu nerovností, hlavně příčných retardérů. I relativně malá rychlost se někdy v autě ozve větší ranou. Auto mělo příplatkový podvozek pro 17 palcová kola, takže předpokládám, že byl trochu tvrdší než ten standardní. Ta tvrdost samozřejmě z druhé strany projeví na stabilitě auta ve vyšších rychlostech. Ty kritizované zvuky od přední nápravy jsou dílem i velmi tichého interiéru, který do zhruba 100 km/h opravdu snese srovnání s osobním autem a za to má můj respekt.
Na víkend jsem sbalil dvě tašky, které Multivan spolkl jako malinu, a vydal se na Vysočinu. Na výjezdu z Prahy po D1, kde je tichoučký asfalt, jsem poprvé překonal rychlost 130 km/h a tam už ten aerodynamický hluk začíná stoupat. Stejně jako spotřeba. Nakonec jsem na adaptivním tempomatu nastavil rychlost 120 km/h a s lokty položenými na loketních opěrkách, Apple CarPlay zrcadlícím telefon na velkém displeji a motoru převalujícímu se kolem 2 tisíc otáček, vyrazil na delší cestu. Když jsem potřeboval předjet, jen jsem přitlačil pedál plynu a po předjetí jej pustil a nechal Multivan, aby si udržoval tu cestovní 120, která byla pro mne i Multivan ideálním cestovním tempem. Není kam spěchat.
Ten posed, ten rozhled, to pomalejší řízení, ta mapa plynového pedálu - to celkově stejně spíše vybízí k pohodové jízdě. Po 100 km dálniční jízdě spotřeboval Multivan 8,5 litru nafty. Podobný objem nafty pak chtěl při mimoměstské jízdě. Tady jsem trochu čekal nižší hodnotu, respektive větší rozptyl hodnot spotřeby. Při městských jízdách spotřeboval zhruba o půl litru více. A tak jsme auto vraceli s průměrnou spotřebou 8,7 litru nafty na sto km za celý test. Co je určitě hodnota dobrá, pokud auto umíte využít na maximum a využít jeho přepravních schopností. Mimochodem, výrobce podle normy WLTP uvádí spotřebu na úrovni 7,9 litrů.
Generace 6.1 kromě faceliftu dostala hlavně paletu elektronické výbavy, která si nezadá s tou v osobních vozech - od adaptivního tempomatu, detekcí vozů v mrtvém úhlu, Bi-LED světlomety a automatickým přepínáním dálkových světel, vyhřívaná sedadla, dvouzónová klimatizace, navigace, digitální přístrojový štít, nebo zrcadlení telefonu. Boční dveře mohou být buď plně elektrické, nebo jako v našem případě s elektrickými dotahy. V případě nedovření se dveře samy dovřou. A to i zadní výklopná stěna. Uvnitř lze najít kromě otočných sedadel integrované dětské sedačky, geniální stolek, okenní roletky, nebo topení samostatně nastavitelné pro zadní řadu. Těch lákadel v ceníku je více než dost, stačí si jen správně multivan nakonfigurovat.
Auta jako Multivan dostávají v dnešní covidové době čím dál větší smysl, protože umožňují jistou míru nezávislosti a soběstačnosti. Pro tří a vícedětné rodiny se tyto vozy stávají prakticky nevyhnutelné. Posun v komfortu cestování i elektronické výbavě znamená, že tato auta už nejsou kompromisním řešením, ale plnohodnotným rodinným vozem i na úrovni elektronické a komfortní výbavy. Dostatečná je nabídka motorů, výbav, délek i uspořádání interiéru. Jediným omezením je tak vaše fantazie a suma, kterou za Multivana chcete dát. A tím se vlastně dostávám k jediné zjevné slabší stránce a tou je ta cena, která možná někoho odežene ke konkurenci typu Peugeot Traveller, nebo Ford Tourneo Custom.