Nový Ford Puma přichází po 19 letech jako stylové malé SUV
Oživovat staré názvy je dnes v módě, a tak i Ford reinkarnoval jméno svého coupé z 90. let, nyní však ve formě malého SUV. Zda i novinka dostojí pověsti ikonického modelu jsme zjišťovali před nedávnem na evropské prezentaci ve španělské Malaze. Neuplynul pomalu ani měsíc a auto (respektive jeho první exempláře) už přijíždějí i do Čech. Vůbec první příležitost oficiálně novou Kugu v tuzemsku spatřit jsme měli i my, a to na dynamické prezentaci na pražském Smíchově. I když už toho kolega Petr s tímto crossoverem najezdil hodně kilometrů (a celkově i o dost více než já během jednoho příjemného odpoledne), příležitost uvedení modelu na český trh a jeho představení jsem si nemohl nechat ujít. Puma je do jisté míry revolučním autem, a to nejen pro svého výrobce.
Cílová skupina stejná jako dvě dekády zpátky aneb cesta od kupé po SUV
Trend dnešní doby v podobě SUVéček je jasný a ví o tom i Ford, proto doplňuje svou už tak nabitou modelovou řadu těchto vozů o nový model, a to i přesto, že na poli malých SUV (segment B-SUV) již má model EcoSport. Jenže zatímco EcoSport se snaží zaujmout zejména cenou a cílí i na mimoevropské trhy, nová Puma je navržena především pro Evropu a přináší kromě propracovanějšího designu i veškeré moderní technologie - namátkou adaptivní tempomat s udržováním ve středu pruhu, parkovací asistent, veškerou myslitelnou konektivitu včetně ovládání funkcí vozu pomocí aplikace nebo LED světlomety již ve standardní výbavě. Puma také otevírá novou kapitolu v historii designové identity značky Ford. Vyznačuje se vysoko položenými světlomety a dynamickými proporcemi. Vyšší stavba karoserie přispívá k lepšímu přehledu řidiče.
Chytrá řešení i velký zavazadlový prostor
Navíc nová Puma v sobě ukrývá mnoho chytrých řešení - zajímavou novinkou je “Megabox”, pod čímž se skrývá úložný prostor pod podlahou kufru o objemu 81 litrů, díky kterému má Puma i v mild-hybrid verzi objem kufru skvělých 456 litrů. Navíc je prostor oplastovaný, uzavíratelný a skvěle omyvatelný díky zátce, kterou lze tekutinu z prostoru kufru vypustit, díky čemuž lze v kufru bez problému převážet i třeba špinavé či jinak nevzhledné předměty. Na prezentaci bylo demonstrováno, kolik zavazadel se do kufru i díky megaboxu vejde - konečný počet byl 7 cestovních zavazadel a musím se přiznat, že když jsem je viděl vně auta, úplně jsem tomu na první pohled nevěřil - zde patří Fordu opravdu pochvala (fotku najdete ve stories na našem Instagramu).
Podlahu zavazadlového prostoru lze jednou rukou přestavit do tří poloh: V nižší poloze je k dispozici maximální objem zavazadlového prostoru a Ford MegaBox je zakrytý, ve vyšší poloze vznikne podlaha v jedné rovině se sklopenými opěradly zadních sedadel, po vyjmutí lze podlahu umístit vertikálně za zadní opěradla. Součástí pátých dveří je inovativní integrované krycí plato. Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům. Páté dveře lze navíc otevřít také bezdotykově pomocí gesta pod nárazníkem, což Puma umí jako první model ve své třídě. Součástí pátých dveří je navíc i krycí plato, které funguje chytře bez podpůrných lanek. Tím ale výčet praktických vlastností ještě nekončí - Puma nabídne ve verzi Titanium X také omyvatelné potahy, které lze jednoduše sundat a vyprat. Když si vzpomenu, kolikrát by se mi to už hodilo, divím se, že to nevymyslel někdo dříve.
Jízda: výhradně tříválce a mild-hybrid připravují zajímavé prostředí pro řidiče
Nakonec se pojďme ale podívat na jízdní vlastnosti - ty jsou totiž ve vrcholné motorizaci s litrovým tříválcem podpořeným 48V mild-hybridní soustavou s celkovým výkonem 155 koní velmi dobré. Technnologie mild-hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. To, že zástupci značky dědictví původní Pumy věří, bylo vidět už na výběru testovací trasy - tu schválně vybrali tak, aby byla pěkně kopcovitá s točitými zatáčkami, kde se i nová Puma cítí jako doma. Motor jde pěkně do otáček a i přes baterii v kufru je cítit jeho celková lehkost, která vozu umožní dostat se na stovku za 9 sekund. Motor je v nižších otáčkách kultivovaný, při vytáčení ale svůj zvuk nijak nemaskuje a působí trochu surově. Inteligentní mild-hybridní hnací soustava bude nabízena také ve slabší variantě dosahující nejvyššího výkonu 92 kW - v České republice později během roku 2020.
Celkově ale Puma jako celek prostě funguje a popravdě začínám mít pocit, že i v kategorii menších aut začíná být poslední dobou konkurence opravdu nabitá - technologické inovace i moderní asistenty dříve známé výhradně z vlajkových lodí automobilek tak už najdeme i v městských SUVéčkách a to je dobře. Nová Puma v evropské nabídce značky podporuje už tak poměrně značnou ofenzívu značky v oblasti SUV a crossoverů a doplňuje tak modely Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, nová Kuga a nový Explorer Plug-In Hybrid. V souvislosti s výrobou Pumy investoval Ford navíc do svého moderního závodu v rumunské Craiově přibližně 200 milionů eur (v přepočtu asi pět miliard Kč) a přijal dalších 1 700 lidí. To vše jen dotváří důležitost tohoto modelu v portfoliu tohoto tradičního výrobce. Osobně se tak moc těším, až Pumu prověříme v redakčním testu, v němž bystrému oku redaktorů jen tak něco neunikne.