Mercedes 4Matic - jak funguje a jaké jsou jeho varianty?
Navzdory mírným zimám v posledních letech stále vzrůstá obliba vozů s pohonem všech kol. A nebyl by to Mercedes, aby vám nenabídl tuto vymoženost také. Určitě víte, že se systém od Mercedesu nazývá 4matic. Ale jak tento systém funguje? To si přečtěte na následujících řádcích.
Historie
Na začátek si uděláme malý výlet do dějin. Již roku 1903 se začal Paul Daimler zabývat myšlenkou na vůz s pohonem 4x4. A v roce 1907 Mercedes tuto myšlenku realizuje a přichází s vozem s pohonem všech kol, určeným ke každodennímu ježdění. V několika dalších dekádách myšlenku vozidla s pohonem všech kol inženýři ze Stuttgartu na nějaký čas uložili k ledu. V roce 1951 začíná výroba modelu Unimog, těžkého vozu s pohonem všech kol, určeného do těžkých podmínek. Model Unimog samozřejmě není vozidlo pro běžného uživatele, ale Mercedes s vývojem pokračuje. V roce 1972 začíná vývoj Gelåndewagen, znamý jako třída G. Vozidlo má být určeno kromě vojenských a technických účelů i pro běžné uživatele. V roce 1979 pak začíná výroba třídy G. To však stále ještě nemluvíme o 4 matic. Ten je představen v roce 1985 na autosalonu ve Frankfurtu. A od roku 1987 je k dispozici v dnes již legendárním Mercedesu W124. Od té doby udělal 4 matic velký pokrok. Byl přidán systém 4-ETS (systém kontroly trakce), který se postupem času zabydlel ve všech modelech značky. O tom, že se jedná o důležitý prvek mluví i prodeje, celkem za rok 2018 prodal Mercedes 4097 vozů s 4matic, což tvoří 57% ze všech prodaných aut.
A jak funguje?
Jak funguje systém 4matic záleží na generaci. První generace totiž nebyla permanentní čtyřkolkou, přední náprava se připojuje jen v případě potřeby. Avšak děje se tak plně automaticky. Systém je tvořen třemi dieferenciály, dvěma uzávěrkami diferenciálů a automatickým elektronickým řízením. Mozkem je ASD - automatická elektrohydraulická uzávěrka, která kontroluje otáčení kol a v případě potřeby se uzavře. Druhá generace je funkčně stejná, již nepoužívá hydrauliku, ale je čistě elektronická. Bohužel trpěla na časté vrtochy, a tak v roce 1998 přichází 3.generace.
Ta již funguje jako plnohodnotná čtyřkolka. Zakladem jsou tři otevřené diferenciály. Kontrola trakce je zajištěna 4-ETS, ten využívá informace od ABS a dalších senzorů, vyhodnocuje je a následně přibržďuje ta kola, která ztrácejí trakci. Tímto mechanismem se tak dostává na kola s dobrou adhezí více točivého momentu. Byť systému tedy chybí klasické uzávěrky diferenciálu, účinnosti dosahuje stejné.
4. generace je označovaná jako 4matic plus. Je ještě více sofistikovaným systémem, nabízí různé jízdní režimy, například drift mode. Najdeme jej v současné třídě E ve verzi AMG. Systém neustále vyhodnocuje okolní podmínky, trakci kol, styl vaší jízdy a plynule vám poskytuje tu nejlepší přilnavost všech kol. Je schopen posílat 100% výkonu na přední či zadní nápravu, ale je opět plnohodnotnou čtyřkolkou. V „driftovacím módu“ vás pak nechá s autem cíleně jezdit bokem, protože plná síla je směrovaná na zadní kola a ESP nezasahuje.
Plusy
Stálý pohon 4x4
Prověřený a víceméně bezproblémový systém
Jednoduchý na užívání
Mínusy
Zvýšení hmotnosti a tím i spotřeby paliva
Zvýšené opotřebení pneumatik
Důslednost v pravidelné péči (výměna oleje)
Závěr
Těžko vám na závěr řeknu, jestli si svůj nový Mercedes maté pořídit s 4matic nebo ne. Zhodnoťte tedy jeho plusy a mínusy s tím, jak moc budete pohon 4x4 potřebovat. Co je však důležité říci, tohoto systému se opravdu bát nemusíte. Na cestě vás nikdy ve štychu nenechá, a pokud mu budete věnovat dostatečnou péči, bude sloužit věrně řadu let.