Citroen C5 Aircross: Komfortní a tiché SUV, které můžete mít za půl milionu nebo za milion. Je to na vás
Citroen si zkratku SUV vyložil po svém a překládá ji jako Silent Urban Vehicle, aby zdůraznil, že sportovnost je v tomto modelu nahrazena tichem. A to je dobře. Když SUV, tak pohodlné a tiché. Přesně to od Citroenu všichni očekávají. C5 Aircross prošel v loňském roce faceliftem, a tak je na čase se mu podívat na zoubek.
Na test se dostavila plug-in hybridní verze v tmavě modré barvě. V rámci faceliftu došlo hlavně k drobným změnám designu. Technika zůstala stejná. Poměrně překvapivě se ten extravagantní design dost umírnil a po dlouhé době máme auto, kde se mi asi líbila více verze před faceliftem. Především pro svou originalitu. C5 Aircross je koncernovým dvojčetem Peugeotu 3008, ale má o 5 cm větší rozvor a trochu jiné zaměření. Hlavně na úroveň cestování. A to jak komfortu, kde se Citroen chlubí novými tlumiči a speciálním materiálem sedaček, tak akustikou, která je vylepšena třeba akustickými vrstvenými skly. Nutno říct, že v tomhle je opravdu C5 Aircross celkem unikátní a opravdu to svezení je lepší než autech podobné velikosti a zaměření.
U předchozího modelu trochu kontrastoval ten extravagantní exteriér s konzervativním interiérem. Umírněním přední masky došlo ke slazení těchto dvou světů. A možná je škoda, že se nešlo spíše druhým směrem, který by dal interiéru nějaký vlastní styl. Když se koukám kolem, tak vlastně nevím, jestli moc jásat. Klasický tvar palubní desky možná někomu imponuje, ale od Citroenu bych čekal víc. Dva displeje vypadají moderně, ale jejich možnosti jsou docela omezené. Digitální displej nabízí několik režimů zobrazení a středový displej je pro mne trochu záhadou. Nemá žádnou výchozí obrazovku a ani tlačítko home a velmi těžko se mi v něm orientovalo. Naštěstí jsem používal CarPlay a na automatickou klimatizaci jsem skoro nesahal. Takže fajn. Když koukám na fotky z minulého testu, tak teprve zjišťuji, že došlo k vyvýšení centrálního displeje a reorganizaci výdechů. Došlo tím ke zvětšení displeje o postranní lišty, na kterých je zobrazena teplota. No, nebudu chodit kolem horké kaše, ten interiér je na Citroen až moc fádní. Zachraňují to přední sedadla, která jsou skutečně pohodlná a nabízí i masážní funkci.
Unikátní hodnotu teoreticky nabízí C5 Aircross v zadní řadě sedadel. Nezávisle posuvná, tři “plnohodnotná” sedadla s dostatkem místa. Jenže je tam jedna zásadní potíž. Aby ta sedadla mohla být rovnocenná, muselo se přistoupit ke kompromisu. Výsledkem je, že ta krajní jsou docela úzká a velmi blízko ke dveřím a ne zrovna pohodlná. Takže na nich zažijete jen podprůměrné pohodlí. Při obsazení třemi lidmi se naopak situace zlepší a všichni budou relativně stejně spokojeni. Výhodou těch oddělených sedadel je to, že interiér nabízí spoustu možností uspořádání a může to být velkým plusem. A do kufru se vejde 460 litrů zavazadel. A to je tak akorát.
Pod kapotou je již mnohokrát testovaná plug-in hybridní pohonná jednotka. Jde o kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru umístěného v převodovce. Spalovací motor je čtyřválec o objemu 1.6 litru. Je tichý a pružný a dobře si rozumí se skvělou automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Se 180 koňmi nemá problém C5 pohánět sám o sobě. Výrobce jej však ještě vybavil 81 kW elektromotorem s akumulátorem o kapacitě 13,2 kWh (využitelných 11,8 kWh), který má nabídnout dojezd 64 km čistě elektrické jízdy. Z obou jednotek dostaneme celkem slušný výkon 225 koní a 360 Nm. Především je zajímavá možnost čistě elektrické jízdy a výkon dispozici hned a prakticky kdykoliv. Nezní to skvěle? Jediné, co jsme museli obětovat je 10 litrů z objemu nádrže, protože baterie jsou uložené pod zadními sedadly a objem nádrže se zmenšil na 43 litrů.
A praxe? Tak předně to, že zima těmhle uspořádáním moc nepřeje. Pokud je pod nulou spalovací motor se vždy na chvíli probudí, aby se ohřál. Pokud je kolem nuly a auto jede v čistě elektrickém režimu, tak topení ubírá nemalou porci energie z baterie. A tak ten reálný dojezd je spíš 25 km. Ale to tak prostě je, není to chyba, prostě není to odpadní teplo z toho neefektivního spalování benzínu, které by se použilo na vytápění. Výhodou je bezesporu to, že auto hned topí, můžete si jej na dálku vyhřát a běžné denní dojíždění zvládnou bezemisně. Pokud auto nemáte kde nabíjet, je to trochu problém. Kvůli 25 km elektrických km hledat AC nabíjení a tam auto nechat dvě hodiny, není úplně ideální (a to je auto vybaveno rychlejší 7 kW nabíječkou). Jenže bez pomoci energie z baterií má turbomotor dost práce s hmotností 1845 kg, a tak po městě auto bude jezdit za 9-10 litrů. A to s tou ekologií EL značek je trochu v kontrastu.
S nabitou baterií si užívám tichou jízdu hlavním městem, okamžité reakce elektromotoru i jeho zcela dostatečného výkonu pro městské ježdění. Znovu si připomenu, jak tiše a plavně C5 filtruje řadu nerovností. Není moc věcí, které by mi v tu chvíli vadily. C5 svým řízením, podvozkem i akustickým komfortem hodně izoluje od okolí. A to je přesně to, čím se poprávu chlubí a co jí tak jde. Gumové a velmi jemné řízení tady není výtka, ale jen potvrzení toho, že není nutné vědět, co se děje pod koly. Důsledkem toho ale je, že na sněhu nelze rozeznat, kdy kola ztratí adhezi. Podvozek naprosto skvěle funguje na jemných nerovnostech, kostkách a jemných spárách. Tam je to opravdu pěkné. Se sledem větších nerovností si ale poradit moc neumí, tam už kola začnou lítat a nestíhají se vracet do své výchozí polohy. Nicméně pořád jde v rámci třídy o nadprůměrný komfort a je stále tou hlavní předností tohoto modelu.
S nabitou baterií se snaží C5 Aircross využívat elektrickou energii pro pohyb ve městě, případně mimo město za zhruba 100 km jízdy po dálnici baterii celou využije. Odmění se pak spotřebou kolem 6 litrů paliva na sto km. S energii ale nejde úplně snadno hospodařit. Můžete si ji maximálně po každém startu uchovat pomocí funkce eSave, ale tak dobře jako to má třeba Toyota RA4 plug-in to francouzi vyřešené nemají. A také za bavíme o autě za milion korun. Je to hodně? Je to dost. Jenže Citroen má pro vás C5 už od 565 tisíc Kč. To je na poměry této třídy skvělá cena. Pokud hledáte vůz z této kategorie, je to dobrá cena. S tím plug-in hybridem za milion už se to doporučení dává hůře.