Škoda Octavia iV - čert vyletěl z elektriky
Škoda Octavia se nabízí celkem v devíti různých variantách. Tou, která má v této generaci premiéru, je plug-in hybridní forma pohonu. A tak jsme krátce po verzi 1.0 TSI testované před měsícem, sáhli právě po této novince. Ta je v nabídce v cenách od 835 tisíc Kč a je to tak nejdostupnější Octavie pro získání registračních značek začínajících EL.
Stejně jako před rokem testovaný Passat GTE, má i Octavia k dispozici koncernový pohon, který je kombinací spalovacího motoru 1.4 TSI o výkonu 115 kW a elektromotoru o výkonu 75 kW. Celkový systémový výkon pak činí 150 kW (204 koní) a 350 Nm točivého momentu. Poháněná jsou vždy přední kola. Octavia zvládne akceleraci 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Baterie o kapacitě 13 kWh (s 10 kWh využitelnými) vydrží na jedno nabití cca 55 kilometrů čistě elektrické jízdy a lze nabíjet buď z domácí zásuvky, z wallboxu nebo z veřejné nabíjecí stanice. Nekonečný objem zavazadlového prostoru se díky uložení baterií zmenšil o 150 litrů na průměrných 450 litrů. Tolik na úvod.
Hned od prvního pohledu jde o vůz, jehož příď poprávu budí trochu rozpaky. Na našem, výbavou napěchovaném, kousku za skoro 1,1 milionu tu přední část vylepšují příplatkové LED-matrix světla, která jsou naprosto parádní a příplatek za ně určitě doporučím. Varianta liftback je elegantnější než varianta kombi a vypadá opravdu chique. I tenhle kousek byl obut do 18 palcových kol Vega Aero, které velmi pomáhají vzhledu a jsou i rozumně velká pro měkčí naladění Octavie.
Plug-in hybridní pohon
Nejvíc prostoru bych rád věnoval novince pod kapotou, takže pojďme na to. Nabitá 13 kWh baterie vydrží na cca 55 km. Teoreticky. Prakticky záleží na řadě okolností, hlavně teplotě a rychlostech. Topení na prvních kilometrech potřebuje spoustu energie a tak po prvních 10 km je spotřeba 30 kWh (a ujet tak lze stěží 30 km). Bez topení lze po městě jezdit i kolem 17 kWh (a ujet těch udávaných 55 km). Tím neříkám, že si v autě za 1,1 milionu nemůžete topit jen chci ukázat ten podíl topení a tím obtížnou úlohu při měření spotřeby. V čistě elektrickém modu má Octavia dostatečnou dynamiku, je tichá a nabízí ty okamžité reakce elektromobilu, které jsou jim typické. Takže všechno krásné, všechno hraje. Nabíjení z veřejných stanic konektorem Type 2 by se mělo zvládnout za 3,5 hodiny (zmrzlému vozu to trvalo o hodinu déle), z klasické zásuvky kolem 6 hodin. Kromě té zjevné, ekologické stránky, pomáhá elektro pohon i dynamické stránce.
Při dynamické jízdě pomáhají nabité baterie spalovacímu motoru značně. Okamžitý nástup elektromotoru s výkonem 75 kW je pak perfektním parťákem pro spalovací 1.4 TSI. Oba pohony se vhodně doplňují, jak za normální jízdy, tak hlavně ve sportovním režimu, kdy jsou obě jednotky připraveny vydávat ze sebe maximum. Okamžitě je cítit kopanec elektromotoru, ke kterému se během sekundy přidá tah spalovacího motoru. Ten využije tu vteřinu k nalezení ideálního stupně a je připraven plynule zrychlovat bez přestání. Tohle je opravdu zážitek. To, jak se převodovka umí opřít o točivý moment elektromotoru a s poměrně nízkými otáčkami umí hbitě a okamžitě vyrazit, to vypadá pocitově na více než těch 204 koní. Na zimních kolech je ten náhlý příval 350 Nm tak ostrý, že si často Octavia podhrábne. Ostatně ten zátah mě tenkrát fascinoval i na tom Passatu GTE, který měl ještě o 10 kW více. Pro ty, co mají kde denně nabíjet, je to perfektní. Levné díky ceně ze elektrickou energii a s dynamikou sportovního vozu. Značka: Ideál. Jen je třeba se smířit s faktem, že během takové (hybridní) jízdy proud z baterií postupně mizí a plně nabitá baterie pak zhruba po 100-150 km skončí prázdná.
Má jedno velké ALE
Rovnou říkám, že pokud nemáte možnost pravidelného nabíjení doma, nebo v práci, auto si nekupujte. Svou daň si vybraly baterie nejen na hmotnosti, ale také v kufru, který má zmíněných 450 litrů bez rezervního kola. Tím se dostal prakticky na úroveň menších hatchbacků a Octavia tak přišla o jeden velký trumf. Zmenšená benzínová nádrž pak znamená dojezd maximálně 600 km na benzín. A bez energie v bateriích vám zbyde klasický hybrid s těžkými bateriemi, který z principu ušetří nějaké to palivo, ale 300 kg rozdíl hmotnosti oproti benzínové to nedožene. A tak tou daní je jen průměrná dynamika a podprůměrná spotřeba. Na dálnici si vybitá Octavia iV řekne o litr víc než nedávno zkoušený litrový motor. Při klidné jízdě lze počítat se 7,5 litry. Celková kombinovaná spotřeba byla na 330 km dlouhé trati (2/3 podíl dálnic) při klidném stylu jízdy 6.5 litru (bez nabitých baterií). To určitě není špatné, není to ale ani velmi dobré. Navíc časté spínání motoru umí občas převodovku trochu zmást a jízda není úplně sametová.
Že sice nemáte dobíjení doma, ale kousek od vás je veřejná nabíjecí stanice v nákupním centru? U auta je sice přibalen Type2 (Mennekes) kabel, ale kvůli 50 km nebudete někde postávat 3 hodiny, a to ani v nákupních centrech. Že se dají dobíjet baterie za jízdy? To sice ano, Octavia umožňuje dobít baterie benzínovým motorem, ale není to zrovna ekonomické, ani ekologické. Vše ale není ztraceno. Pokud používáte vestavěnou navigaci, tak ta spolupracuje s pohonnou jednotkou a rozloží vytváření elektrické energie tak, aby na poslední kilometry nějakou tu energii měla a Octavie mohla jet pokud možno elektricky. To je sympatické, ale na nějakou systematickou výrobu elektrické energie zapomeňte, to vám zkrátí dojezd dramaticky. Z testu 3008 Hybrid víme, že na 100 elektrických km je třeba zhruba 14 litrů benzínu.
Auto jsem testoval jak v čistě elektrickém, tak čistě bezelektrickém režimu, jako klasický hybrid, nicméně spotřeba je u PHEV závislá na stylu použití vozu ještě víc než u jakýchkoliv jiných aut. Těch proměnných je tu totiž spoustu - stav baterie, možnost a schopnost využívání rekuperace, styl jízdy, délka trasy a v neposlední řadě i venkovní teplota.
Klasická škodovka
Uvnitř je příplatky nabitá kabina včetně head-up displeje, elektrických sedadel s masážní funkcí, vyhřívaným předním sklem, nezávislým topením, nebo příplatkovým Canton audiem. Z těch příplatků bych možná oželel ten head-up display, to nezávislé topení, protože s vyhřívaným volantem, sedadly, předním sklem a možností předehřát auto elektrikou, už je to opravdu luxus a asi bych si rozmyslel i příplatek za to audio. Ten sice není nijak extra velký, ale zvuk té ceně tak trochu odpovídá. Možná i ty adaptivní tlumiče bych snad uměl oželet. V této výkonové variantě má Octavia víceprvkovou zadní nápravu a její standardní naladění je více než dobré.
Ale určitě bych chtěl ta LED matrixová světla, couvací kameru, bezklíčkové ovládání a adaptivní tempomat s funkcí travel assist. Ten umí dlouhé desítky kilometrů bez obtěžování pomáhat řidiči s udržováním v jízdním pruhu. Ocenil jsem také eko-vychytávku, která ukáže na displeji, že je vhodné sundat nohu z plynu před křižovatkou nebo vesnici a vůz tam krásně dorekuperuje bez nutnost sahat na brzdu. Někomu tohle bude vadit, ale jde to vypnout. I přes tyto vychytávky a můj defenzivní styl jízdy jsem dosáhl uvedených spotřeb.
Na závěr
Škodovka zkombinovala velmi dobrý spalovací motor se silným elektromotorem a vytvořila plug-in hybrid, který je třeba denně nabíjet a občas využít v režimu hybridního vozu. Pak je jediným ústupkem je o 25% menší zavazadlový prostor. V případě, že si jej pořídíte jen kvůli EL značkám s nemožností dobíjet, získáte vůz s podprůměrnou dynamikou a průměrným zavazadlovým prostorem. Ve všech ostatních oblastech zůstává Škodovka skvělou volbou - jak v oblasti jízdních vlastností, tak elektroniky, tak komfortu.