DS9 - čínský milionář nebo francouzský šlechtic?
Automobilka DS přišla v loňském roce na trh s ambicí postavit svůj nový model DS9 proti tradičním zástupcům prémiového segmentu jako Mercedes Benz třídy E nebo BMW řady 5. Chce nabídnout francouzský styl a proslulé komfortní svezení. Jenže doba se mění a je otázka, jestli slávu designových francouzských limuzín nevystřídala technologická dominance bavorských vozů. Pojďme se společně podívat na to, jaký úděl čeká tento téměř pětimetrový sedan.
Na začátek je třeba zmínit, že psát tenhle test není úplně jednoduché. Podobně jako třeba Toyota Land Cruiser, je DS9 auto, které je tak moc vzdálené mým potřebám, že je pro mne jeho ideální využití spíše v teoretické rovině. Neumím si představit, že bych měl pětimetrové auto, neumím si představit, že by to byl sedan a neumím si představit, že bych tak hodně povýšil formu nad obsah a tolik propadl designu na úkor racionálních aspektů. Z toho vyplývá, že na DS9 je hodně věcí, které asi neumím úplně ocenit tak, jako je umí ocenit čínský milionář, nebo francouzský šlechtic. Z části je to i tím, že nejsem ani čínský milionář, ani francouzsky šlechtic.
Není zase tak moc aut, za kterými se v dnešních přeplněných ulicích někdo ohlédne, nebo při přecházení vozovky zkoumá, co že ho to zrovna přes ulici pustilo. A DS9 takovým autem je. Těch důvodů je více, ale tolik pozornosti jsem snad zažil jen v Renault Twizzy a oranžově zbarvené Toyota Supra. A teď se na mne tolik lidí dívá, když řídím tmavě modrý sedan. Důvodem je především unikátní světelný podpis, kterého si prostě nejde nevšimnout. Druhým důvodem je značka DS, jejíž všechna auta jsou tak nějak z jiného světa. Auto s cenou kolem 1,5 milionu nabízí kromě spousty prostoru, hlavně formu výrazně převyšující obsah. Tohle auto je skutečně pro někoho, pro koho je auto spíše uměním. A umění nemá většinou žádnou jinou funkci, než samo sebe.
Začneme objektivně - DS9 je skoro pětimetrový sedan s rozvorem 2900 mm, poháněný známým benzínovým motorem 1.6 PureTech s 225 koni. Poháněná jsou přední kola skrz osmistupňový automat EAT8. V kufru je 510 litrů. Kromě ceny, která začíná na 1,5 milionu Kč, může pro potenciální odhad velikosti trhu posloužit například velmi malý podíl sedanů, podíl benzínových motorů i podíl tak zdobných aut. Z toho vyplývá, že ten trh je v Čechách menší než malý. Ale to neznamená, že by jeden z těchto klenotů nemohl být váš. Každopádně automobilka se netají tím, že hlavním odbytištěm je Čína, kde všechny tyto atributy naopak hrají prim a kde se i tento vůz vyrábí.
Subjektivně (nutno říct, že tyhle řádky píše někdo, komu stojí před domem stříbrný Golf, etalon konzervatismu a racionality) je na autě celá řada samoúčelných věcí. Anebo uměleckých prvků, záleží na úhlu pohledu. Začíná to točícími se elementy předních světel po přiblížení k vozu a klikami dveří, které se vysunou. Pokračuje to uvnitř hodinami, které vyjedou z palubní desky po nastartování motoru. I to samotné tlačítko startování je na podivném místě nad centrálním displejem a první pastí na nové majitele. Jistým znakem překombinovanosti je to, že se po zhasnutí motoru odsune (jako v luxusních vozech) sedadlo řidiče. Jenže ono odjede tak, že na to startovací tlačítko už člověk snadno nedosáhne. Takže po nastoupení do auta se musí člověk natahovat až nad infotainment. O kolik jednoduší by to bylo třeba na středovém panelu. Tam pro změnu najdeme poslední zajímavost co zmíním. Tou je ovládání oken právě ze středového tunelu. V Citroenu C-Elysee bylo terčem kritiky pro snahu výrobce šetřit, ale v autě za 1,5 milionu je to samé řešení uměleckým počinem, ze kterého buržoazním zhýralcům odpadává cvikr.
Tak. Tolik statická obhlídka. Sedět jsme se nepřišli. Takže probouzíme benzínové srdce a jedem! Teď se ukáže, jestli je DS9 klenotem jen na parkovišti nebo i na silnici. První pocit je, že nemám pocit, že bych byl v pěti metrovém autě. Vidím kapotu a ten chromový pruh na ní, ale jinak je mi vlastně celkem útulno. Je to i tím, že technika je známá z Peugeotu 508. V autě je krásné ticho, jen překvapí, že o každé nerovnosti dá podvozek vědět lehkým zvukem. Každá spára, každá prasklina se trochu ozve. O to víc pak překvapí, že naopak velké výmoly, jako propadlé kanály, se o moc víc neozvou. Takže na malých nerovnostech je hluk vyšší, na větších zase parádně malý. Každopádně zvuk je jediným projevem výmolů. Otřesů je minimálně.
Druhé překvapení je sladění automatické převodovky s benzínovým turbomotorem 1.6 PureTech s 225 koni. Tahle kombinace funguje naprosto skvěle, převodovka prakticky nikdy necuká, krásně se opírá o nízké otáčky silného motoru, jemně řadí a obecně si vysloužila naprosto skvělé hodnocení. Motor je tichoučký, ale dostatečně silný. Neruší uvnitř, ale zároveň umí táhnout. Spotřeba se dá udržet kolem 7 litrů na sto km, spíš bych ale počítal 8 až 9 litrů. Dalším plusem je rozumná váha přední části auta, to má vliv na příjemné jízdní vlastnosti jak v zatáčkách, tak při překonávání nerovností. Tomu má pomoci systém DS Active Scan Suspension, který zahrnuje kameru snímající silnici, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav, které zaznamenávají všechny pohyby a na základě toho mění tlumení a odpružení každého kola. Neumím až tak posoudit přínos tohoto systému, protože si neumím představit jak je auto schopno vizuálně rozpoznat výmol. Pravdou je, že podvozek je extrémně měkký. Přesně takový, jaký by od tohoto auta každý očekával.
Co víc byste ještě chtěli slyšet? Vzadu je místa nadbytek, ale není tam takový komfort jako třeba v Camry, kde bylo například elektrické polohování opěradel nebo ovládání audiosoustavy. Skvělé jsou materiály, moc hezké je vypracování některých detailů, krásná je broušená kůže na palubní desce. Krásně kontrastní je obrazovka infotainmentu, ale je lepší se ni jen koukat. Pomalost postaršího infotainmentu ještě více vynikne s tou krásnou obrazovkou. V cenové hladině neuvěřitelného infotainmentu jaká najdete třeba Tesla Model 3 máte něco, co bych nechtěl ani v autě za 300 tisíc. Pardon, ale tohle se nedá chválit, protože díky ovládání ventilace z infotainmentu se používání nedá vyhnout. Stejně jako se nedá chválit zoufalé rozlišení a kontrast couvací kamery. Ale příjemné jsou brzdy i řízení, dobrá je elektronická výbava. Ta zahrnuje všechny dnešní prvky, včetně relativně vzácného nočního vidění DS Night Vision. Toto řešení s Infračervenou kamerou v masce chladiče objeví chodce či zvířata na silnici až do vzdálenosti 100 metrů a upozorní řidiče, pokud jsou v dráze vozidla.
Co na závěr. Svezení je to příjemné, ale dosahuje spíše aut vyšší střední třídy než prémiového segmentu. Potěší sladění převodovky s motorem, potěší luxusní materiály i prostor pro posádku. Plusem je určitě zvláštnost, neotřelost, extravagance a raritnost tohoto modelu. Minusem je určitá překombinovanost některých řešení, slabší úroveň elektronické výbavy (couvací kamera nebo pomalý infotainment) ve srovnání s konkurencí.