Citroen C3 Aircross - nový není, ale vadí to?
Citroen C3 není žádným “novým klukem na sídlišti”. Tohle malé SUV je s námi už od roku 2017 a letos prošlo drobnou modernizací. Výrobce se zaměřil na sladění designu přední části vozu se zbytkem citroenovské rodiny a uvnitř se vlastně jen zvětšila obrazovka infotainmentu. Nadále se nabízí možnost až 70 různých kombinací laků karoserie a doplňků. Je vidět, že C3 Aircross má silné zaměření na styl. Ale styl není všechno a s autem je potřeba občas také někam vyrazit. A proto jsme tady my.
Se svými 4160 mm délky přesně zapadá do kategorie malých SUV jako Captur, 2008, Arona, Kamiq, Yaris Cross nebo Ford Puma. Je vidět, že téměř každý výrobce má své želízko v tomto ohni a konkurence je stejně vysoká jako požadavky kupujících. Každé auto má něco nej. Captur je asi nejkrásnější, Puma je asi nejsportovnější, Yaris Cross je asi nejúspornější, Arona a Kamiq asi nejuniverzálnější. Jaké přídavné jméno si přilepí na svou hruď C3 Aircross? U Citroenu bychom asi čekali nejpohodlnější nebo nejstylovější. S tím prvním bych byl opatrný (viz dále) a to druhé je spíše otázkou vkusu. Auta této třídy se pohybují v cenách kolem půl milionu a zároveň už jsou dost prostorná na to, aby sloužila jako rodinná. Takže musí být prostorná nejen na zadních sedadlech, ale i kufru. Já osobně mám velmi rád posuvnou zadní lavici, která umí proměnit auto podle aktuálních potřeb. Laťka je nastavena, pojďme na C3 Aircross a začneme designem.
Design značky se postupně vyvíjí směrem k sebevědomým a originálním křivkám, které dokonale reprezentuje model C4 Aircross. A tak v rámci faceliftu dostal námi testovaný C3 Aircross péči designerů také. Bohužel jejich práce se zaměřila jen na přední část vozu. Shodou náhod je výsledek podobný jako u Suzuki S-Cross testovaného minulý týden. Zepředu je auto opravdu pěkné, ale běda na něj koukat z jiného úhlu. K nové přídi plné divokých stylistických výstřelků pořád patří ty jednoduché boční panely a kulaťoučký zadek, který se nezměnil vůbec a kde ten zub času prostě nějaké ty zářezy už nechal. Výsledek je takový trochu nesourodý. Uvnitř je vše při starém. Kromě toho, že je tu větší obrazovka infotainmentu. V tomto konkrétním modelu chybí příplatková zadní sedadla, která jsou velkým trumfem tohoto vozu. Za 8 tisíc je můžete mít posuvná a ještě dělená v poměru 40:20:40. To z tohoto vozu dělalo špičku ve své třídě. Tady je jen obyčejné nedělené opěradlo. Škoda, v autě za skoro 600 tisíc Kč. Mimochodem podobně vybavená verze se stejným motorem stála před těma třema lety 440 tisíc. Auvajs.
Pod kapotou je známý tříválcový 1.2 PureTech, v tomto případě s 81 kW a 205 Nm. Na vozovku se síla přenáší manuální šestistupňovou převodovkou. Ta má poměrně dlouhé dráhy a v neutrálu je hlavice trochu zvláštně skloněná, ale jinak rychlosti řadí přesně. Neobvykle je tuhá spojka, která vaše lýtko při poposkakování v kolonách řádně posílí. Sezení v autě je velmi příjemné, gaučová sedadla bez bočního vedení mají výplně Advanced Comfort. To je také jedna z novinek a posezení na nich je příjemné. Trochu obyčejně bohužel působí látka sedadel na omak. Autobusová loketní opěrka je parádní a zůstává na svém místě i v případě malé postavy, která si sedačku zvedne a posune vpřed. Tradičním neduhem je ovládání klimatizace, ale nad tím už žehráme tak dlouho, že už to ani není vtipné. Připojení telefonu s CarPlay vyřeší minimálně to, že není třeba koukat na tu jednoduchou grafiku. Ale vypnout Start-Stop systém je za trest. No, prostě je tu vidět, že C3 přišla na trh v roce 2017.
Tak skočíme do auta a vyrazíme. Na poměry tříválců je motor Puretech velmi kultivovaný a má takový sympatický brumlavý zvuk. Jen při rozjezdu se celé auto trochu zachvěje a první sladění pohybů levé a pravé nohy chce trochu zvyk, aby byl rozjezd náležitě plynulý. Pak už je to ale celkem fajn písnička. Motor má síly opravdu dost a uděluje C3 dostatečnou pružnost. Auto váží 1200 kg a tak 205 Nm nemá s autem příliš mnoho práce a stovku pokoří za 10 vteřin. Díky naladění reakce plynového pedálu, reaguje Citroen i na jeho menší stisknutí s velkou vervou za cenu toho, že v druhé polovině dráhy, už toho zase tolik nepředvede.
Asi nejslabší stránkou tohoto modelu je paradoxně ta, ve které se Citroen snaží profilovat jako nejlepší z nejlepších. Tím jsou jízdní vlastnosti a jízdní komfort. C3 Aircross je nahony vzdálená měkkým podvozkům svých sourozenců C4 a C5 Aircross. Auto umí svou posádku náležitě natřásat i na 16 palcových kolech s profilovým číslem 60. Problém je i zvuková kulisa, kdy při překonávání nerovností se často ozve takové to typické francouzské “klop”, které z moderních aut úplně neznáme. A to je vlastně poměrně velkým zklamáním. Stačí připlatit 60 tisíc a mít C4 Aircross, která je o tolik lepším autem, obzvláště pokud chcete pohodlné svezení. Od C3 určitě nečekáte nějaké velké dovádění a určitě budete chtít hlavně ten klid a pohodu. Ta se dostaví především na dobré silnici kde naopak potěší, že auto je celkem dobře odhlučněné a ani dálniční rychlost v autě neruší.
Posledním zastavením bude spotřeba - tady se (jak to u PureTech motorů bývá) jedná spíše o pozitivní dojmy - týdenní pojíždky sebraly z nádrže necelých 6 litrů na sto km, dálniční spotřeba se ustálila na rozumných 6,5 litru benzinu na sto kilometrů.
C3 Aircross jsme měli před třemi lety a tehdy jsem o něm psal “C3 Aircross má určitě na trhu místo. Ač v kategorii crossover/SUV, není okázale vysoký ani široký ani dlouhý a výhody vyšší stavby karoserie využil beze zbytku. S velmi dobrou technikou, velmi dobrou cenovkou a velmi sympatickým designem by pro něj nemělo být těžké si svoje zákazníky najít.” Až na tu cenu a design bych to asi potvrdil i dnes, jen si nezapomeňte připlatit 8 000 Kč za ta kouzelná zadní sedadla, jinak přijdete o velkou část užitné hodnoty. Jenže právě ta cena už posílá C3 do teritoria podprůměrných vozů. V základu totiž stojí 529 tisíc a námi vybavená verze C-Series stojí 584 tisíc. S příplatkem za Grip Control (9 tisíc), 12 tisíc za 9 palcový displej s CarPlay/Android Auto a 8 tisíci za Paket Zima jsme na 600 tisících za rozumně, ale ne přehnaně vybavené auto. A za 600 tisíc už můžete mít třeba o třídu větší S-Cross z minulého týdne nebo výbavou nabitý Seat Arona.