Vybrali jsme naše auta roku - mít jiný názor je přece v módě
„Tak nám zvolili autem roku elektrického bavoráka.” „Kterýho, paní Mullerová? Já znám dva.” Takhle by mohla znít replika ze Švejka, ale jde o skutečnost roku 2022, která vyvolala v řadách českých internetových komentátorů pořádný rozruch. “Všechno je to zaplacené, nikdo tomu nerozumí, můj komentář celou situaci řeší a moje deset let staré auto je nejlepší.” To je asi souhrn komentářů pod články. A co bychom to byli za bulvární plátek, kdybychom se k tomu nevyjádřili.
Nejdříve ale vyřešme pozadí sváru. Má být autem roku to nejlepší technologicky, uživatelsky, ekologicky, cenově nebo národně-nacionalisticky? Nebo všechno dohromady? Jakmile tohle vyřešíme, můžeme ten svár vyřešit. Ale to my dělat nebudeme. My na to půjdeme šalamounsky. V každé kategorii vyhlásíme naše Autohled auto roku 2020/2021. Famfáry, prosím.
Technologicky
Tesla Model Y
O technologické dominanci této značky nemůže být pochyb - od nabíjení po autonomní jízdu hraje tohle auto úplně jinou ligu, než všichni ostatní. Recenze Tesly Model Y jsme psali loni v říjnu.
Uživatelsky
Škoda Enyaq
První elektroauto od Škodovky se opravdu povedlo. Jednoduchostí ovládání se mu jen tak něco nevyrovná, stejně jako je překvapivé o kolik je lepší než koncernoví sourozenci na stejné platformě. Jen není pro každého. Recenzi Škody Enyaq jsme psali loni v srpnu.
Ekologicky
Dacia Spring
Velikost karoserie a hmotnost zásadně ovlivňuje hospodárnost auta. Velká elektrická SUV jsou s tou ekologičností trochu na štíru, ale malé městské elektroauto je přesně to, co má budoucnost i v případě, že budou energie drahé.
Cenově
Dacia Sandero LPG
Tohle je jasný šlágr. První auto, které dosáhlo maximálního počtu bodů v našem hodnocení. Verze s LPG vyjde kolem 300 tisíc a ujede 1300 km. Chytrá řešení, jako možnost nahrazení infotainmentu vaším mobilem, nebo podélné ližiny, které se dají během chvíle předělat na příčné, to jsou věci hodné obdivu. Ten posun v kvalitě zpracování, jízdního i uživatelského komfortu je tak velký, že jen ten kdo tohle auto neřídil, jím může opovrhovat. Recenzi Dacie Sandero Stepway jsme psali loni v květnu.
Národně-nacionalistické
Škoda Fabia
Fabia výrazně dospěla a místa vzadu má snad až zbytečně moc na auto, které je stále v kategorii malých aut. Ta velikost nakonec bude možná její největší problém - Fabii všichni vnímají jako malé auto, které teď stojí výrazně víc než předchozí generace. Jenže realita je jinde a Fabia není malá. Koncernová technika nezklame a “škodovácký” design je svou jednoduchostí záruka dlouhotrvající hodnoty. Ve variantě Style s tímto motorem bude stát kolem 450 tisíc Kč.
Všechno dohromady
Dacia Jogger LPG
Na test bude za 14 dní, ale pokud to bude taková paráda jako Sandero, tak za udávanou cenu půjde pro splněný sen řady českých rodin. Spousta místa za dobrou cenu, nízké provozní náklady díky možnosti LPG, spolehlivý motor s nepřímým vstřikováním a chytrá řešení jak v interiéru, tak exteriéru. Co víc chtít.