Subaru uvedlo novou pohonnou jednotku e-Boxer. První ji dostaly modely Forester a XV
Elektrifikace, v jakékoliv podobě, je dnes nutností, bez které by automobilky nemohly existovat. Emisní normy jsou stále přísnější a právě přechod, byť částečný, na elektřinu dovolí automobilkám své modely stále prodávat. To už ví i Subaru, které na emisní normy zareagovalo novou hybridní pohonnou jednotkou e-Boxer.
Subaru V Evropě vsadilo na hybridní systém bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky, v Americe nabídne i dobíjecí verzi. Evropská verze, která bude brzy v prodeji i u nás, pracuje tak, že e-Boxer čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Pokud systém uzná za vhodné, zvládne se nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. A k čemu je to dobré? Hlavně ke snížení spotřeby paliva a snížení místních emisí.
Kde najdeme elektromotor? A jak to celé funguje?
Subaru nikterak neuhnulo od své dobře vyšlapané cesty motoru typu boxer. Boxer spojuje dvoulitrový plochý motor s protiběžnými písty a přímým vstřikováním benzínu a elektromotor integrovaný v převodovce Lineartronic. Techničtěji založené čtenáře jistě bude zajímat, že elektromotor je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Pro všechny ostatní je důležitá informace, že principiálně je všechno stejné jako v jiných Subaru – hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.
Výkon a spotřeba
Jistě vás zajímá, jak je to s výkonem této jednotky. Řidič má k dispozici 150 koní benzinové jednotky a dalších 16,7 koní elektromotoru. Točivý moment benzinového motoru pak vrcholí na hodnotě 194 Nm, elektromotoru na 66 Nm. Výkon celého systému Subaru neuvádí, protože obě hodnoty není možné jednoduše sčítat. Při případném sčítání by bylo potřeba pracovat se ztrátami, takže japonská automobilka zůstává u rozdělení hodnot. Lithium-iontová baterie má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW.
Subaru tvrdí, že díky přítomnosti elektromotoru se průměrná spotřeba, která je dle testů metodikou WLTP 7,2 litru, sníží až o 11 %. Zajímavostí je, že ačkoliv elektrické komponenty zvýšily hmotnost o 110 kg, Subaru zapracovalo na rozložení celé hmotnosti. Ve výsledku připadá 60 kg na zadní a 50 kg na přední nápravu. I díky tomu je hmotnostní navýšení v zatáčkách takřka neznatelné.
Čistě elektrická jízda?
Ano, Subaru nově opravdu zvládne jezdit jen na elektřinu. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že ve městech, hlavně pak v kolonách, systém opravdu funguje na výbornou. Smyslem elektromotoru ale není tak úplně samostatná práce, jako spíše pomáhání spalovacímu motoru při jízdě a zlepšovat tak ekonomiku provozu. Spalovací motor se zapne po ujetí přibližně 1,6 kilometru na elektřinu a proběhne to zcela neslyšně a bez jediného cuknutí. To, jak systém e-Boxer pracuje je možné během jízdy sledovat na centrálním displeji.
Subaru oba modely, tedy Forester e-Boxer a XV e-Boxer na český trh uvede nejspíš ještě letos. Ceny zatím ale známy nejsou.