Subaru uvedlo novou pohonnou jednotku e-Boxer. První ji dostaly modely Forester a XV

,

Elektrifikace, v jakékoliv podobě, je dnes nutností, bez které by automobilky nemohly existovat. Emisní normy jsou stále přísnější a právě přechod, byť částečný, na elektřinu dovolí automobilkám své modely stále prodávat. To už ví i Subaru, které na emisní normy zareagovalo novou hybridní pohonnou jednotkou e-Boxer.

Subaru V Evropě vsadilo na hybridní systém bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky, v Americe nabídne i dobíjecí verzi. Evropská verze, která bude brzy v prodeji i u nás, pracuje tak, že e-Boxer čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Pokud systém uzná za vhodné, zvládne se nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. A k čemu je to dobré? Hlavně ke snížení spotřeby paliva a snížení místních emisí. 

Kde najdeme elektromotor? A jak to celé funguje?

Subaru nikterak neuhnulo od své dobře vyšlapané cesty motoru typu boxer. Boxer spojuje dvoulitrový plochý motor s protiběžnými písty a přímým vstřikováním benzínu a elektromotor integrovaný v převodovce Lineartronic. Techničtěji založené čtenáře jistě bude zajímat, že elektromotor je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Pro všechny ostatní je důležitá informace, že principiálně je všechno stejné jako v jiných Subaru – hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

Výkon a spotřeba

Jistě vás zajímá, jak je to s výkonem této jednotky. Řidič má k dispozici 150 koní benzinové jednotky a dalších 16,7 koní elektromotoru. Točivý moment benzinového motoru pak vrcholí na hodnotě 194 Nm, elektromotoru na 66 Nm. Výkon celého systému Subaru neuvádí, protože obě hodnoty není možné jednoduše sčítat. Při případném sčítání by bylo potřeba pracovat se ztrátami, takže japonská automobilka zůstává u rozdělení hodnot. Lithium-iontová baterie má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW.

Technické hodnoty jednotky e-Boxer
Zdroj: Subaru

Subaru tvrdí, že díky přítomnosti elektromotoru se průměrná spotřeba, která je dle testů metodikou WLTP 7,2 litru, sníží až o 11 %. Zajímavostí je, že ačkoliv elektrické komponenty zvýšily hmotnost o 110 kg, Subaru zapracovalo na rozložení celé hmotnosti. Ve výsledku připadá 60 kg na zadní a 50 kg na přední nápravu. I díky tomu je hmotnostní navýšení v zatáčkách takřka neznatelné.

Čistě elektrická jízda?

Ano, Subaru nově opravdu zvládne jezdit jen na elektřinu. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že ve městech, hlavně pak v kolonách, systém opravdu funguje na výbornou. Smyslem elektromotoru ale není tak úplně samostatná práce, jako spíše pomáhání spalovacímu motoru při jízdě a zlepšovat tak ekonomiku provozu. Spalovací motor se zapne po ujetí přibližně 1,6 kilometru na elektřinu a proběhne to zcela neslyšně a bez jediného cuknutí. To, jak systém e-Boxer pracuje je možné  během jízdy sledovat na centrálním displeji.

Subaru oba modely, tedy Forester e-Boxer a XV e-Boxer na český trh uvede nejspíš ještě letos. Ceny zatím ale známy nejsou.

Akční nabídky

Rivalové

Toyota RAV4
Cena od939 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 5008
Cena od890 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost188 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mazda CX-5
Cena od777 550 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Tucson
Cena od659 990 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 195 kW
Maximální rychlost189 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od625 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
SEAT Tarraco
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Koleos
Cena od885 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon116 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Kuga
Cena od851 900 Kč
Palivabenzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba- - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od999 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost199 - 229 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Arkana
Cena od711 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 116 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Audi Q3 Sportback
Cena od996 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
BMW X1
Cena od950 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Alfa Romeo Stelvio
Cena od1 259 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4RWD
Výkon118 kW - 206 kW
Maximální rychlost198 - 230 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist