Proč omezení rychlosti na 180km/h v nových autech nemá na bezpečnost prakticky žádný vliv
Médii proběhla zpráva, že se další výrobce rozhodl omezit maximální rychlost, jež jeho vozy budou moci vyvinout, a to na 180km/h. Důvodem je prý bezpečnost provozu, kdy vysoká rychlost je příčinou třetiny tragických dopravních nehod.
Jakkoliv to zní šlechetně, tak bych si troufl tvrdit, že v této statistice je spíše kolonka "nepřiměřeně vysoká rychlost", nikoliv "rychlost vyšší než 180km/h". Přes stoosmdesát na okresce nebo ve městě asi nikdo nepojede a pokud ano, tak cokoliv nad tento stanovený limit napáchá přibližně stejně škody, jako právě ta 180 km/h.
Omezení je tak podle mého názoru zaměřeno na dálniční provoz, který je ale paradoxně ten nejbezpečnější. Kromě vlastních bezpečnostních prvků dálnice samotné (svodidla, mosty,..) vám na dálnici také pomáhají radary a bezpečnostní systémy, kterými disponují sami auta, a tak se nehodovost na dálnicích v průběhu času snižuje a snižuje, maximální rychlost na nich je přitom pořád stejná. Jedinou výjimkou, kde můžete jet beztrestně rychleji, je tak Německo. I v něm je ale statistika jasná - za leden 2021 se zde stalo dohromady 11 963 nehod, z toho jen 952 na dálnici. Usmrceno na dálnicích pak bylo 21 lidí ze 135, a to bohužel ani nevíme, v kolika z nich byla příčinou nehody právě vysoká rychlost.
Z toho vyplývá, že nebezpečná je opravdu nepřiměřeně vysoká rychlost, která ale po většinu času bude daleko nižší, než těch stanovených 180km/h. V rámci zvýšení bezpečnosti provozu tak bude vliv zavedení omezené rychlosti naprosto zanedbatelný.