Peugeot Surround Rear Vision - Partnerův nový úhel pohledu
Každý, kdo někdy řídil dodávku mi jistě dá za pravdu, že jedním z největších nedostatků oproti osobním vozům je to, že přes plně plechovou variantu není vidět dozadu za vůz. Jistě, boční zpětná zrcátka to alespoň částečně řeší, nicméně nikdy to nebude stejné jako v případě přímému výhledu. A právě zprostředkování přímého výhledu za auto s neprůhledným nákladním prostorem řeší technologie Surround Rear Vision.
Výhody oproti parkovací kameře
Jistě, parkovací kamery nejsou nic nového a i do užitkových vozů se dostaly již před nějakou dobou. Nicméně i oproti kameře je zde několik výhod - jednou z nich je možnost mít zobrazování dění za vozidlem zapnuté neustále. Parkovací kamera totiž funguje jen do určité rychlosti a pak se vypíná. Druhou výhodou je pak to, že díky kameře v zrcátku vidíte i co se děje i v slepém úhlu napravo od vozu, kam zrcátky nedohlédnete a pro což byste v osobáku za normálních okolností používali okna zadních dveří/kufru.
Surround Rear Vision v praxi
Surround Rear Vision využívá k promítání obrazu napodobeninu vnitřního zpětného zrcátka, které ale samozřejmě má místo zrcadla displej. Po každém nastartování je nutné odkliknout bezpečnostní hlášku jedním ze dvou tlačítek - první přepíná pohled kamery (zadní a pravá boční), druhé tlačítko vypíná a zapíná obrazovku. Ta není nijak velká, nicméně na základní přehled je dostatečná. Přepínat pohledy budete docela často, naštěstí je to možné i tlačítkem na pravé páčce pod volantem. Při couvání se zapne ještě třetí, normálně skrytý režim, který do obrazu doplní čáry zvýrazňující směr vozu vzhledem k natočení kol.
Hlavní kamera je umístěna nad dveřmi nákladního prostoru a není vybavena ostřikovačem, nicméně je docela dobře skryta a i když je dobré ji čas od času očistit, tak ji lze používat i ve velmi špatném počasí - jedinou překážkou je občasná kapka na kameře, jinak se mi ani v zimě nestalo, že bych nic neviděl. Obraz je spíše průměrný, nicméně objekty jsou velmi dobře rozeznatelné a praktickou funkci SRV bezesporu plní.
Samozřejmě je potřeba si zvyknout na to, že oproti klasickému vnitřnímu zpětnému zrcátku vám bude připadat, že auta za vámi jsou velmi blízko - ve skutečnosti nejsou, jen kamera tento jev trochu zkresluje. Velmi praktický je také pohled do mrtvého úhlu na spolujezdcově straně, který je velmi užitečný na křižovatkách, které nejsou v 90 stupňovém úhlu.
Závěr - užitečný pomocník
S dodávkami jsem toho zatím za svoji řidičskou kariéru moc nenajezdil, a tak jsem Surround Rear Vision velmi ocenil. Myslím ale, že z podstaty věci pomůže i zkušenějším řidičům, jímž zpříjemní manévrování a umožní mít komplexnější přehled o dění okolo vozu. Dostupná je i levnější varianta pouze se zadní kamerou, případně lze systém kombinovat i s parkovacími senzory a sledováním mrtvého úhlu pomocí senzorů.