Peugeot 508 PSE - jeho revírem je dálnice, jeho tempo je vražedné. Ale stejně to nestačí.

,

Peugeot 508 PSE je unikátním vozem s tolika koni, kolik ještě žádný produkční Peugeot neměl. Současná doba objemným motorům nepřeje, a tak Peugeot využil kombinace elektrické energie a spalovacího motoru. Výhodou je, že jednu plug-in hybridní soustavu, která za to umí "vzít” už má Peugeot v modelu 3008 Hybrid4. Z ní inženýři z PSE vymáčkli dalších 60 koní a umístili ji do nejkrásnějšího liftbacku střední třídy, Peugeotu 508. A tak vznikl mimořádně vzácný kousek s 360 koni a pohonem všech kol. Peugeot s cenou 1,7 milionu Kč není úplně běžnou položkou nákupního seznamu, a tak jej výrobce nabízí jen jako individuální dovoz. Máte být jedním ze zájemců?

4750 mm dlouhý kočár překrásných tvarů jsme už na test párkrát měli. Naposled jsme testovali plug-in hybridní verzi se 165 kW v loňském červenci, těsně přes Eco Rally. Dnes testovaná verze je výrazně silnější a přináší řadu změn. Kromě upraveného podvozku (který je nižší a širší) a řady aerodynamických a estetických doplňků přibyl i pohon všech kol. A přibylo také celkem dost koní. Celkem jich 508 PSE nabízí 360. Tj. 264 kW. Podobně jako u 3008 Hybrid4 je pohonná soustava kombinací spalovacího motoru 1.6 PureTech a dvou elektromotorů. Benzínový turbomotor dodá 147 kW a točivý moment 300 Nm, jemu pomáhá elektromotor v jednotce automatické převodovky, který nabídne 81 kW, točivý moment 320 Nm. A do třetice, druhý elektromotor, který najdeme u zadní nápravy, nabídne 83 kW a točivý moment 166 Nm. Vůz teoreticky pokoří 100 km/h v čase 5,2 sekundy a nabídne celkový točivý moment 520 Nm. Úctyhodné hodnoty, že ano. Celé auto ale váží 1,9 tuny, takže žádné pírko to není. Elektrickou energii čerpají elektromotory z 11,5 kWh využitelné kapacity baterie. Tolik technické parametry. Jdeme na design.

Nad exteriérem se rozplývá každý. Krásně střižená karoserie liftback je v tomto případě naprosto parádně doladěná šedou barvou, která jemně doplňuje černě zabarvená zadní světla a další černé doplňky. V blatnících “narvaná” 20 palcová kola se zelenými třmeny, několik aerodynamických doplňků na náraznících a jemné emblémy PSE světle zelené barvy. Je to úplná fantazie. Bezrámová okna, masivní zadní difuzor a černé nápisy to ještě podtrhnou. Rozsvícená zadní světla společně s předními tygřími kly vykouzlí originální podpis i v noci. Tohle auto hledá konkurenci marně. Uvnitř se toho moc nezměnilo, máme tam uspořádání i-Cockpit  se všemi plusy i minusy, které tento interiér nabízí. Příjemné sedačky s masáží a nic, co by naznačovalo, že jde o nejsilnější Peugeot všech dob. Interiér je útulný, posaz příjemně nízký, materiály odpovídají tomu, co asi čekáte. Zůstává nešikovné řešení klimatizace, trochu pomalejší infotainment a nekvalitní obraz zadní kamery. Ale účelu slouží, dalo by se říct. 

Tak a jdeme na moje dojmy. Určitě si řeknete, že Peugeot je určitě naprosto skvělé a unikátní auto, takže ten test bude jednoduchý. Unikátní určitě je. Ale je i skvělé? Náhoda tomu chtěla, že jsem do 508 přesedl z elektrického Hyundai Ioniq 5, který je možná podobnější, než by se mohlo zdát. Za stejné peníze nabízí stejné výkony, stejný počet hnaných náprav, stejné zrychlení a vlastně i stejnou velikost auta, stejnou velikost kufru. A také velkou dávku originality. A ani jeden z těchto vozů se neobejde bez externího nabíjení. Jen Peugeot bez elektriky dojede dál (ale ne o moc). Že ta auta přece nemohu srovnávat? Proč ne? Jde o neprémiové výrobce, kteří za vaše prémiové peníze nabízí to nejlepší ze své stáje. Ta podobnost je ale nakonec spíše teoretická, prakticky pak překvapí, jak jsou ta auta odlišná. 

Po testovacím týdnu se přiznám, že mne těch 360 koní nijak moc za srdce nechytlo. Největší problém vidím v tom, že reakce na plynový pedál jsou velmi nepředvídatelné. Občas čekáte vteřinu a nic se neděje. Občas auto začne jančit. Je velký rozdíl mezi vlažnými reakcemi v režimu Hybrid a zběsilou reakcí v režimu Sport, když je všechno připraveno, jak má být připraveno. Když máte dost energie, režim Sport a ručně zařazený stupeň na automatické převodovce, tak se dějí divy. Auto vyletí jak smyslů zbavené. V mžiku je tam rychlost mimo zákon. Ale běda, pokud je něco jinak. Čekal bych, že reakce na plyn bude o dost jiná. Dohromady už ty dva elektromotory mají být schopné vás zatlačit do sedačky. Ale to se nestane. Pořádně stisknete plyn, cítíte hned drobné postrčení od zadku, pak drobné cuknutí, jak naskočí spalovací motor, pak další cuknutí, jak si podřadil a pak se teprve dostaví to pekelné zrychlení. Třikrát se změní reakce pohonné soustavy. Celé je to takové neplánovatelné. Z nuly na sto v režimu Hybrid (i s energií v baterii) je to kolem 7,5 vteřiny. Není to špatné, ale ta váhavá reakce na startu je zvláštní. Často i start z křižovatky je takový váhavý kdy jednotka přemýšlí, jestli "nahodit" spalovací motor nebo ne. Tohle se mi teda, to se přiznám, nelíbilo. Kdyby alespoň změna režimu nebyla na tom kolébkovém přepínači, ale byla na volantu, jako u toho Ioniqu. Protože na ten režim Sport nechcete dlouhodobě jet. Motor v tu chvíli neustále generuje energii do zásoby a palivo celkem zbytečně mizí před očima, i když nejedete zrovna rychle.

Když jsme u těch změn režimu jízdy. 508 nabízí pro mne nepochopitelnou kombinaci jízdních režimů a režimu pohonu. Je tam režim Electric - chápu, jedem na elektriku. Režimu Hybrid  - chápu, využíváme energii v bateriích v kombinaci s motorem, aby energie vydržela na cca 100 km. Pak je na seznamu režim Komfort. A ten dělá co? Změkčí tlumiče, dobře. Ale v jakém režimu je pohonná jednotka? Takže nejde mít Electric s komfortními tlumiči? Pak už máme režim Sport a 4WD. U Sportu chápu, že je všechno nejostřejší, u režimu 4WD opět trochu nevím, jak je nastaveno řízení a podvozek. Není to nějaké složité na to pořád myslet? Ale naštěstí, i když na to nebudeme myslet, 508 si poradí. Díky zlepšenému podvozku nabídne nadpozemskou přilnavost ze svých 245/30 R20 pneumatik. Ale jen pokud je krásný asfalt. Na tom rozbitém asfaltu je auto sice překvapivě pohodlné, ale citlivá elektronika jakékoliv odskoky kol rázně utne omezením výkonu. A přestože té přilnavosti je opravdu hodně, na její limit se spíše nechcete dostat. Krotit pak tu váhu, jejíž velká část je nad zadní nápravou, není snadné. Mně stačilo, když se na mokrém horizontu 508 zavlnila a nejdříve začal utíkat právě ten těžký zadek. Celkově to svezení je takové nezaujaté. Těm koním jakoby se moc nechtělo ze stáje. A když už vyběhnou, jede auto moc rychle a je potřeba je zkrotit. Dvoumateriálové brzdy jsou úžasné, ale samozřejmě nejdříve nastupuje rekuperace, která trochu do jejich chodu zasahuje. 

Tak a ještě se oklikou vrátím k tomu srovnání s Ioniq 5. Zabte mne, ale zatáčky s ním mi přišly zábavnější. Přiznám se, že neumím ocenit ten neuvěřitelný grip tenkých Michelin Pilot Sport pneumatik v běžném provozu. Nejezdím po okreskách rychlostí, která bude někde u dvojnásobku té povolené. Ale umím ocenit, když v zatáčce šlápnu na plyn a dostanu přesně tu porci výkonu, o kterou jsem polohou plynu žádal. A dostanu ji hned. Ne na nájezdu do další zatáčky. Jde toho dosáhnout i v 508 PSE, jen to chce ručně řadit, mít sportovní mod, dost energie v baterii a nebát se jet rychle. I pak ale máte pocit, jako by to okreskové cestování tomu pohonu nebylo úplně po chuti. Zrychlení se tak hodí hlavně v přímém směru, na nájezdech na dálnici umí předvést takové pružné zrychlení, že ti, co se kvůli vám zařadili do levého pruhu, se mohou zase vrátit do toho svého pravého. Vy už jste totiž dávno pryč. 

A co to bude stát? Po městě se dá jezdit do 20 kWh, v hybridním módu (bez externí pomoci) se denní ježdění vejde do 7 litrů. Včetně dálnice. To jsou parádní hodnoty. U toho sportovního tam je těžké změřit, protože motor intenzivně vytváří energii i za normální jízdy, aby ji měl dostatek, takže tam klidně 10-15 litrů si umím představit, i když se nepojede úplně extra pila.

Možná jste z toho testu nabili dojmu, že 508 PSE nedostálo úplně očekávání, které takhle vzácné auto nastavilo. To, že nedostálo očekávání u mne, neznamená, že je to auto špatné. Asi jsem měl od té pohonné soustavy větší očekávání. O tom, že tohle auto je klenot na silnici, o tom, že je to nejkrásnější rychlý liftback, o tom se s vámi přít nebudu. Souhlasím bez výhrad. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • jedinečný design
  • originální interiér
  • kompromis jízdních vlastnosti a pohodlí
  • síla vs spotřeba pohonné jednotky

Mínusy

  • reakce na povely plynu
  • typy jízdních režimů

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist