Multikolizní brzda - jak funguje a v jakých vozech ji najdeme?
Co je multikolizní brzda
Systém, který vytvořila společnost Volkswagen, se řídí dle první kolize. Při spuštění airbagů při první kolizi či po zaznamenání srážky dvěma senzory systém automaticky zašle informaci, aby vozidlo zpomalilo na 10 km/h. Tím zajistí, že vozidlo nenarazí do protijedoucího auta nebo jiného objektu u vozovky. Pokud systém nedokáže plně zamezit druhé srážce, zpomalením však zmírní její následky. Systém rozsvítí výstražná i brzdová světla. Výstražná světla budou zapnutá i poté, co vozidlo přestane pomocí systému Multi Collision Brake brzdit.
V některých případech se může stát, že by naopak systém mohl spíše uškodit. Pokud zvládne řidič registrovat případné nebezpečí, úplnou kontrolu nad vozem získá sešlápnutím plynového pedálu. V jakémkoliv případě však multikolizní brzda funguje autonomně.
Testování systému
Testování multikolizní brzdy probíhalo pomocí simulací HiL, tedy hardware ve smyčce, a SiL, což je software ve smyčce. Testy probíhali i u podmínek nízkého a vysokého tření. Kromě těchto testů se rozhodla vyzkoušet funkci brzdy laboratoř Euro NCAP, která jej měla šanci otestovat například také u modelů Škoda Octavia, Scala či Kamiq.
Výhoda multikolizní brzdy
Benefitem, který multikolizní brzda může nabídnout, je rozhodně sekundární ochrana, kterou vám systémy po první kolizi již nenabídnou. Proto při srážce s objektem vozovky a následné srážce s vozidlem například airbagy fungují pouze poprvé. Kvůli nárazu může vozidlo také méně absorbovat energii a druhá nehoda se tak může stát mnohem závažnější. Díky multikolizní brzdě se tak může řidič vyhnout druhé nehodě nebo alespoň výrazně zmírnit její důsledky a v mnoha případech tak i zachránit lidské životy.
Rizika
V krajních případech se samozřejmě může stát, že systém multikolizní brzdy nebude moci být aktivován. Tato situace může nastat když se vážně poškodí brzdový systém během srážky. Této situaci by však mělo zabránit umístění jednotky stability ECU, do které je informace zasílána, a konstrukce brzdového systému. Jednotka je umístěná v bezpečné části vozidla a navržení protilehlých dvojic zadních i předních brzd je spolehlivé i při rozsáhlejším poškození.
Pokud se nacházíte v místě, kde je velmi nízké tření, může se stát, že auto původní brzdící rychlosti 6 m/s2 nedosáhne. Přesto však dokáže fungovat tak, aby minimálně zmírnil dopad, který tato nevýhoda může vyvolat.