Launch Control - vystřelit z křižovatky nikdy nebylo snadnější
Launch Control je jedním z řady prvků výbav, které mají svoje kořeny u sportovních aut. Umožňuje i méně zkušenému řidiči zažít pocit z maximální rychlosti rozjezdu, jaké je jeho vůz schopen dosáhnout. Jde o poměrně složitou proceduru, kdy je třeba sladit řízení výkonu motoru s protiprokluzovým systémem, případně i s prací převodovky. Nejčastěji tento systém najdeme u vozů s automatickou převodovkou, ale ani u vozů s manuální převodovkou není výjimkou.
V čem spočívá Launch Control?
Jde o systém elektronického řízení startu z místa. Poprvé byl tento systém představen v 80. letech na závodních okruzích. Dodnes je používán v řadě disciplín motoristického sportu jako třeba rally a díky všudypřítomné elektronice se už rozšířil i do běžných vozů. Tento systém umožňuje řidičům dosáhnout nejlepší možné akcelerace z místa, aniž by měli speciální schopnosti. Automobil sám, přesněji elektronika v něm zabudovaná, si sama řídí všechny systémy tak, aby bylo dosaženo nejlepšího možného přenosu výkonu motoru nejen na kola, ale hlavně na vozovku.
Technický pohled na věc
Pokud se na celý systém podíváme z technického pohledu, systém využívá řídící jednotku, která je schopna řídit vhodné otáčky motoru. Automobil si sám nastaví ideální otáčky a tak i když budete mít plyn sešlápnutý k podlaze, nemusí motor točit na více jak 3 000 otáček. Zároveň u automatické převodovky nenechá během samotné přípravy na start prokluzovat zbytečně měnič motoru. Během celého procesu spolupracuje řídící jednotka s čidly otáčení kol, aby si ověřila, že se přenos výkonu na podklad daří. Pokud ne, přibrzdí protáčející se kola a tím dojde k přenosu výkonu na jiné z kol. Výhodu mají samozřejmě vozy s pohonem všech kol, případně s LSD diferenciálem na předních kolech.
Není automobilka jako automobilka
Každá automobilka má nastavené spuštění systému jinak. U některých aut stačí namísto brzdy držet po celou dobu přípravy k akceleraci spojku. Některé vozy mají tento systém k dispozici neustále, u jiných je například nutné nejprve vypnout kontrolu trakce a zapnout specifický sportovní mód. Auto se následně zpravidla rozjede za otáček maximálního točivého momentu, kterými motor disponuje.
Pokud bychom se podívali na vozy s manuální převodovkou, u kterých najdeme Launch Control, můžeme jmenovat například Ford Fiesta ST. Tam stačí zvolit příslušnou funkci z palubního menu a nebát se rychle pustit spojku. Překvapivě třeba Ford Focus ST s automatickou převodovkou touto funkcí nedisponuje, ale verze s manuální převodovkou ano.
U vozů z koncernu VW je aktivace trochu komplikovanější a je dostupná jen pro vozy s automatickou převodovkou. Je třeba zvolit jízdní mod Sport, vypnout kontrolu trakce, přepnout převodovku do režimu S, pak je třeba stisknout brzdu i plyn současně. Tím dojde k aktivaci režimu. Otáčky motoru se zastaví kolem 3 tisíc a čeká se na povolení brzdového pedálu. Pak se rozpoutá to správné peklo. Malé peklo se rozpoutá i v Octavii RS.
Hyundai i30 N je podobné jako koncern VW - je potřeba zvolit N mode, systém ESC přepnout do Sport a stisknout plyn na podlahu.
Všeho moc škodí
I laikovi je jasné, že podobný start je pro automobil náročný a spousta částí hnacího řetězce je při něm výrazně namáhána. O tom, jakým způsobem je vůz namáhán svědčí i to, že některé převodovky mají dokonce definovaný maximální počet startů s použitím systému launch control. Pak vás čeká drahá výměna některých částí.
Systém je tak spíše ukázkou technologie kam se až posunuly běžné vozy, než že byste z každé křižovatky vystřelili za pomocí tohoto systému. Navíc dobře “zmáknutý” rozjezd bez pomoci tohoto systému je jednou z příjemných věcí na řízení aut, nebo ne?