Koncern PSA představil novou generaci modelu Partner/ Berlingo VAN
Koncern PSA má na trhu lehkých užitkových vozů dlouhou tradici, model Partner se spolu s Berlingem světu představil již v roce 1996 a od té doby jej koncern prodal v součtu téměř 3 miliony. Nyní však došlo k oddělení osobní verze, která se u Peugeotu transformovala do modelu Rifter. Partner ale nekončí, jen se nyní bude prodávat výhradně v užitkové verzi. Situace u sesterského modelu Citroenu je pak lehce odlišná - Berlingo zůstává Berlingem, jen u užitkové verze přibyl dovětek “Van”.
Nová generace ve znamení inovace
Základ vozu ale samozřejmě z osobní verze Rifteru (Berlinga) vychází, jen je více přizpůsoben pro účely užitkové verze. Vpředu můžete mít i 3 sedačky, prostřední, které je nejmenší, je nyní díky elektronické ruční brzdě širší a navíc jej lze sklopit a vytvořit si tak stolek například pro laptop. Pod ním pak nalezneme uzamykatelný úložný prostor. Vzadu je pak klasicky skříň, která pojme i 2 europalety. Kromě toho díky průhledu do kabiny lze vést i předměty delší než 3 metry - na tiskové konferenci byl připraven vůz, který pojmul 307cm dlouhou PVC trubku, a přitom si zachoval prostor pro dva cestující.
Dostupný bude vůz i ve variantě Polocombi, vybavený druhou řadou zcela sklopitelných sedadel. Zajímavostí je posuvná přepážka, díky které lze oddělovat nákladní prostor a prostor pro cestující podle aktuální složení posádky.
Novinkou je také senzor přetížení v užitném prostoru, který upozorní, pokud se náklad blíží limitu nosnosti vozu. Tato funkce byla také velmi oblíbeným tématem diskuze, kde se řešilo třeba to, zda se přetížení zaznamenává do řídící jednotky vozu (nezaznamenává) nebo zda se systém nebude spouštět na špatných silnicích (nebude).
Inovativní funkcí je bezesporu kamerový systém místo zpětného zrcátka, které je v případě verze bez oken zbytečné. V případě zvolení tohoto doplňku bude místo zrcátka vůz osazen displejem, který lze přepínat mezi 3 režimy - boční pohled, zadní pohled a v případě zařazení zpátečky se přepne na parkovací pohled s vodícími liniemi.
K dispozici bude také tzv. Worksite packet, který nabídne jiné pneumatiky, zvýšené odpružení, kryt motoru a také grip control, který známe z osobních vozidel. Pro extrémnější pracovní prostředí se připravuje také verze 4x4 ve formě přestavby od firmy Dangel, která bude dostupná od května 2019.
Rozměry a motory
Standardně bude vůz dodáván ve dvou délkách - L1 měří 4,4m, L2 pak 4,75m. K výběru bude pak ze dvou zatížení u obou variant, a to 650kg a 1000 kg, což je nejvíce v segmentu. Za povšimnutí také stojí poloměr otáčení, který je nejnižší ve své třídě - pro otočení stačí 10,82m, resp. 11,43m (delší verze).
Nabídka motorů zatím skýtá pouze naftové verze s výkony 75, 100 a 130 koní, v polovině roku přijdou i benzínové varianty 1.2 Pure Tech, v nejvýkonnějším 130 koňovém provedení spojené s osmistupňovou převodovkou EAT8.
Citroen Berlingo Van vs. Peugeot Partner
Na tiskové konferenci jsme měli také možnost porovnat mezi sebou Berlingo Van a Partner. Vozy jsou si velmi podobné, zvenku se liší prakticky jen jinou maskou, která je pro každou značku charakteristická. Uvnitř ale přeci jen rozdíly jsou - Peugeot nabízí svůj I-cockpit, který je umístěn typicky vysoko, nejedná se však o digitální štít, jak jsme zvyklý z osobních modelů. Citroen pak volí klasické budíky, k nim lze ale narozdíl od Peugeotu připlatit i head-up displej. Celkově je interiér povedený, při zvolení multimediálního systému v něm pak už nechybí vůbec nic. Zajímavým doplňkem je i 230V zásuvka.