Auta jsou stále schopnější a plná asistentů. Pojišťovny na to ale neslyší
Ceny povinného ručení jsou důležité asi pro každého motoristu. Jistě jste si všimli, že se každoročně zvyšují a to i přes to, že auta jsou stále chytřejší. Ostatně, často jsou schopna sama zastavit před překážkou, zabránit vyjetí z jízdního pruhu a tím tak eliminovat možnost vzniku dopravní nehody.
Je celkem smutné, že pojišťovny na fakt, že auta jsou schopna aktivně zabránit dopravní nehodě, neslyší a nechtějí tyto schopnosti bezpečnostních systémů zohledňovat při výpočtu ceny povinného ručení ani havarijního pojištění majitele auta. Například rozdíl v ceně srovnatelného povinného ručení u patnáctiletého a nového Volkswagenu Passat je maximálně několik stokorun. A pokud si dáte práci s porovnáním cen jednotlivých pojistek, smáznete i tento nepatrný rozdíl.
A to svým způsobem vůbec není fér! Nejnovější Volkswagen Passat je schopen hlídat a aktivně korigovat chování řidiče, takže možnost, byť malé, dopravní nehody je výrazně nižší. „Ačkoliv elektronické systémy aktivní bezpečnosti naší doby výrazně snižují riziko nehody, pojišťovny jsou v tomto ohledu velice konzervativní a žádná je zatím do ceny pojištění nepromítá,“ potvrzuje analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber. Ještě méně fér to je v porovnání s faktem, že pojišťovny už umí přihlédnout k faktu, že máte důkladně zabezpečené auto proti krádeži.
Za vyšší úroveň zabezpečení automobilu totiž pojišťovny započítávají slevu. Maximální úroveň zabezpečení v podobě pískovaných skel, zámku řadicí páky, alarmu a aktivního GPS systému zohledňuje většina pojišťoven v ceně havarijního pojištění, a to poměrně významně. Sleva se běžně pohybuje okolo 10 až 20 %, což už například u desetitisícového ročního pojistného znamená příjemnou úsporu. Podobnou analogii byste ale v případě prvků aktivní bezpečnosti hledali marně.
Nechuť utrácet za nová auta
Úřady už řadu let upozorňují, že je český vozový park zastaralý. Projevuje se to pak právě na dopravních nehodách, které mají často tragické následky, tak třeba na dnes tolik skloňovaných emisích. Je to snadné, stará auta, respektive staré motory produkují více emisí než ty nové. Ty totiž musí splňovat přísné emisní normy, o kterých už jsme vám říkali.
Novější auta jsou sice plná bezpečnostních asistentů, ale když k nim pojišťovny odmítají přihlížet, řidiče nijak nemotivuje to, aby za ně utráceli. Při pořízení nového auta ve vyšší výbavě, které má například systémy pro kontrolu mrtvého úhlu, rozpoznávání chodců, sledování jízdního pruhu, bdělosti řidiče, brzdový asistent, alkoholový zámek nebo adaptivní tempomat, si totiž připlatíte nemalou částku.
Pokud s ohledem na domácí rozpočet dáváte přednost starším ojetým vozům, mnohé elektronické systémy v nich nenajdete. Otázkou také je, zda lidé při nákupu před různými bezpečnostními systémy neupřednostní výbavu, která jim přinese vyšší komfort cestování.
Změny v chování řidičů, ale i pojišťoven jsou cestou na delší trať. Obě skupiny si musí uvědomit, že bezpečnost by měla stát vždy na prvním místě. I když to zatím může být dražší.