Volkswagen T-Roc - dobré nestárne, ale konkurence nespí
Dnes si oddychneme od horkých novinek a podíváme se na jeden kousek, který prošel drobným faceliftem, ale jinak je tu s námi už šestým rokem. Řeč bude o modelu T-Roc, který v hierarchii SUV modelů značky Volkswagen pasuje mezi T-Cross a Tiguana.
Na začátek zkusíme vyřešit jednu zapeklitost. Když pokukujete po malém SUV, vaše oko určitě spočine na Škodě Kamiq, Fordu Puma, Seatu Arona, Renaultu Captur nebo Yaris Cross. S těmi auty se v poslední době roztrhl pytel. Když se budete na svoje vysněné auto dívat z hlediska místa, které vám nabídne, budete se asi dívat na délku, která je v této třídě kolem 4,2 metrů. A možná budete překvapeni, když vám do toho pytle mezi výše zmiňované padne i námi testovaný T-Roc, který má dokonce menší rozvor než Kamiq nebo Captur. Na zem vás pak vrátí pohled do ceníku, kdy si můžete chvilku myslet, že se německý výrobce zbláznil. Jenže ono je to celé trochu jinak. Díky zběsilé snaze výrobců natahovat vozy a nabízet co nejvíce místa během pár let malá SUV přerostla T-Roc, který byl původně o třídu výše. Také to prozradí, že ta délka vozu už není určující při řazení auta do třídy. T-Roc má být dospělejší, má být luxusnější a hodnotnější. Vždyť je postavený na platformě MQB-A1, jako třeba Golf, ale i Superb. Jenže konkurence nespí a tak, jak si někdo sedl na zadek z SUV v roce 2017, tak si nemusí sednout v roce 2022.
Tak pojďme na to. Máme před sebou T-Roc v základní výbavě Life, který lze pořídit od 657 tisíc Kč. V našem kousku je největší příplatkovou položkou motor 1.5 TSI, za který si připlatíte přesně 60 tisíc Kč. Oproti základnímu tříválci 1.0 TSI s 81 kW, získáte s 1.5 TSI navíc jeden válec, velmi kultivovaný chod a 29 kW výkonu, na celkových 110 kW. Pak se ale začtete do ceníku a zjistíte, že ona ta základní výbava je celkem bohatá. V autě najdete dvouzónovou klimatizaci, automatické parkování, couvací kameru, Ledková světla, průlez na lyže, dělená sedadla. No, prostě moc vám toho chybět nebude. Pohledem do ceníku tak zjistíme, že ty vyšší výbavy jsou hlavně o estetice a vzhledu. Funkčně už tenhle kousek je celkem na výši. I když teda celkově náš kousek díky několika příplatkům nakonec přeskočil 800 tisícovou hranici, a to skutečně není málo.
Beru za kliku známých tvarů a usedám do toho pověstného dokonalého německého prostoru. Líbí se mi, co vidím, líbí se mi celkový dojem, líbí se mi, jak se mi sedí, jak se drží příjemně tlustý volant. Trochu mne zklame zpracování přístrojového štítu, který je vyveden takovým nehezkým, málo kontrastním displejem. O co méně kontrastní je jeho zobrazení, o to více to, ale kontrastuje s tou cenovkou. Při další obhlídce nalézám přehlídku obyčejnějších plastů i poměrně obyčejnou látku sedadla. Nechci to srovnávat, ale musím. Když do tohoto auta přesednete třeba z Capturu, tak asi jen zůstanete koukat. Ale. Všechno ještě není ztraceno. Německý design nikdy nebyl prvoplánovitě hezký, ale byl hlavně nadčasový a trvalý. A to tady určitě platí. Pohled na zadní část vozu určitě potvrdí, že zubu času tohle auto docela odolává. Nadčasově působí i předchozí generace infotainmentu, která funguje rychle a svižně. Tak už pojedeme.
Pod kapotou je známý čtyřválcový benzínový motor 1.5 TSI. On je známý především tím, že mezi novináři není moc oblíbený pro svůj mdlý projev. Na druhou stranu je oceňovaný za nízkou spotřebu, technologickou vyspělost a neuvěřitelnou kulturu chodu. Tento motor jsme měli i v podladěné verzi v Seatu Leon, ale u T-Roca je naladěný na 110 kW a 250 Nm a umí tak zrychlit na stovku kolem 8,5 vteřiny a má spotřebovat zhruba 6 litrů benzínu. Ono se brzy ukáže, že ta “mdlost” se velmi pozitivně odráží na snadnosti rozjezdu a lineárním nástupu síly v běžném provozu. Na rozdíl od těch litrových tříválců, kterým se najednou navalí všechna síla a rozjezd nebo couvání vyžaduje cit, tady je to mnohem přirozenější díky vyššímu objemu a síle motoru i před nástupem turba.
V kombinaci s příjemným řazením se začíná ukazovat, jak komfortní tohle auto na jízdu je. Skvěle naladěné tlumiče nepřenáší dovnitř téměř žádné zvuky, tichý interiér i při dálniční 130 km/h také potvrdí, že tohle je víc než malé SUV. Na 18 palcových kolech poskytuje ideální kompromis mezi jízdním komfortem a stabilitou. Malým překvapením je levnější řešení vlečené zadní nápravy s tímto 110 kW motorem. Ten byl u VW hranicí pro použití důmyslnějšího systému nezávislého zavěšení kol. Ale vzhledem k tuhosti podvozku to možná je nakonec výhoda s výhledem na budoucí servisní náklady. Krásně jde řazení, motor je lehounce slyšet, ale jen tak, aby se dalo řadit podle zvuku.
Ideálně naladěný podvozek funguje dobře ve městě i mimo něj, na dálnici si T-Roc točí motorem kolem 2600 otáček, ale spotřebuje kolem 7,5 litru. Trochu se tu projevuje ta vyšší světlá výška a celková vyšší stavba. Ani tak bájný motor, jako 1.5 TSI se tady na nějakou zázračnou spotřebu nedostane. A zázračnou myslím třeba pod 6 litrů, to se nepovedlo v žádném režimu jízdy. Celkový průměr byl tak k 7 litrům, co je zhruba o litr více než u Leonu, nebo Golfu s tímto motorem. Když to hodně přeženu, tak na cestě z Prahy do Teplic zaplatíte 40 Kč navíc za to, že se vám v Praze dobře nastoupilo a v Teplicích dobře vystoupilo. Protože je to víceméně ta hlavní výhoda zvýšeného vozu v běžném provozu.
Co na závěr? T-Roc je typický reprezentant vozu VW. Design, který moc nenadchne, ale velmi dobře odolává času. Vnitřek, který je výborně zpracovaný, příjemný na používání, ale na zadek si z něj nesednete. Jízdní vlastnosti jsou skvělé pro každodenní jízdu, ale řidičsky není úplný ideál. Zkrátka, T-Roc je všem velmi dobrý, ale v ničem vyloženě výborný. Myslím, že problémem na českém trhu může trochu být to obhájení vyšší ceny vůči stejně velkým vozům, které jsou ale o třídu nižší. Když ale koukneme na prodejní čísla tak je vidět, že se T-Roc prodává dobře. Vy, protože čtete Autohled, ale teď už víte, že za tou cenou je schovaný o třídu vyšší vůz. Výhodou je ještě starší generace infotainmentu. Z mého pohledu je zásadní otázka, jestli vám stejně dobře neposlouží Golf, který je o nějakých 10% levnější a bude výrazně úspornější. Každopádně nespornou výhodou T-Rocu je to, že v něm najdete spolehlivého společníka s výbornou a funkční technikou. Svezení v něm je pohodlné, ergonomie je výborná.