Volkswagen Golf Variant eTSI - bestseller s batohem
Doplňkem Variant je označuje VW kombi variantu německého bestselleru nižší střední třídy. Krátká verze prošla naším testem vloni s motory 1.5 eTSI, 1.5 TSI a 2.0 TDI. Pro variantu kombi jsme opět zvolili eTSI motor, a to hlavně z důvodu, že je prostě velmi dobrý.
Loňský test Golfu osmé generace bylo moje první setkání s variantou eTSI. Pamatuju si, jak jsme jej během “tvrdé” korony fotili na liduprázdném Letišti Václava Havla a jak hodně mne tenkrát nadchnul jízdními vlastnostmi, spotřebou i funkcí mild-hybridu. Nevím, jestli to byl první mild-hybrid, který jsem řídil, ale rozhodně nasadil laťku velmi vysoko. Od té doby jsem jel s dalšími pěti mild-hybridy - Suzuki Vitara a Ford Focus s manuální převodovkou, a Hyundai i30, i20 a Tucson s automaty. A bohužel kromě Tucsonu mne ani u jednoho mild-hybrid nezaujal, respektive ani jednou jsem se nevyvaroval kritiky vlivu mild-hybridu na ovládání vozu. Ford Focus mi dokonce zkazil dojem z celého auta. A vlastně jsem si říkal, že se těm mild-hybridům budu snad muset do budoucna vyhnout. Pokud nepůjde o eTSI.
Ale tak ho tu máme. V Golfu Variant. S R-line paketem s výraznými doplňky vzhledu. Nabitého výbavou za vcelku vysokých 977 tisíc. Ale v krásné metalíze Kings s 18 palcovými koly Bergamo a černými doplňky karoserie. Auto, které lze na první pohled zaměnit s nejostřejší variantou R. Pro verzi Variant prodloužil výrobce rozvor o 50 mm na 2669 mm a tak díky délce 4633 mm, najdeme v kufru “českých” 610 litrů. Takže určitě jde o velkou konkurenci Octavie, s místem vzadu i Passatu. Toho místa vzadu je snad až zbytečně moc a Golf rozhodně už není “kompaktní” vůz nižší střední třídy.
Jaká je praxe? Krátký Golf vyvolával dost diskusí nad designem přední části. Za ten rok a půl jsme si nějak zvykli. R-line ale přináší zcela jiný přední nárazník, který se velmi dobře doplňuje s komplikovanou světelnou technikou LED-matrixových světel, která jsou spojena diodovým pásem prakticky v celé šířce masky chladiče. Toto řešení u moc aut neuvidíte. Navíc ty pastelové barvy Golfu opravdu sluší. A zezadu? Těch 611 litrů se někam muselo vejít. A je to vidět. A to nemyslím v dobrém. Myslím, že Octavia se s tím velkým kufrem designově vypořádala lépe, ale je to subjektivní názor. Uvnitř kontroverze pokračuje - přesunutí všech ovládacích prvků včetně klimatizace do displeje tu kritiku zasluhuje, i když už je to trochu ohraná písnička. Na druhou stranu díky tomu je interiér uklizený a velmi pohledný a navíc se spoustou úložných míst.
Máme tu nádherná R-line sedadla s velmi výraznými a příjemnými semišovými bočnicemi, ve kterých se skvěle sedí, ale překvapí, že jejich rozsah i způsob nastavení je stejný jako u těch nejobyčejnějších sedadel (manuální posun, nemožnost nastavení délky sedáku atp). A hlavně bočnice sedáku jsou dost výrazné. A to tak výrazné, že mezi volantem a bočnicí je omezeně místa a určitě bych případnému zájemci doporučil si to nastupování vyzkoušet, aby nebylo mrzení. I subtilní postavy se nevyhnou zavadění o volant nebo bočnici. Volant má v této verzi nové ovládání na volantu, které jsem kritizoval minulý týden v Arteonu. Haptická odezva na stisknutí tlačítek je podivná, některá tlačítka nejsou dotyková, ale musí se stisknout a není to úplně zřejmé která. Když jsme u té kritiky. Trochu vadí delší náběh infotainmentu po usednutí do auta, kdy jej nejvíc potřebujete - na nastavení cíle v navigaci, nebo nastavení teploty je velmi dýchavičný a má pomalé odezvy. Skvělý je head-up displej, skvěle funguje elektronika jízdních asistentů, skvěle funguje ovládání převodovky malým joystickem. Skvěle se v autě sedí, skvělý je rozsah nastavení volantu i jeho držení.
Než pojedem, tak ještě něco k motoru. Pod kapotou je známý benzínový turbomotor 1.5 TSI. Pokud si jej objednáte s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG, stane se z této “dvojice” označení eTSI, protože spalovacímu motoru asistuje starter generátor (9 kW/13 koní a 50 Nm) s malou baterií ukrytou pod předním sedadlem. To je velmi chytré řešení, protože baterie nikde neubrala žádné místo (tohle řešení se mi líbí mnohem více, než uložení baterie místo zadního kola u i20). Motor dosahuje výkonu 110 kW a 250 Nm, ale hlavně okamžité odezvy díky pomoci elektromotoru. S tímto motorem dosáhne 1425 kg těžký Golf stovku za 8,7 vteřiny a WLTP spotřeby 5,8 litru. Není to krásné? Je to krásné. A navíc to velmi dobře funguje.
Za jízdy se snaží převodovka pokud možno pořád plachtit. Kdykoliv dá řidič nohu z plynu, převodovka vyřadí a vypne motor. S tím je potřeba se naučit pracovat a také si umím představit, že to není pro každého. Problém totiž je, že díky skvělé aerodynamice Golf plachtí jak smyslů zbavený. Je potřeba se na jízdu docela soustředit předvídat stovky metrů dopředu, aby to fungovalo co nejlépe. Zpomalit třeba ze 100 na 80 může zabrat klidně i pár set metrů. Jakmile se řidič dotkne brzdy, zařadí se rychlost a vůz rekuperuje. Pustím brzdu, vyřadí. Takové ty dlouhé klesání na Evropské nebo Plzeňské se jede klidně několik kilometrů zcela bez motoru, protože posilovač řízení i brzdy jsou poháněné elektricky. Motor se tak postará hlavně o rozjezd a pak se vypne, Golf doplachtí k dalšímu semaforu. Díky tomu jsou hlavně městské spotřeby velmi zajímavé, kolem 5 litrů není nemožných. Ale na velmi krátkých tratích je ta spotřeba o něco vyšší než bych čekal. Zřejmě proto, že se elektronika snaží rychle prohřát motor, aby jej mohla co nejdříve vypínat. Na prvních 5 až 10 km se tím pádem ta nízká spotřeba těžko dosahuje, protože to plachtění nevykompenzuje tu neefektivitu ohřevu. Ale pak už spotřeba klesá vcelku rychle. Moc se mi líbí rychlost reakce motoru na start - starter generátor nahodí motor ve zlomku vteřiny a díky jeho pomoci začne ihned zrychlovat. Je to krásně plynulé, žádné otřesy, žádné poskočení. Prakticky neznatelné. Golf má obecně na plyn velmi příjemné reakce, umí se opřít o sílu motoru a zbytečně nepodřazuje.
Za městem je díky 250 Nm Golf připraven kdykoliv zrychlit, z těch nejnižších otáček mu pomůže 50 Nm elektromotor a od 1500 už dosahuje maximálního točivého momentu. Kolem 2 tisíc už má krásný zátah, ale v těch nejvyšších otáčkách už se pak motor trochu ztrácí a občas jsem měl pocit, že by toho výkonu mohlo být klidně víc, protože z podvozku Golfu jde seběvědomí až až. Hlavně tedy v kombinaci s 245/40 R18 pneumatikami, které by snesli výrazně vyšší výkon. Na Golfu vypadají krásně, ale podle mne jsou pro něj na našich cestách moc velké. A tím se dostávám k mému největšímu zklamání. Největším překvapením pro mne bylo, jak je práce podvozku slyšitelná dovnitř. I malé nerovnosti, které podvozek pobere tak, že do interiéru neprojde žádný otřes, jsou slyšitelné a zkrátka přesně víte, že je podvozek právě zkouší překonat. S DCC tlumiči je podvozek R-line ještě o 1 cm nižší a tak to má podvozek ještě těžší. U Octavie RS na 19 palcových kolech mi přišlo, že to tak slyšet nebylo. Ale ten akustický projev podvozku nemá vliv na to, jak dobrou práci tlumiče a pera odvádění. Ta zaslouží pochvalu.
Golf je i na velkých kolech komfortní, jen při nejměkčích DCC tlumičích kola občas trochu poskočí. Zvolte 17 palcové pneumatiky a bude to podle mě výrazně lepší komfort. Interiér Golfu je velmi tichý, motor je povětšinou vypnutý a tak si můžete vychutnat příplatkové audio Harman-Kardon a všechno je sluncem zalité. Sluncem zalité mohou být i chvíle na benzínce. Golf před víkendem po 200 ujetých km ukazoval spotřebu 5.4 litru na sto km. Během víkendu jsem vyzkoušel Golf i na okreskách a tak jsme vraceli auto se spotřebou 5.8 litrů na sto km, co je velmi dobrá hodnota, na tak velké auto s tak širokými pneumatikami. Ta spotřeba bude možná nakonec podobná litrovému motoru, takže ten mild-hybrid vlastně kompenzuje o polovinu vyšší zdvihový objem, co je vlastně fajn. I po tomto testu jsem přesvědčen, že eTSI je skvěle fungující mild-hybrid a nezbývá než věřit, že ty desítky startů, které motor za den absolvuje mu nedělají větší obtíže a že v zimních měsících nebude během delších tras vychládat a pak se znovu ohřívat.
Golf Variant je nadále Golfem. Sice povyrostl, ale i tak si zachoval všechny svoje klady. Bohužel sebou nese břímě koncernových infotainmentů. Speciálně verze Variant to bude mít proti Octavii velmi těžké, protože nabízí podobný komfort a úplně stejné pohonné ústrojí. Octavia má o něco luxusnější interiér a v Čechách trochu větší renomé.