Toyota Corolla Cross e‐CVT AWD‐i - do bláta i do loužičky

,

Toyota převlékla svůj nejpopulárnější model do hávu SUV a díky tomu se může v segmentu středních SUV ucházet o zákazníky, kteří dnes sáhnout po Karoqu nebo Tucsonu. Nutno říct, že Toyota má v tomto segmentu hodně co nabídnout. SUV od Toyoty mívají velmi dobré jízdní vlastnosti, vyspělý pohon všech kol a jejich hybridy dosahují neuvěřitelných spotřeb. A to i varianty s pohonem všech kol. Jak to tak na světě bývá, všechno má svou cenu. A má ji i Toyota Corolla Cross. Výrobce za dobře vybavený model chce přes milion korun. Tak se podíváme na to, jestli po takovém autě máte sáhnout, nebo se kouknout na jiné adrese.

Důvod vzniku tohoto nového modelu je celkem prostý. Toyotě střední SUV chybělo. Tím, jak s každou generací vozy rostou, tak po nich zbude místo, které lze zaplnit novým modelem. Podobné délky jako nová Corolla Cross dosahovala RAV4 dvě generace zpět. Aktuálně tak Toyota nabízí Yaris Cross se 4180 mm, Corolla Cross se 4460 mm a RAV4 s 4600 mm. S kým bude Corolla Cross soutěžit, už jsem psal v úvodu. Přímým konkurentem bude nedávno testovaný Hyundai Tucson, který také nabízí full hybrid. Samozřejmě stranou nezůstane ani domácí Škoda Karoq. Ten se sice nenabízí s hybridním pohonem, ale může mít pohon všech kol s naftovým motorem a stojí podobné peníze. Na obou vozech lze hledat chyby jen obtížně a na rozdíl od Toyoty mají poměrně širokou nabídku pohonných jednotek. Toyota má dvě, obě v kombinaci s e-CVT převodovkou.

Tak jdem na to. Začneme designem. Ten je asi největším překvapením. Automobilka, která vyrábí tak hezká auta jako Yaris Cross, Supru, RAV4 nebo i tu osobní Corollu, přichází s vozem, který v takhle nabitém segmentu minimálně nevyčnívá. Zezadu určitě ne. Tady chybí jakékoliv designové nápady a kontrast třeba s Tucsonem snad nemůže být větší. Škoda, že auto z venku na tu osobní Corollu prakticky neodkazuje. Uvnitř už je to lepší, tam je naopak ta podobnost s Corollou velká. Najdeme tu stejnou architekturu přístrojové desky, stejné ovládání klimatizace i stejný volant. V čem se model Cross liší, to je nová generace infotainmentu, kterou už jsem chválil před pár týdny v Lexusu NX. Velmi jsem si oblíbil práci navigace i její spolupráci s hlasovým ovládáním a na ten týden jsem po dlouhé době nepoužíval Google Mapy zrcadlené přes Apple Car Play, i když samozřejmě taková možnost tu je.

Co se týče nabídky místa, řadí se Corolla Cross k průměru. Vpředu si určitě stěžovat nebudete, vzadu je před koleny také místo, i když ne nadbytek. Kufr nemá dvojité dno a je docela mělký. V případě silnějšího hybridu a pohonu všech kol se do něj vejde relativně skromných 390 litrů. I když teda od pohledu bych řekl, že je to víc. To je trochu problém všech těch hybridů a také velký důvod, proč se Corolla v této výbavě spíše nestane rodinným vozem. O 85 litrů víc místa v kufru nabízí slabší hybrid s pohonem předních kol. Nutno říct, že ty hybridní systémy a čtyřkolky ubírají místo v kufru bez ohledu na značku. Trochu nešťastně je řešena roleta zavazadlového prostoru, s tou jsem nepřestával prát. Nešťastně také vypadá nabídka barev, která obsahuje 5 šedých, 2 červené, 3 bílé, černou a modrou. Chybí nějaká pastelová barva, jako je třeba na Karoqu. 

Corolla Cross je první model, u kterého je použit hybridní systém páté generace. A právě vyspělost té hybridní jednotky bude určitě největším lákadlem. Nejen posílený výkon elektromotoru, nejen možnost pohonu všech kol, ale hlavně bájná spotřeba. Výrobce slibuje 5,1 až 5,4 litru dle normy WLTP, navíc i docela hezkou hodnotu zrychlení na stovku za 7,5 vteřiny! Systémový výkon je 146 kW. Důležitý je i výkon elektromotoru, ten je 83 kW, vzadu ještě asistuje jeden s 30 kW. Díky tomu jsou reakce na plyn nejen okamžité, ale výkon je dostatečný i na to, aby vás příjemně urychlil a dal prostor pro připojení spalovacího motoru. Jeho připojení probíhá zcela neznatelně. Prostě šlápnete na plyn a máte k dispozici tolik výkonu, kolik potřebujete. Pokud plyn zatlačíte k podlaze, ozve se typické hučení atmosférického motoru, které je trochu rušivé. Velkým posunem však je, že se tak neděje při každém požadavku na výkon. Corolla Cross zvládne v ideálním případě i pár km čistě elektrické jízdy, než si zase na chvíli pustí motor, aby si baterii trochu dobila. Prakticky ve všech režimech (kromě dálničního) je zhruba polovinu času motor mimo provoz. Spotřeba je pak z říše snů. Po městě není problém dostat se i ke 4 litrům, 5 litrů mimo obec úplně bez problémů, do 6,5 litru na sto uvidíte na dálnici. Tohle je opravdu paráda. K tomu vám ještě může pomoci aplikace MyT, která vyhodnocuje vaši jízdu a radí, kde a jak se zlepšit. Oproti Tucsonu z minulého týdne je nejen úspornější, ale i výrazně lepší práce hybridu.

Na silnici se dle dobrého jména značky chová příjemně, ve městě je trochu tužší a možná hlučnější od podvozku, než by se slušelo, ale jinak se drží tradice velmi schopného podvozku, který se vám odmění mimo obec. Pomáhá tomu i víceprvková zadní náprava. Corolla Cross se příliš nenaklání ani nenapadá na přední kolo. Hybrid jako takový moc k rychlé jízdě nevybízí a to ani když jej přepnete do režimu Sport. Pod kapotou máte sice skoro 200 koní, pod plynem rychlé reakce elektromotoru, ale pocit, že jste tak nějak rozpojení s pohonným ústrojím, ten vás tak nějak nepřejde. Námi zkoušený kousek byl vybaven i pohonem všech kol. Ten je realizován zadním elektromotorem, takže jej může elektronika řídit, jak potřebuje. Takže například pomáhá při každém rozjezdu. Od nějakých větších terénních radovánek mě odrazovala trubka výfuku, která dost omezuje světlou výšku (viz foto). Nespornou výhodou je malá zástavba a minimální vliv na spotřebu paliva. 

A tím se dostáváme k závěru. Corolla Cross není ani závoďák, ani teréňák. Ale to jste možná i čekali. Nabízí však velmi zdatné chování na silnici. Nejvíc jí vyhovuje uvolněné tempo, kdy ten hybrid funguje úplně kouzelně. Odmění se vám za to minimální spotřebou, která úplně v pohodě může začínat číslem 4. Výsledkem použití dražších technologií je také vyšší cena, dobře vybavený vůz je kolem milionu, nejlépe vybavený a s pohonem všech kolem dokonce 1,1 milionu. Je zcela jisté, že si Corolla najde hodně kupujících, automobilka Toyota je nejen na českém trhu velmi úspěšná i s Yarisem Cross i s RAV4. Corolla Cross tohle duo jen doplní. A jako vždy na závěr svých testů SUV doplním kacířskou otázku, jestli by stejnou, nebo lepší službu neudělala Corolla, která bude úspornější na provoz i levnější na pořízení. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • vyladěná pohonná jednotka
  • pohon všech kol
  • zpracování interiéru
  • nabídka elektroniky

Mínusy

  • menší kufr
  • vyšší cena
  • design

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist