Ssangyong Korando 1.5 GDI-T Premium - má pod čepicí
Korandu jsme se věnovali hlavně ve srovnávacím testu se Škodou Karoq - tak ještě dopíšu pár postřehů k vozidlu samotnému, abychom to měli komplet.
Při převzetí bylo velkým překvapením, jak masivně Korando působí. Z části je to dané výškou kapoty, z části designovými triky, jako horizontální členění zadní části vozu nebo vysoká, vodorovná, kapota. Druhým překvapením bylo otevření dveří a pohled na kvalitní kožená sedadla a vysokou hradbu palubní desky, která je sice dost zdobná, ale stále vkusná. Třetí překvapení byla drobnost a to 3D efekt ambientního osvětlení, které v potemnělých garážích upoutá zrak. Čtvrté překvapení byla možnost zobrazit Apple CarPlay na displeji budíků. Po rozjezdu se jen potvrdil dojem z velkého auta přes vodorovnou kapotu, která je celá v zorném poli řidiče. Překvapení pokračovalo u pohonné soustavy a dobře sladěného motoru s šestistupňovou převodovkou Aisin a překvapivě dobře fungující adaptivní tempomat. Tolik sada úvodních překvapení.
Naopak nepotěší vyšší nakládací hrana, na dnešní poměry tenký věnec volantu a spoustu lesklých ploch, které bude potřebovat udržovat a chránit před poškrábáním.
Pod kapotou ševelí 1.5 GDI-T benzínový motor se 120 kW, kterému k přenosu výkonu pouze na přední kola pomáhala automatická převodovka Aisin s hydrodynamickým měničem a dnes už poměrně nezvyklými pouze šesti stupni. Hlavně její zásluhou zabere zrychlení z klidu na sto km/h 1500 kg těžkému (co není zrovna málo) autu 12 sekund. Nezní to jako bůhví jaká hodnota, ale za jízdy motor působí adekvátně k vozidlu a reaguje celkem pohotově - absence několika stupňů nevadí ani na dálnici, kde jsou otáčky v rozumných mezích. Díky své konstrukci umožňuje převodovka sametově pomalé popojíždění v koloně a ve spolupráci se stop&go tempomatem zvládá zdolávat nástrahy města snadno.
Za jízdy potěší, že i na největších kolech s rozměrem 19 palců, které autu mimořádně sluší, je Korando klidné a tiché a zároveň se moc nenaklání. Vyhovuje mu hlavně klidná jízda, při rychlé jízdě už musí převodovka dost rozmýšlet a při snaze řadit manuálně se po chvíli zase Korando začne do řazení “motat”. Co se týče spotřeby, v testu s Karoqem jsem psal, že Korando jsme dostali z pouhými 200 km na tachometru a zpočátku bylo překvapením, jak rychle mizí palivo z nádrže. Po městě i na dálnici nad 10 litrů, nicméně spotřeba postupně lehce klesala, i proto výsledky našeho měření spotřeby nelze brát úplně jako směrodatné. Podle měření spotřeby WLTP má mít Korando průměr někde kolem 7,6 litru. Přesně této spotřeby jsme dosáhli pouze v ideálním případě plynulého meziměstského provozu, ale byla tam :-)
Za 650 tisíc lze mít nejvyšší výbavu s automatickou převodovkou, další “šperkování” jako příplatková barva, světlé kožené čalounění a nějaká elektronika zvednou cenu k 720 tisíc za maximálně vybavené auto. Koukněte na ceny konkurence. Základní výbavu lze pořídit už kolem 450 tisíc. Není to lákavá nabídka za 120 kW motor? Mě přijde že ano. Za tyto peníze získáte neobvyklé auto zdobných tvarů (může se hodit, pokud vám ostatní auta přijdou fádní), které má jen pár much, které nacházíme hlavně, protože jsme Korando postavili zrovna vedle etalonu třídy. A navíc má 550 litrů na zavazadla.