Škoda Octavia Combi 2020 1.5 TSI - stará známá?
V roce 1996 byla na trh uvedena první generace novodobé Octavie, první škodovka od počátku vyvíjená v koncernové režii. I ten největší optimista mohl těžko předpovídat, že o čtvrt století později přijde Škoda Octavia již ve své čtvrté generaci, aniž by za celou dobu své existence opustila přední místa prodejních žebříčků. Novou Octavii jsme tak k testu přebírali s enormním očekáváním, jak moc dokázali v Mladé Boleslavi zúročit dlouholetou historii modelu a fenomenální základ obohatit o moderní prvky automobilové současnosti.
Šaty dělají člověka
Ještě než se dostaneme k samotnému autu, snaha o výraznou generační proměnu na nás dýchne již z podoby klíče od vozidla. Z ryze praktického nástroje dosud používaného u škodovek se stal reprezentativní doplněk v černém lesku. Jeho mechanickou odolnost a trvanlivost povrchové úpravy ukáže čas. Ve vnějším designu nepochybně nacházíme prvky spojují všechny vozy ze současné produkce Škody, například šestiúhelníkovou masku chladiče, ostře řezané přední světlomety nebo zadní lampy. Ty vkusně zasahují do pátých dveří a oproti předchůdci výrazně opticky rozšiřují záď vozu. Stejně, jako se stala čtyři přední světla symbolem faceliftu třetí generace Octavie, tak poznávacím znamením generace čtvrté je dvouramenný volant (kromě RS, která dostane tradiční tříramenný). Z předchozí generace Octavie “zůstal” dobře do ruky padnoucí věnec, spodní příčka se však omezuje na pouhé naznačení. Ambici aktivně se podílet na designu pracoviště řidiče nově představují chromované otočné ovladače na volantu, které oproti staršímu provedení více vystupují vstříc řidičovým palcům.
Testovaná Octavia podporovala elegantní dojem světlým interiérem, resp. kombinací světlého čalounění s tradičně tmavě šedými plochami. Z říše dražších vozů je i kůží potažená horní část palubní desky. Otázkou zvyku jistě bude masivní středový tunel vystupující až do prostoru, kde o něj můžete zavadit pravou rukou při řazení. Jinak čtvrtá generace Octavie oproti předchůdci působí jednoznačně prostornějším dojmem, skoro bych až řekl, že si v pocitu za volantem příliš nezadá se Superbem. V duchu dnešních zvyklostí se rozměrný a výborně čitelný displej infotainmentu posunul do pozice, kdy za účelem setrvání v zorném poli řidiče vystupuje z palubní desky. Ve výbavě Style jde automaticky o součást infotainmentu Columbus s navigací a displej dosahuje úhlopříčky 10 palců. V základní výbavě Ambition si zájemce o Columbus připlatí 19.800,-Kč nebo se spokojí s displejem o úhlopříčce 8,25 palců v rámci infotainmentu Swing. Potěší praktické drobnosti jako roletky v oknech zadních dveří nebo kapsy pro mobilní telefon na zádech předních sedadel. Nabíjet mobilní telefon lze jak vpředu tak vzadu přes USB-C konektor.
Tradiční zbraní Octavie, kterou vždy neomylně pobíjela konkurenci, je obrovský zavazadlový prostor. Moje obvyklé rozpaky způsobené skromnou výškou kvůli dvojitému dnu podlahy jsou zde plně vyváženy objevem plnohodnotné rezervy. Hluboké kapsy na bocích, dokonalé čalounění, sklápění opěradel zadních sedadel páčkou na boku - praktické vlastnosti si Octavie nepochybně drží. Krokem vpřed oproti předchůdci je bytelněji působící krycí roletka, kterou lze odkrýt dvěma způsoby, jen do poloviny nebo klasicky úplně. Zajímavým funkčním doplňkem je i variabilní hliníková přepážka.
Zas o kousek dál
Nebo spíš o pořádný kus. Nová generace Octavie nezapře obrovský pokrok nejen v úrovni a uživatelské přívětivosti nových technologií a asistenčních systémů. Poprvé škodovka nabízí například Head-up displej, dostupný ve výbavě Style za příplatek 13500,-Kč. Za dalších 28.000,-Kč můžete rozšířit výbavu o LIGHT paket, zahrnující Matrix LED hlavní světlomety s variabilním rozložením světla. Nebýt technologického pokroku, chodíme dodnes pěšky, ti šťastnější z nás jezdí na koni. Proč ale rušit tlačítka, která fungují a všichni je dobře znají, o tom mě stále ještě nikdo nepřesvědčil. Absence klasického dodnes používaného otočného ovladače světel je logicky důsledkem preference automatického zapínání světel. Přechod od koleček k regulaci teploty nebo intenzity foukání k ovládání na elegantním displeji ale dnešnímu automobilovému průmyslu prostě hned tak neodpustím. Od řešení, které bez nadsázky umožňovalo ovládat klimatizaci poslepu, jsme se posunuli k nutným pohledům na displej a klikání prstem bez hmatatelné odezvy. Ono to tedy poslepu stále částečně jde, a to hlasovým ovládáním, které si ale dovedu představit používat, jen když jedu v autě sám.
U automatické klimatizace to je samozřejmě celkem v pohodě, protože ji prakticky stačí jednou nastavit a pak už to nemusíte řešit, nicméně manuální klimatizace na tom bude přesně opačně - frázi “Okay Lauro”, která vyvolá hlasového asistenta, budete mít v tomto případě natrénováno velmi dobře, u výbavy Active si pak automatickou klimatizaci ani připlatit nejde. Stejně tak vypnout často diskutovaný a pro mnohé řidiče nepříjemný stop - start již nelze jednoduše vypnout tím pověstným “nejpoužívanějším” tlačítkem a zde ani Laura nepomůže. Octavia naopak boduje efektní lištou pod displejem, na které lze buď jedním prstem regulovat hlasitost rádia nebo dvěma prsty třeba zoomovat v mapě.
Jako na obláčku
Popis dojmů z jízdy musím začít pochvalou vytříbených jízdních vlastností testovaného kombíku. Nevím, jakou zásluhu na dobrém pocitu má příplatkový adaptivní podvozek DCC, ale k této kapitole nenacházím výhrady. Nerovnosti Octavia filtruje s grácií o třídu luxusnějšího vozu bez negativních dopadů na jistotu chování při rychlém průjezdu zatáčkou.
Čtyřválcový benzinový motor 1.5TSI to jako nástupce mimořádně povedeného 1.4TSI nebude mít nejen mezi motoristickou veřejností nikdy jednoduché. Když se od srovnání oprostíme, tak shledáme, že motor ochotně táhne již od velmi nízkých otáček, jako vysloveně dynamický bych ho ale označil až v otáčkách dosahujících hodnot okolo čtyř tisíc, tehdy teprve uvěříte solidním hodnotám výkonu 110kW a točivého momentu 250Nm. Vypínání dvou válců funguje již tradičně skvěle, o tomto nástroji ke snížení spotřeby paliva se dozvídáme prakticky jen díky indikaci na přístrojové desce. Manuální šestistupňová převodovka motor vhodně doplňuje, řazení je lehké a přesné. Deklarované kombinované spotřeby 4,8l/100km se nám pochopitelně nepodařilo dosáhnout. Přesto ale ze spotřeby benzinového čtyřválce nemusíte mít obavy, v běžném provozu lze bez problému dosahovat hodnot nepřekračujících 7l/100km.
Superb junior
Ve spoustě parametrů obdivně pokyvujeme hlavou, jak se Octavia svými vlastnostmi přiblížila Superbu. Naneštěstí tomu tak ale je i v případě pořizovací ceny, kdy donedávna ceník začínal výbavou Ambition a obsahoval pouze motory 1,5TSI a 2.0TDI. Aź v červnu 2020 byl ceník rozšířen o výbavu Active a do výčtu motorizací přibyl povedený benzinový tříválec 1.0TSI, čímž byla “stlačena” základní cena nejdostupnější verze na 533.900,-Kč. Zájemce o vůz s automatickou převodovkou DSG pak musí do peněženky sáhnout minimálně pro 731.900,-Kč za přepracovaný dvoulitr TDI. Zajímavou nabídkou je aktuálně platný akční ceník s označením “125 let”, který cenu Octavie Combi s litrovým motorem vměstnal pod půl milionu, nabízí se za již docela přívětivých 496.900,-Kč.
Nové Octavii nelze nic zásadního vytknout. Jedná se o automobil, který bez kompromisů dokáže snadno zaujmout jak roli reprezentativního manažerského vozu, tak rodinného dostavníku. Potenciální zájemci jistě netrpělivě očekávají rozšíření ceníku o další motorizace a uvedení již avizovaných derivátů RS, Scout, G-TEC nebo iV.