Peugeot 5008 e-DCS6 - velké sedmimístné SUV s hybridem za 800 tisíc. To není vůbec špatná nabídka
Peugeot 5008 se v naší redakci objevuje poprvé. Měli jsme několikrát model 3008 v různých variantách, ale 5008 máme poprvé. Jeho hlavní výhodou oproti menšímu modelu je sedmimístný interiér a velký zavazadlový prostor. A na to zákazníci slyší. Na dnešní dobu je velmi lákavá také pestrá nabídka pohonů. V nabídce je totiž naftový i benzínový motor, automat i manuál, a nově také hybridní jednotka e-DCS6, kterou byl vybaven i náš vůz.
Tak jdeme na to. Zvenku je model “poznamenaný” faceliftem, který přišel před třemi lety. Pohledem zvenku na SUV s délkou 4740 mm se zdá 5008 jako relativně velký kus auta, ale to se jen zdá. Je jen o 5 centimetrů delší než Octavia (to srovnání délky s osobními vozy funguje lépe než s jinými SUV), díky krabicovitosti se v něm usadí 7 lidí díky dvěma sedačkám složeným v kufru. Zásluhu na tom má velmi kolmá zadní část vozu. Zvenku jde o typický Peugeot. Tygří kly vpředu, oplastování boků pro optické zmenšení výšky a zdůraznění offroadových vlastností a elegantní zadní část.
V přední řadě je vůz k nerozeznání od předfaceliftového modelu 3008. Krásné křivky, kvalitní materiály, masivní středová konzole, menší displej a dost podprůměrná kvalita couvací kamery. Samozřejmostí jsou pohodlná sedadla a dostatek místa všude kolem. Rozdíly jsou hlavně ve druhé a třetí řadě sedadel, kde nelze než chválit. Každé sedadlo v druhé řadě je samostatně posuvné a lze u něj naklápět opěradla. Výrobce se chlubí ve druhé řadě třemi ISOfix úchyty. Krajní místa nejsou tak nacpaná do stran jako u Citroenu C5, navíc mají na opěradle předních sedadel i bytelné stolečky. Za mne všechno super. Třetí řada sedadel je schovaná v podlaze kufru. Velmi mne překvapila kvalita a fungování sklápěcího mechanismu i to, jak snadné je sedadla zcela vyjmout. A nejen vyjmout, ale parádně je tam lze vrátit i zpět. Výhodou je, že nejsou těžká, dosedací body jsou jasně viditelné a sedadlo do nich krásně zapadne. Tady klobouček. Pro jejich využití je samozřejmě nutné, aby se ti v druhé řadě uskromnili, ale místo na kolena jim stále zůstane. Ten posun sedadel druhé řady je výhodný i pro změnu velikosti kufru, když nejsou ta sedadla ve třetí řadě využívána. Získat můžete až 1000 litrů (pod roletou zavazadlového prostoru). Hezké. Jen teda běda, když vám něco zapadne do prohlubně za druhou řadou sedadel a vy pro to lezete a dáte nohy pod nárazník a 5008 to vyhodnotí jako pokyn k zavření kufru. To musíte vylézt rychleji, než jste měli v plánu.
Jízdně asi nejde mít moc výhrad, v prvních chvílích mne jen překvapily dunivé zvuky od zadní nápravy, bez kterých bych se obešel, ale u aut s tak velkým vnitřním prostorem se to občas stane. Jinak kola o velikosti 18 palců jsou asi tak akorát. Peugeot nabízí takové to svezení “generického” SUV. Neurazí, nenadchne. Řízení malým volantem architektury i-Cockpit je fajn, ale neřídíte úplně malé auto jako v případě Peugeotu 208. Sedí se vzpřímeně, výhled je dobrý, ale spíš než, že by člověk byl řidičem, je spíše pasažérem, protože je odizolován od většiny vjemu z řízení. Zajímavou zkušenosti bylo svezení se silnější z nových hybridních jednotek e-DCS6. Tu slabší jsme zkoušeli nedávno v modelu 208 a těch výhrad jsem tam několik měl. Především malou úsporu paliva a nepoměr silného tahu ve spodních otáčkách a slabým vrchním pásmem, kde ten motor vypadá, že moc síly nemá. Nyní máme pod kapotou variantu se 136 koni a tam to tak špatné nebylo.
Na dlouhodobém počítadle je spotřeba benzínu 7,5 litrů za posledních 10 tisíc kilometrů těžce zkoušeného novinářského vozu. To není zlé. I tady máme pod kapotou tříválcový turbomotor 1.2 PureTech, kterému pomáhá v převodovce umístěný elektromotor. Točivý moment je 230 Nm a maximální výkon 100 kW. Ani jedné hodnotě papírově nepomáhá elektromotor s 15 kW, resp 55 Nm. Zajímavé je srovnání s ostatními nabízenými jednotkami. Námi testovaný e-DCS6 je překvapivě těžší než diesel (o necelých 20 kg) a obě motorizace mají mít skoro stejnou spotřebu (5,7 benzínu, resp 5,6 nafty). O litr méně než benzínový motor s převodovkou EAT8 bez hybridního ústrojí. Co se týče zrychlení, hybrid má téměř stejné zrychlení jako benzínová varianta s klasickým automatem EAT8. Diesel má o 1,5 vteřiny pomalejší. Papírově z toho ten hybrid vychází nejlépe. Cenově je hybrid s naftou nastejno.
A já je praxe? Je to o dost lepší než v té 208. A těch důvodů je víc. Jednak jsou to ty vyšší výkony, ale hlavní je asi to očekávání. Od P208 jsem očekával agilní malé auto, které má člověk hezky pod kontrolou a občas ho zmáčkne na maximum a užije si s ním trochu zábavy. Zatímco od rodinného SUV takové očekávání nemám. Tam čekám rozvážnou jízdu, tam čekám okamžitý zátah z nízkých otáček, tam čekám, že po mně auto nebude nic chtít. A to jsem tam dostal. Plus jsem tam dostal průměrnou spotřebu 6,5 litru benzinu na sto km, která se objevovala prakticky ve všech režimech provozu - ve městě i mimo něj. Na dálnici stoupla k 7. Co je velmi hezké. Rozdíl je tak zhruba (očekávaný) litr na sto km oproti naftové jednotce. Ještě koukám do posledního testu modelu 3008 s naftovým motorem a tam čtu “Po 600 kilometrech se tak na palubním počítadle objevila hodnota 5,5 litru na sto km.”. Takže tak. Ta nafta bude určitě méně citlivá na zacházení a určitě její spotřeba neporoste tak dramaticky při rychlé jízdě po dálnici. Ale to klapání naftového motoru, jeho kyselý smrádek a jeho provoz po městě se určitě dá oželet. A cena? Nejlevnější verzi s hybridem e-DCS stojí 809 tisíc Kč.