Hyundai i30 1.5i CVVT - jak dobrý je základní atmosférický motor?
Nelíbí se vám ty přetechnizované, downsizované, přeplňované a elektrifikované motory dnešní doby? Hyundai pro vás má řešení. Je jím motor 1.5 CVVT. Jde o atmosférický, čtyřválcový benzínový motor s nepřímým vstřikem paliva do válců. Můžete ho mít v populárním modelu i30, který jsme vyzkoušeli ve verzi kombi. S rozumnou výbavou Smart vás bude stát baťovských 499 990 Kč. Je to dobrá nabídka? Zjistíme.
Před námi stojí vínový model jednoho z nejpopulárnějších kombíků našich končin. I kdyby u tohoto článku nebyly fotky, určitě byste věděli, jak i30 vypadá. Až tak je i30 na českém trhu domestikována. Určitě to není auto, za kterým by se na ulici někdo otočil, protože by si brzy vykroutil krk, kolik takových aut projede. To má ale i své výhody. Například to, že po šesti letech na trhu, resp. třech od faceliftu, jde sice o trochu okoukané auto, ale zase máte záruku, že vyladěné. A také za velmi dobrou cenu. Základní cena i30 s tímto motorem je totiž za 420 tisíc Kč. To je o 30 tisíc méně než základní Scala s litrovým TSI.
Kombi s délkou 4585 mm nabízí v kufru 602 litrů. To jsou dvě základní hodnoty, které potřebujete znát, abyste věděli, že takových aut moc na trhu dnes už není. Zvenku i zevnitř už je na autě jeho věk trochu znát, ale dohání to praktičností a zmíněnou cenou. Uvnitř v rámci výbavy Style získáme velmi rozumnou výbavu. Nenajdeme tu sice ani bezklíčkové startování, ani digitální displej například, ale máte tempomat, automatickou klimatizaci, vyhřívání sedadel i volantu, přední i zadní parkovací senzory a řadu dalšího. Chybět vám toho moc nebude. Hodně toho bylo napsáno před dvěma lety, kdy jsme testovali i30 s naftovým motorem a automatem. Ten dnes už v ceníku nenajdete. Dnes už si musíte vybrat jeden ze třech benzínových motorů. V nabídce jsou dva turbomotory a jeden atmosférický, který je základním motorem, který dostanete v nejlevnějších verzích.
Nejvíce nás zajímalo, jak velký ústupek ten základní motor znamená oproti dnešním elektrifikovaným a přeplňovaným motorům, které sice nabízejí skvělou uživatelskou charakteristiku, ale hodnota jejich techniky se projeví i na ceně a složitosti konstrukce. Navíc pro velmi krátké trasy se turbomotory nehodí. Takže pokud chcete ušetřit, mít spolehlivý motor a nejste příliš nároční, voila. Čtyřválcový 1,5 litrový benzinový motor s nepřímým vstřikem paliva nabízí 81 kW při 6000 otáčkách a 144 Nm při 3500 otáčkách. Na stovku se dostane za 12,6 vteřiny a spálit má dle normy WLTP 5,4 až 6,2 litrů paliva na sto km. To nezní úplně špatně. Z uvedeného však vyplývá, že motoru je občas trochu “stát na krku”, tj. pro vyšší výkon je třeba motor poslat do vyšších otáček. Na dálnici na šestý převodový stupeň motor točí 3500 otáček, ale prakticky není slyšet. Navíc si řekne o zhruba 7 litrů na sto km. Při 145 km/h už točí kolem 4 000 otáček a slyšet už je. Takže jako úsporný dálniční stíhač se tento motor moc nehodí. Nejlépe mu bude v mimo městském provozu, kde si vystačí s 5 až 6 litry, motor se projevuje velmi kultivovaně, řazení jde snadno, motor v zátahu reaguje hezky na plyn, ale v těch nízkých otáčkách samozřejmě nemá úplně co nabídnout. Ale stačit to určitě bude.
Ve městě mi trochu vadila dlouhá dráha pedálu spojky, která navíc zabírala až navrchu. I pro moji dívku to znamenalo při každém řazení zvedat celou nohu. Nepříjemná mi zprvu připadala neochota otáček rychle spadnout dolu po přeřazení a především z jedničky na dvojku sebou občas auto cukalo. Chce to netlačit na pilu a řadit pozvolně. Trochu jsem byl zklamaný z takových vlažnějších reakcí motoru na povely plynu, těšil jsem se na “starou dobrou atmosféru”, ale řekl bych, že emisní čistota je dnes nade vše. I to zmíněné vlažnější padání otáček bych tomu přičítal. Pochválit musím naladění podvozku, přestože má zadní vlečenou nápravu, je příjemný, nevydává nadměrný hluk a je dobře naladěný. Na 16 palcových zimních pneumatikách mi perfektně vyhovoval.
Na vozech Hyundai obdivuji to, že oni vás možná neuchvátí vzhledem jako třeba Peugeot, nebo materiály jako třeba Renault, možná ani ty jízdní vlastnosti nejsou extra třída jako třeba Ford, ale nejvíce potěší tím, že vás ničím neštvou, a přestože nemají takové to prvoplánové oslnění, budou vás překvapovat spíše pozitivně. Nejsou to auta, která se kupují srdcem, ale hlavou. Společně s dobrou cenovkou je to určitě jeden z důvodů, proč jsou vozy korejského výrobce na českém trhu tak úspěšné. Co se týče tohoto motoru, bude to docela velké pokušení odolat tomu příplatku 10 tisíc Kč za litrový motor T-GDI s 88 kW, ale hlavně 172 Nm od 1500 otáček, který bude jednoznačně uživatelsky příjemnější ve všech režimech a navíc bude úspornější - ve městě dokonce o celý litr na sto km. Pokud však plánujete krátké trasy a nájezd půl milionu kilometrů, asi přece jen bude lepší ten 1.5 CVVT. A to i když si vaše žena bude myslet opak, protože ten turbomotor pro ni bude příjemnější.