Honda ZR-V - skoro perfektní společnice s velkým srdcem a malou chutí
Model ZR-V byl z trojice letos testovaných Hond tím, na který jsem se těšil nejvíc. Má nejblíže k Civicu, ale zároveň je lehce “šmrncnutý” moderním trendem zvýšených vozů. Ale zase ne tak, aby to mělo zásadní vliv na jízdní zážitek a stalo se z toho plnohodnotné SUV, kde je těch ústupků z jízdního zážitku na můj vkus až moc výměnou za to, že se do auta snadno nasedá. Design ZR-V je výsledkem krásného poměru mezi sportovností a robustností. Pod kapotou je navíc fantastická pohonná jednotka, která nabízí 184 koní, kombinovanou spotřebu 5.8 litru na sto km a jízdní zážitek slučující to nejlepší z elektromobilu, ale doplněného o hezký zvuk a dojezd auta se spalovacím motorem. A to celé můžete mít od 789 tisíc Kč. To zní jako naprosto ideální vůz! Tak jdeme na něj.
Vůz v moderním hávu s délkou 4568 mm celkem jednoduchých tvarů je někde na pomezí osobních aut a SUV. Jednoduchý ale velmi originální styling přední části vypadá sportovně dravě. Nekomplikovaná zadní část s výraznými LED světlomety, spoilerem a dvojicí koncovek výfuku jen doplňuje povedené dílo, které není okázalé, ani se nesnaží za každou cenu zaujmout designem. Design interiéru nabízí podobné ztvárnění jako Civic a CR-V, nejvýraznějším prvkem interiéru je, kromě vytrčeného displeje, originální designový prvek, který vypadá jako větrací mřížka. Samozřejmě tento pás větrací otvory schovává, ale jen na běžných místech uprostřed a na okrajích (možná škoda promeškané příležitosti udělat nějakou formu difusní ventilace jako má třeba Tucson). Pod ním je skvěle vyvedené ovládání klimatizace pomocí třech otočných ovladačů. ZR-V, stejně jako Civic, nabízí výkon 184 koní a točivý moment 315 Nm díky pohonné soustavě jedinečné konstrukce. Víc jsem o tom psal v předchozích testech, tak jen zmíním, že ve většině jízdních režimů jsou přední kola spojená s elektromotorem, pro který vyrábí elektrický proud dvoulitrový spalovací motor. Výhodou je okamžitá reakce na plynový pedál, žádné cukání ani řazení. Jednotka umí skvěle hospodařit s energií, nabízí zrychlení za slušných 8 vteřin a parádní teoretickou i praktickou spotřeba. Jako třešnička na dortu je dojezd přes 1000 km na jedno natankování.
Usedám do auta. Po těch předchozích zkušenostech s CR-V se mi moc nelíbí ta středová konzole, která vypadá trochu jako madlo malířského hladítka. Ale to je skutečně drobnost s ohledem na to, jak se s Hondou jezdí. Parádně naladěný podvozek bývá tradicí a ani tady to není jinak. Skvěle tlumí nerovnosti zásluhou 18 palcových kol, ale zároveň je docela příjemný i na svižnější jízdu. Nejen díky umístění baterie vzadu je auto krásně neutrální, skvěle reaguje na plyn, elektronika krásně (uměle) reguluje otáčky motoru, které vytváří pocit řazení rychlostí. A do toho vás ZR-V konstantně tlačí do sedačky. Je to skutečně příjemné svezení.
Palubní počítač dlouhodobého počítadla ukazoval při převzetí úžasných 5,2 litru benzínu na sto km. Takové spotřeby se nám dařilo dosáhnout bez problému mimo město. Ve městě to bylo kolem 6 litrů, na dálnici se pod 7 litrů spíše nedostanete, tam samozřejmě už ten atmosférický motor s těžším autem trochu práce má. Týdenní zápůjčku jsme s relativně těžšími provozními podmínkami skončili se spotřebou 6,2 litrů. Je to hezká hodnota, ale bude velmi závislá na stylu jízdy a vaší ochotě se hybridu trochu podřídit. Mně to nevadí a baví mne využívat rekuperaci energie v co největší míře, ale chce to trochu více předvídání než prostě hamtnout na brzdu pár metrů před cedulí obce. To pak té energie do baterie moc vrátit nelze.
No, doteď ZR-V vypadalo jako fantastické auto, kterých by mělo po našich silnicích jezdit mraky. A ano, je to tak, ale přece jen pár slabších míst má. Největším zklamáním byl zavazadlový prostor. Těch výrobcem udávaných 380 litrů je na chlup stejných jako v Golfu hatchback nebo v nové Fabii, autech o 30 cm kratším. Rozumím tomu, že dvoulitrový motor a elektromotor pod kapotou něco zaberou a že takový pohon vyžaduje dost místa na baterii a další elektroniku, ale ten kufr je velmi mělký a díky tomu docela nepraktický. Klidně bych oželel tu velkou, 57 litrovou nádrž, která umožní dojezd přes 1000 km, asi bych oželel i ten chytrý způsob skládání zadních sedadel, kdy se sedáky lehce zasunou dolu a vznikne rovná ložná plocha a byl bych radši, kdyby to místo pod zadními sedadly bylo spíše využito ve prospěch zavazadlového prostoru. Druhé slabší místo najdeme nedaleko. Zadní sedadla jsou poměrně subtilní. Před koleny je sice hodně místa, ale sedáky jsou krátké a nohy moc nepodpírají. Třetí drobná výtka je k tomu, že nejde vynutit čistě elektrický pohon. Líbilo by se mi (a má to třeba Toyota nebo Nissan) mít možnost autu říct, že chci (do vybití baterie) jet jen na elektriku. A zajistit tím, že se spalovací motor nenahodí přesně, když dojíždím posledních pár metrů k domovu. Výhodou ale je, že lze nechat auto klimatizovat na místě bez nutnosti nechat běžet motor (byť u tohoto modelu nejde klimatizace zapnout na dálku z mobilní aplikace). Ale než se rodinka naloží, tak je v autě hezky bez toho, aby běžel studený spalovací motor.
Co se týče přepravy nejmenších členů naší rodinky, tak umístění základny sedačky isofix bylo v pohodě i naložení velké dětské sedačky bylo bez problému. Ale trápil mne ten kufr. Ta jeho mělkost byla pohromou pro kočárek, jehož podvozek s hlubokou korbou se tam prostě nevešel (a to se vejde do krátkého Golfu - jenže tam se vejde díky hloubce kufru napříč).
Honda se nikdy cenou nepodbízela a v současných cenách je těch 789 tisíc s výbornou výbavou vlastně skvělá cena za pohon, který obsahuje tolik drahých komponent, takový komfort jízdy a ještě trochu té radosti z jízdy. To třeba ten pohon u hybridů Toyoty na tu zábavu moc není. Na druhou stranu, když už zmiňuju tu Toyotu, jejich hybridy nejsou sice tak zábavné ani nemají charakteristiku tak podobnou elektromobilům, ale jejich spotřeba je výrazně nižší. Papírová i reálná. Více se dozvíte už brzy z testu auta, které bude pro ZR-V přímým konkurentem.
Co na úplný závěr? ZR-V moje očekávání určitě nezklamalo, moc se mi líbí jeho design i celkové zpracování, ale ten Civic zatím zůstává na piedestalu. Když totiž koukám do testu Civicu, tak má větší kufr, lepší spotřebu a samozřejmě mnohem lepší řidičský zážitek.