Citroen C4 X 1.5 HDI - sedan s naftovým motorem má výhody, o kterých ani nevíte. Teď například i cenu
Tříprostorové karoserie sedanů u nás v posledních dekádách nemají na růžích ustláno. Český zákazník chtěl vždy spíše praktičtější karoserii vozu liftback nebo kombi. A teď už i tyto typy praktických karoserií ustupují nevysvětlitelnému zájmu o SUV. Jenže ještě není všem dnům konec, protože dnes tu máme auto, které se ve čtyřech oblastech zcela vymyká současnému automobilovému trendu. Ty oblasti jsou a) není to SUV, b) je to sedan, c) má naftový motor d) je za dobrou cenu. Kdo jiný takové auto vyrábí? Nevím. A pod kapotou můžete mít i elektrický nebo benzínový motor. Ta pestrost je skutečně hezká. Kromě nejnižší úrovně výbavy dostanete auto vždy s povedeným automatem EAT8. To také nezní vůbec špatně. A co ta cena? Naftový motor s automatem můžete mít od 599 tisíc Kč. Za auto s 510 litry na zavazadla? Paráda.
Tak začnu těmi výhodami sedanu. Karoserie typu sedan je díky vyšší tuhosti karoserie nejen tišší, ale má i lepší jízdní vlastnosti. Méně jsou slyšet zvuky od zadní nápravy, práce karoserie a její vibrace. Výhodou je i větší tepelná pohoda v interiéru, kdy se nevyvětrá teplo nebo zima při otevření pátých dveří. Plechové víko je lehké a dobře se s ním manipuluje. Nevýhody jsou pak jasné - relativně malý vstupní otvor a u levných řešení zasahující vzpěry víka do zavazadlového prostoru. Záleží také na designu, ten umí také divy - od aut, na které se nedá dívat, po elegantní reprezentativní limuzíny. A musím říct, že Citroen C4 X patří spíše do té druhé skupiny.
Pro neznaleného může být matoucí jen minimální rozdíl mezi vozy C4 a C4 X. Zatímco C4 je hatchback s délkou 4360 mm, tak C4 X je sedan s délkou 4600 mm. A to je podstatný rozdíl. Prakticky jedné třídy co do délky. Jenže rozvor, tedy ten údaj, který určuje vnitřní prostor, je pro oba vozy shodný, takže ty centimetry přibyly jen v kufru. Ten teď má luxusních 510 litrů (místo 380 litrů u hatchbacku). Velmi zajímavý je také pohled do technických dat, kdy sedan v této naftové verzi má spotřebovat 4,8 litru na sto km, zatímco kratší hatchback 4,9 litrů na sto km. Z pohledu hmotnosti je zajímavé, že obě auta váží úplně stejně.
Tak konec teoretizování. Pohled na C4 X prozradí příslušnost ke značce citroen, originální exteriér působí elegantně, musím říct, že se mi moc líbí i zpracování té zádi. Velká světla zasahují hluboko do blatníků a hodně protažené zadní sklo skrývá ten objemný kufr velmi šikovně. I v té bílé barvě působí C4 X docela hodnotně a moderně. Černé oplastování spodní části auto hodně opticky odlehčuje a já velmi oceňuji, že i největší kola (18 palců) mají stále docela vysoké profilové číslo pneumatik k zachování pohodlí.
Uvnitř je auto k nerozeznání od C4. Nastupuje se přes vysoký a široký práh a je potřeba hodně zvednout nohu a zároveň trochu sklonit hlavu. Snažím se uvelebit v gaučových sedadlech. Jsou příjemná, ale je jasné, že do zatáček tělo nepodrží. Výtku mám k omezené možnosti nastavení volantu. I při krajní poloze směrem k řidiči jsem měl pořád docela natažené ruce, protože podlaha je docela vysoko a sedačky nízko, a tak člověk má nohy natažené hodně před sebe. Ten posaz je docela neobvyklý. Jinak potěší vyhrazené ovládání klimatizace, překvapí úplně jiný infotainment než v C5 Aircross a prakticky šokuje vysoká kvalita zobrazení parkovacích kamer. Hezky jsou vyřešené odkládací prostory včetně poličky na nabíjení mobilu a pod ní dvoupatrová velká schránka. Vzadu je dostatek místa v podélném směru i nad hlavami.
I jízdně mě C4 X potěšilo. Model C4 jsme měli párkrát na test a mám ho moc rád. Za mne je to mnohem lepší auto než třeba nedávno testovaný C5 Aircross. Tady totiž ty měkké tlumiče skutečně fungují, nejen na malých nerovnostech, ale i na větším sledu děr. Nejen díky vyšší bočnici pneumatik a nižšímu těžišti si tady výrobce mohl s nastavením více pohrát. Přestože se auto hodně naklání, tak dříve než pneumatiky ztratí přilnavost, začne řidič sklouzávat ze sedadel bez bočního vedení. A tak radši zvolní. Moc hezky se C4 X chová i na dálnici, je příjemně tichá jak od karoserie, tak od motoru a od kol. Samozřejmě, že naftový motor je slyšet prakticky pořád. Jak na dálnici, tak ve městě. Tam tvoří převládající zvuky. Ale to je daň za úžasnou spotřebu, kterou C4 X nabízí. Mimo město není problém dosáhnout té papírové spotřeby 4,8 litrů, ve městě uvidíte 6 litrů, kombinovaně jsme jezdili za 5,5 litru. Na druhou stranu, ten benzínový motor si vezme jen o litr více a nabízí lepší akustický komfort. A tak si musíte spočítat, jestli ten příplatek 40 tisíc Kč vám za to stojí. Já bych asi to ticho a zvuk benzínového tříválce preferoval.
Ještě pár slov o té pohonné jednotce. Jde o naftový motor 1.5 BlueHDI s 96 kW a 300 Nm. Nabízí zrychlení na sto km za 9,5 vteřiny. Je třeba říct, že s tím automatem je sladěný parádně. Hezky reaguje na plyn a v nízkých a středních otáčkách nabízí dostatečnou dynamiku. A tak máte pocit mnohem silnějšího motoru než ve skutečnosti brumlá pod kapotou. Do poloviny dráhy plynu reaguje statečně a ani nemusí moc podřazovat. A tak zlákáni tím, že máte přece ještě druhou polovinu dráhy plynu, motoru trochu stoupnete na krk. Převodovka podřadí klidně o tři stupně a v kabině výrazně stoupne hluk od motoru. A to je tak nějak všechno. Nějaké velké zrychlování už se nekoná. Nemá cenu ten motor vytáčet do mrtva, chce se to sním spíš kamarádit a jít mu na ruku plynulým ovládáním plynu. Pak je to krása. Ono přece jen je to pořád patnáctistovka.
Co na závěr? C4 a C4 X jsou podle mne určitě to nejlepší ze současné nabídce Citroenu. Za dobré peníze můžete mít benzínový nebo naftový motor. Za dobré peníze dostanete výborné automatické převodovky i vyspělé pohonné jednotky. Za dobré peníze dostanete dostatek vnitřního prostoru a dost místa na vaše zavazadla. Za dobré peníze dostanete velmi pohodlné svezení. A klidně bych zůstal u toho výbavového stupně Plus. Jen si zkuste, že vám bude sedět ten posaz s tím volantem, co moc nejde přitáhnout k tělu. I v té nejlépe vybavené verzi stojí kolem C4 X 680 tisíc Kč. A to si opravdu nemyslím, že tu nejvybavenější verzi s head-up displejem nutně potřebujete, takže klidně zůstaňte u té nižší za 599 tisíc a budete mít velmi dobré auto.