Tesla - historie a „sexy" současnost značky
S americkou automobilkou Tesla má většina lidí spojeno jméno Elona Muska, který je momentálně její hlavní tváří. Ten však pro někoho možná překvapivě nepatří mezi její prapůvodní zakladatele - Musk do automobilky vstoupil až necelý rok po jejím založení, jež se uskutečnilo v roce 2003. Kdo tedy patří mezi původní zakladatele Tesly? Jsou jimi 2 inženýři Martin Eberhard a Marc Tarpenning, kteří tehdy přišli s myšlenkou začít vyrábět čistě elektrická vozidla, jež ale svými jízdními a užitnými vlastnostmi budou minimálně tak dobrá, ne-li ještě lepší než ta benzínová a naftová. Důležitou roli samozřejmě hrála i otázka větší ekologičnosti elektrického pohonu.
A přesně s touto vizí Teslu, pojmenovanou po významném vynálezci Nikolovi Teslovi, založili. Na první model si nicméně zájemci museli počkat poměrně dost dlouho, masová produkce byla zahájena až začátkem roku 2008. Konkrétně prvním modelem této značky byla Tesla Roadster, jejíž prototyp byl veřejnosti prvně představen v červenci 2006. O novinku byl relativně velký zájem, a to i přes její ne zrovna lidovou cenu začínající na částce kolem 3 milionů korun.
Ani Tesla se nevyhnula přešlapům. Jaké byly ty největší?
Opravdový boom nicméně přišel až s vozem Tesla Model S, jemuž se postupně podařilo prosadit nejen na americkém, ale i na evropském trhu. O zdařilém vstupu Tesly do automobilového průmyslu svědčí krom skvělých čísel prodejů jejích aut též fakt, že akcie této firmy lámaly po vstupu na burzu rekordy.
Historie Tesly však nebyla zdaleka pouze o úspěších, provázela ji i řada nepříjemných momentů. Kupříkladu po medializaci požárů baterií u několika vozidel Tesla Model S se hodnota firmy propadla přibližně o 20 %. I další černý okamžik historie Tesly souvisel s bateriemi - a to, když se zjistilo, že Tesla omezuje jejich kapacitu u levnějších modelů svých vozů. Tento problém však roku 2017 úspěšně odstranila. Často se též tento výrobce elektromobilů musel vypořádávat s negativními reakcemi na dílenskou kvalitu zpracování některých komponentů, jež ne vždy odpovídala vysoké cenovce, kterou tyto vozy mají.
Současnost - Hlavním cílem je zpřístupnit elektromobily všem
Aktuálně se Tesla zaměřuje především na uvádění Modelu Y a nové generace Roadsteru na celosvětový trh. Krom toho své snahy upíná i ke zdokonalení výrobních procesů ve svých dvou hlavních továrnách v Kalifornii a v Šanghaji. Započala též se stavbou první továrny v Evropě - ta bude stát poblíž Berlína. Dále samozřejmě nezahálí ani ve zdokonalování technologií a vylepšování baterií do svých elektroaut.
Hlavní plán a cíl současné Tesly je nicméně jasný - tato americká automobilka chce stále více zpřístupňovat své elektřinou poháněné vozy, aby byly dostupné i široké veřejnosti. První vlaštovkou v této snaze byla Tesla Model 3, jež byla první Teslou, jejíž cena klesla pod milion Kč. V této snaze vyrábět v rámci možností cenově dostupná auta pak hodlá Tesla pokračovat i nadále. Slibuje si od toho, že díky tomu začnou být lidé méně závislí na fosilních palivech a vše začne rychleji směřovat k budoucnosti bez zbytečných emisí.
Modely značky Tesla
- Tesla Model S
Nejikoničtější model Tesly, jenž se může chlubit opravdu zajímavými parametry - kupříkladu zrychlením z 0 na 100 km/h za necelé 3 vteřiny, dojezdem více než 600 km nebo maximální rychlostí 250 km/h.
- Tesla Model X
Jde o jednoho z prvních průkopníků elektrických SUV. Nabízí prostor až pro 7 osob, přičemž zaujme třeba prostorným zavazadelníkem, případně vzhledově netradičními nahoru vyklápěcími zadními dveřmi.
- Tesla Model 3
Dosud nejlevnější elektromobil od Tesly, který se může pyšnit například dvojicí výkonných elektromotorů, pohonem všech kol či dojezdem až 500 kilometrů.
- Tesla Model Y
Model Y stojící na pomezí malého SUV a crossoveru, a vzhledově velmi připomínající Model X, je aktuálně nejžhavější novinkou z dílny Tesly. Většinu komponent a technologií nicméně převzal z Modelu 3.
- Tesla Roadster
Vůbec první model Tesly, jenž se v roce 2020 dočkal druhé generace. Tento sportovní elektromobil se může mimo jiné chlubit obdivuhodným zrychlením z 0 na 100 km/h za necelé 2 vteřiny!
- Tesla Cybertruck
Pick-up velmi futuristického vzhledu s jehož výrobou se začne v roce 2021. Mělo by se přitom jednat o relativně sportovně laděné auto, a to i přes jeho obří rozměry, s dojezdem 800 km a cenou kolem 1 milionu Kč.
Věděli jste, že když spojíte první písmena všech aktuálně vyráběných modelů, vznikne vám nápis S3XY? To byl Muskův záměr již od začátku.
Toť je vše k historii a současnosti značky Tesla. Závěrem se ale nabízí otázka, jak to bude s budoucností tohoto amerického výrobce elektromobilů? To přesně samozřejmě říci nedokážeme, nicméně jedno je jisté - Tesla to nebude mít vzhledem k tomu, že se na výrobu elektřinou poháněných aut přeorientovává stále více velkých automobilek, včetně takových gigantů jako BMW, Volkswagen či nově i Škoda, vůbec jednoduché. Může se tak klidně stát, že v nejbližších letech zmizí z mapy automobilového světa. Nicméně jedno už jí nikdo nikdy nevezme - už navždy se Tesla zapíše do dějin jakožto průkopník v oblasti elektromobility.
Fotografie poskytl server Teslicka.cz.