Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI - první svezení
Trhák počtvrté. Nebo ne?
Měli jsme možnost na jeden den otestovat tuto horkou novinku z Mladé Boleslavi. A to ve verzi 1.5 TSI a 2.0 TDI, obě se 110 kW. Čtvrtá generace, tak jako všechny předchozí, překvapila. Nebo možná nepřekvapila. Škodovka prostě ví, jak designem zaujmout a umí skloubit design s maximální praktičností. Zepředu logicky navazuje na Scalu s úzkými světly a lichoběžníkovou maskou a její vzhled byl trochu předvídatelný, ale zezadu je to skutečně povedené auto. Větším překvapením je interiér. Dvouramenný volant, látkou čalouněné díly palubní desky nebo rozsáhlé použití chromu na ovládacích prvcích na první pohled působí luxusně. Rozdíl vzhledu automatické převodovky, která je celá chromová, oproti páce manuální převodovky, na které designéři moc času nestrávili, pak přináší do vnitřku celkem velkou proměnu. I když ten ovladač automatické převodovky vypadá výrazně lépe na fotkách, než ve skutečnosti. Toho lesklého chromu je tam až moc. Vedle ní nově elektronická ruční brzda se skvělým auto-holdem, který dosud Oktávka neměla. Bye bye "drifty" s předokolkou, ale normální řidič prostě elektronickou ruční brzdu s auto-holdem milovat musí.
Zmíněné šedé látkové čalounění palubní desky je doplněno o široký stříbrný ozdobný pruh, který zároveň slouží jako opora ruky pro ovládání infotainmentu. Díky velké obrazovce jsou velmi nízko umístěny výdechy klimatizace, které já osobně hodnotím jako ne úplně šťastné, protože za jízdy fouká na ruce, ne na obličej. I když tady jsou tak nízko, že možná budou foukat na břicho a to bude fajn. Spousta ovladačů je dotykových, kromě hlasitosti je i celý stropní panel (ovládání světel, nebo střechy) dotykový.
Tradičně nabízí Škodovka spousty místa ve všech směrech, nepřekvapí i na svou třídu královské místo na zadních sedadlech, ani 640 l objemu kufru (o 40l více, než u 3. generace). Co považuji za skvělou vychytávku je spací set s nastavitelnými bočními oporami v hlavových opěrkách, takže vašim pasažérům už nikdy za jízdy nebude padat hlava. Ale není to ani nápad Škodovky, ani první model od Škodovky. Škoda, že tahle funkce není i na předním sedadle spolujezdce.
Jízdně Škodovka odpovídá očekáváním - je pohodlná a příjemně měkká. I na velkých 18 palcových kolech obutých už do letních pneumatik, je auto příjemně poddajné a i s regulací tlumičů DCC nepůsobí nijak tvrdě. Většinou si na ta velká kola stěžuju, ale tady ne. Ani v nejtvrdším možném nastavení nebylo auto nepříjemně tvrdé. To se samozřejmě projeví při ostré jízdě, kdy se auto poněkud naklání. Ale rozhodně rozumím preferenci pohodlné jízdy. Na nějakých základních 16tkách to bude vyloženě žehlit nerovnosti.
Svezli jsme se naftovým 2.0 TDI a benzínovou 1.5 TSI. Oba dva modely shodně se 110 kW. Nafta s automatem, benzín s novým manuálem, který je přesnější a řadí se s ním velmi lehce. Naftový motor byl příjemně odhlučněn a převodovka s ním řadila obstojně, ale to asi není žádné překvapení. V rychlých zatáčkách nafta uměla trochu dříve „zatopit“ a auto působilo trochu rychleji, ale na druhou stranu nám přišlo trochu tvrdší a působilo subjektivně mohutnější. Oproti tomu benzín se nijak výrazně neprojevoval - a to ani hlukově, ani co se týče nástupu výkonu. V nízkých otáčkách působí trochu méně pružný, ale bude to dáno i delším zpřevodováním šestikvaltu. I při rozjezdu se motor sbíral trochu pomaleji. Pozitivně hodnotím lineární nástup výkonu, opravdu to maximum je až v horní části otáčkoměru a utlumení zvuku motoru - a to jak zvenku, tak zevnitř. Papírově má dosáhnout stovku za 8,3 vteřin, takže to nebude žádný loudal, jen jeho utlumení a pohoda na palubě působí nenuceně. Spotřeba bude určité také kladem nového motoru, nebude problém jezdit mezi 6 a 7 litry. Ale na nějaké závěry si počkejme na klasický týdenní test.