Škoda Enyaq Coupé RS iV - ocenění sklízí všude, ale kus cesty má ještě před sebou
Škoda se svým prvním elektrickým SUV docela válí a v řadě srovnání předčí svoje konkurenty. Přestože jde o nejdražší škodovku, potkat Enyaq tiše plující po silnici už není nic až tak neobvyklého. Ale ještě o stupínek nad ním je verze Coupe, která je zatím dostupná jen ve verzi RS. Ta nabízí 220 kW výkonu, náhon na všechna čtyři kola, řadu optických změna a hlavně tu krásnou barvu, kterou najdete třeba i na specialu Fabia RS Rally 2. Takže dnes mimo jiné uvidíme, jestli je ta barva zárukou rychlosti.
Poprvé ve své “kariéře” jsem žádal specifickou barvu, a to právě tuhle nádhernou Mamba Green. Auto relativně jednoduchých tvarů s touhle křiklavě zelenou barvou a s těmi RS doplňky neuvěřitelně prokoukne a na ulici se za ním otočí prakticky každý. Verze Coupe navíc vždy obsahuje originální osvětlenou mřížku Crystal Face, která je společně s červeným pruhem na zelené karoserii a překrásnou klesající linií verze Coupe výrazným znakem Enyaqu. A ta kola! 21 palcová kola jen tak někde neuvidíte. Přihoďte černou prosklenou střechu a překrásný koktejl vlastností je na světě. Výsledkem je nejen nejvýkonnější škodovka, ale také nejdražší. V “plné palbě”, s větší 82 kWh baterkou, pohonem všech kol a všemi elektronickými pomocníky přijde na 1,7 milionu.
V potemnělé garáži hledám auto té “jedovaté” škodovácké barvy. Najednou je přede mnou. Uvítá mne tanec světel a osvícená (ve smyslu osvětlená, nikoliv v souvislosti prozřením nebo poznáním) maska. Enyaq není žádný drobek. A to ani subjektivně, ani objektivně. Subjektivně překvapí velmi vysoká hrana masky a celková mohutnost vozu. Objektivně naměříme 4653 mm na délku a 2765 mm. Pro srovnání, současná Octavia Combi je ještě o 3 cm delší. Auto se samo odemkne a uvnitř začne nabíhat palubní system. Nikoliv až po startu, ale po odemčení. I ten start je neuvěřitelně snadný. Stačí usednout, stisknout brzdu a zařadit. Žádné startování, žádná ruční brzda. Obří 13 palcový displej svítí do tmy. Poměrně tuhé je řízení, prémiová je nízká úroveň hluku na palubě i pocit z provedení interiéru. Broušená kůže na částech interiéru, krásná RS sedadla. Až zbytečně místa vzadu a stále hezkých 570 litrů v kufru. Jen v tomto případě je dno kufru ve vyšší poloze a pod ním je vyplýtvaných desítky litrů na nějaký rádoby pořadač. Ten bych hned vyhodil, protože s ním ten kufr nevypadá moc velký. Klesající střecha interiér nijak neomezuje, ale zlepšuje aerodynamiku.
První kilometry si užívám tichého interiéru, pohodlné jízdy a obdivuji okamžité reakce na pedál plynu. RS se pyšní kombinovaným výkonem 220 kW, točivý moment dosahuje 460 Nm. Maximální výkon je sice dostupný jen od 88% baterie a za určité teploty, ale ani ten běžný výkon není k zahození - jde minimálně o 195 kW. Výrobce slibuje zrychlení 6,2 sekundy, co není špatné, ale třeba IONIQ 5, který se nepyšní žádným logem RS, stojí podobné peníze a zvládne to za 5,2 vteřin. Takže zrychlení dobré, ale na elektromobily nikterak oslnivé. Když se pak potkáte s kamarádem a jeho “civilní” RAV4 plug-in, také za podobné peníze, i ten vás v této disciplíně “dá”. Ale neklesejte na mysli. Důležitější než ten suchý údaj “0-100” je pružnost a okamžitá dostupnost velké porce síly a ta je zcela dostatečná. Navíc ono to bájné “RS” nikdy nemělo znamenat nějaký ultimátní výkon.
S Enyaqem jsme absolvovali základní kurz bezpečné jízdy na mosteckém polygonu a auto se i přes svou váhu 2,2 tuny chová jako běžné osobní auto. Věděli jste, že na zastavení z 30 km/h stačí dva metry, tj. polovina délky auta? Ale musí člověk vědět, jak na to. Ani ve vyhýbacím manévru ta hmotnost nějak nevadila. Enyaq má plynule nastavitelné tlumiče DCC, jejich rozsah není ale nijak extra velký a auto je vždy pohodlné a ale jisté. Obří kola mají profilové číslo 45, a tak tlumiče musí pobrat dost nerovností místo pneumatiky. Přesto interiér zůstává tichý. Průměrná týdenní spotřeba byla zhruba 18 kWh na sto km, přestože rána už byla chladná a Enyaq se musel vyhřívat pomocí svého tepelného čerpadla. Na dálnici sice spotřeba vyroste na 22 kWh, ale po městě spotřeba klesne k 15 kWh. Takže lze počítat s dojezdem mezi 350 a 500 km díky čistým 77 kWh energie v bateriích. Nabíjet lze rychlostí až 130 kW, ale jen v relativně úzkém pásmu, pak už nabíjecí rychlost lineárně klesá.
Infotainment je stále takový, jaký je, a nelze ho úplně chválit. A to jednak z důvodu jisté pomalosti a složitosti, ale (bohužel) i jisté nepoužitelnosti vestavěné navigace pro účely cestování elektromobilem. Navigace sice umí přidávat nabíječky i potřebné časy k dobíjení na dlouhých trasách, ale na krátkých trasách neumí (nebo nevím, jak na to) zobrazit zbývající procenta baterie po dojezdu na místo, nebo, nedejbože, zobrazení, kolik bude v baterii, po návratu z cíle. A to u elektromobilu považuji za nezbytný údaj. Po testu elektrického Megane E-Tech je laťka proklatě vysoko. To, že nemůžeme využívat vestavěnou navigaci je škoda, protože přijdeme o skvělé zobrazení navigačních pokynů na velkém head-up displeji a stejně tak některé funkce Travel Assistu, kterému by navigace pomohla s předvídáním. Koncern tento systém stále vylepšuje, v posledním je i online dostupnost nabíjecích stanic, ale Enyaq už je na trhu třetím rokem a ty zlepšení jsou spíše dílčí. Kladně naopak hodnotím velký head-up displej i malý displej před řidičem. Na malém displeji je jen to nejdůležitější, je přehledný a zapadá do interiéru.
Tak jsme u konce. Enyaq nastavil laťku docela vysoko a Coupe RS ji ještě zvedá, bohužel také pro ostatní elektromobily od koncernu VW. Ty to budou mít v jeho stínu těžké. Za 1,7 milionu už si můžete hodně vymýšlet a vybírat čím budete jezdit. A pokud to bude elektromobil, tak jedním ze základních požadavků bude to, aby život s ním byl co nejsnazší. To Enyaq splňuje po jízdní stránce, trochu ale pokulhává po stránce palubních systémů včetně usnadnění plánování tras a hledání nabíjecích stanic. Velkým konkurentem bude bezpochyby Tesla Model Y. Má podobné rozměry, podobný vzhled SUV kupé, ale je stále o míle napřed s elektronikou, uživatelskou přívětivostí a snadností nabíjení, stejně jako jízdními parametry. Ale komfortem jízdy, vzhledem, ani materiály, se Enyaqu tak úplně neblíží. Přiznám se, že sám netuším, který model bych z těchto dvou zvolil.