Rozměry auta - Jak se v nich vyznat, a jak se podle nich třídí vozidla do jednotlivých tříd?
Chystáte se pořídit si nový vůz a potřebujete znát jeho rozměry, třeba kvůli tomu, abyste si ověřili, zdali se vám vejde do garáže, nebo jestli bude dostatečně prostorný, aby vyhovoval všem vašim představám? Tak přesně pro vás jsou určeny následující řádky, na kterých vám představíme vše související s problematikou údajů o rozměrech aut. Konkrétně to, jaké rozměry se u automobilů měří a co přesně znamenají. Závěrem si pak ještě objasníme, jak se auta dělí do kategorií právě na základě jejich rozměrů.
Délka, šířka a výška
Většinou prvním rozměrem, po němž se zájemci o pořízení nového auta pídí, je délka vozu. Ta je měřena od předního nárazníku až po nejvzdálenější bod zadního nárazníku. Do celkové délky se nezapočítávají ostatní komponenty auta - tedy třeba zadní držák na náhradní pneumatiku či tažné zařízení.
Co se týče šířky vozidla, tak ta je měřena v nejširším místě karoserie, avšak z měření jsou vynechána zrcátka. To v praxi znamená, že během měření jsou zrcátka sklopená, nebo jsou z výpočtu šířky úplně vypuštěna.
Ani u výšky auta se nejedná o příliš složité měření, údaj o výšce automobilu totiž zachytává vzdálenost od nejnižšího bodu automobilu až po nejvyšší bod karoserie. Tento údaj je důležitý zejména u SUV a dodávek, neboť ty mohou občas narazit na výškový limit, kupříkladu při vjezdu do veřejných garáží.
Rozvor kol a poloměr otočení
Všechny výše zmiňované rozměry dávaly přehled o velikosti vnějšku automobilu, rozvor kol naopak dává tušit, jak prostorný bude jeho interiér. Jedná se totiž o vzdálenost mezi středem předního a středem zadního kola. Krom toho, že tento údaj poodhaluje kolik místa bude v kabině, je důležitým ukazatelem i jedné z jízdních vlastností - auta s delším rozvorem kol jsou totiž při jízdě mnohem stabilnější.
S koly úzce souvisí též údaj o poloměru otočení, který udává, jaký nejmenší kruh vykreslí auto, než se otočí o 360 stupňů. Čím menší toto číslo je, tím lépe se s autem bude manévrovat. To se hodí zejména ve městech, kde častokráte nebývá moc prostoru k otáčení a manévrování.
Světlá výška
Ani údaj o světlé výšce vozu není rozhodně radno při jeho výběru opomíjet, neboť ten je klíčovým ukazatelem toho, jak vysokou překážku dokáže vůz bez problémů zdolat. Jmenovitě jde o výšku mezi nejnižší částí podvozku vozidla a zemí. Vozidla s větší světlou výškou, například SUV, jsou pak vhodná ke zdolávání náročnějšího terénu, oproti tomu auta s nižší světlou výškou, třeba sportovní vozy, se zas vyznačují lepší stabilitou a ovladatelností, avšak jsou určena především na rovné asfaltové silnice.
Dále se rovněž častokráte uvádí i světlá výška interiéru - v tomto případě se jedná o vzdálenost mezi střechou a sedadly. Zjednodušeně řečeno se z ní dá vyčíst, jak vysoký člověk se do vozu pohodlně vejde, aniž by svou hlavou narážel do střechy.
Velikost zavazadlového prostoru
Dalším důležitým rozměrem u aut je velikost zavazadlového prostoru, tedy lidově řečeno kufru. Zajímá vás, podle jaké metodiky se při jejím měření postupuje a jak se vypočítá objem zavazadelníku? Pak vás odkážeme na náš článek publikovaný ZDE, kde se touto problematikou zabýváme podrobněji.
Třídy aut (nejen) podle rozměrů
Jak jsme v úvodu avizovali, tak rozměry aut jsou užitečné nejenom pro koncové zákazníky, ale rovněž pro výrobce, distributory a prodejce, neboť podle nich se vozidla dělí do jednotlivých tříd. Nutno však poznamenat, že neexistuje jednotná a celosvětově uznávaná metodika toho, jak se vozy do tříd dělí. O zařazení tak rozhodují sami výrobci se souhlasem organizace, jež se o tuto problematiku na daném území stará - můžeme se tedy častokráte setkávat s tím, že na jednom trhu se některý z modelů prezentuje jakožto vůz nižší střední třídy, zatímco na jiném trhu jej považují za malé auto.
Na českém trhu se auta do konkrétních tříd zařazují pod dohledem Svazu dovozců automobilů (SDA). Ten rozlišuje vozy na základě jejich rozměrů, objemu motoru a ceny do těchto kategorií:
- mini (Fiat 500, Smart FORTWO, Fiat Panda...)
- malé (Škoda Fabia, Toyota Yaris, BMW i3...)
- nižší střední (Peugeot 308, Mazda 3, Škoda Scala...)
- střední (BMW 3, Volvo S60, VW Passat...)
- vyšší střední (BMW 5, Škoda Superb, Audi A7...)
- luxusní (Mercedes-Benz S, Jaguar XJ, BMW 7...)
- sportovní (Porsche 911, Nissan GT-R, Mercedes-Benz SL...)
- MPV (Fiat 500L, Peugeot 3008, VW Sharan...)
- SUV (Audi Q7, BMW X5, Porsche Macan...)
Dále se auta dělí také podle karoserie, viz. náš další článek: