Renault Twizy - exotem snadno a rychle
Městská mobilita zažívá boom, nejen v Praze narazíme na koloběžky, elektrokola, skútry a další sdílená či nesdílená "vozítka". Málokteré z nich ale budí ve městě tolik pozornosti, jako právě Twizy. A není se čemu divit. Zbývá tak jen správně určit, zda se jedná o auto či motorku.
Twizy sice má 4 kola a 2 dveře, postrádá už ale možnost jej zamknout nebo zabezpečit jej proti vodě, chybí mu totiž boční okna. Navíc uveze pouze dva lidi, a to celkem netradičně za sebou, což by opět mluvilo spíše pro motorku. Legislativní příslušnost finálně prozradí absence přední značky, čímž by Twizy mohl zmást třeba úseková měření. Při maximální rychlosti 80km/h z vás pirát silnic tak či onak stejně nebude.
Do těch 80km/h ale zrychluje Twizy velmi slušně, odpich, který známe z elektromobilů mu nechybí a když se sejdete na semaforu se skútristou (kteří rádi prostor vedle vás využijí), bude mít co dělat, aby vyrazil jako první. Jízdně je Twizy nečekaně stabilní, až jsem se často přistihl, že si v něm připadám relativně bezpečně, což při pohledu zvenku působí minimálně velmi naivně. Řídit ho je ale velmi zábavné, a to i v Praze, kde mě řízení už dlouho tolik nebavilo, tak jako s Twizym. Rozměry vozu, akcelerace a jakýsi motokárový feeling způsobí, že se všude vejdete a i zasekané centrum Prahy vám s trochou nadsázky bude připadat jako motokárová trať. Tomu motokárovému pocitu dopomáhá i tuhý podvozek, díky kterému věrně cítíte profil vozovky pod vámi a také řízení bez posilovače, podobné tomu na motokárách.
(Ne)výbava
Jelikož je model auta relativně starý a za dobu od jeho představení nebyl nijak faceliftován ani zmodernizován, trochu se na něm podepisuje absence nových technologií. Ať už se jedná o LED světlomety, které by v tak malém vozidle byly úspornější, po styl nabíjení, kterým je stále jen 220V zásuvka. Samozřejmě, Twizy nemá tak dost baterku na to, aby musel mít silnější nabíjení a už samotné nabití z 20 na 80 % kolem 2 hodin je v pořádku a pro využití tohoto auta zcela dostačující, ale za cenu, kterou vidíme v ceníku by se alespoň nějaká forma rychlejšího nabíjení jistě hodila. Ovšem velká výhoda tohoto stylu nabíjení je právě ta 220V zásuvka, kterou máme všichni doma a je možná ji zapojit v podstatě kamkoliv dosáhne kabel. Kabel je navíc relativně dlouhý (3m) a integrovaný přímo v předku auta, který se vejde prakticky všude. Takže si za zásuvkou můžete dojet i třeba na chodbu u kanceláře.
Námi testovaný model přeci jen nějaké ty příplatky měl - třeba boční dveře za 8 tisíc, BT handsfree za 7500 Kč (telefonovat bez oken je sice zajímavý zážitek, ale osobně bych volil raději sluchátka) nebo střešní okno za 5 tisíc korun. Vyhřívání předního okna je naštěstí v ceně, protože v dešti se bez něj neobejdete - topení totiž z pochopitelných důvodů chybí, výhřev sedadla bohužel taky.
Vyjíždíme
Ovládání vozu je poněkud specifické - od manuální ruční brzdy s poměrně tuhým chodem, která je jedinou možností, jak vůz zajistit proti rozjetí až po klakson, který není na volantu, nýbrž na pravé páčce pod volantem a není úplně nereálné jej spustit omylem, což vzhledem ke konstrukci automobilu vyděsí především vás. Dále pak už jen volíme směr jízdy, k čemuž tu jsou dvě tlačítka - D a R, když zmáčkneme obojí najednou, vyřadíme do neutrálu. A to je vše - Renault minimalismus dovedl až do takové formy, že vám neukazuje ani směr vámi zvolené směrovky.
Závěr - zábavný minimalista
Když jsem v říjnu v 8 stupních Celsia a vytrvalém dešti jel Twizy vrátit, tak jsem v pondělní koloně přemýšlel, co o něm vlastně napsat. A víte co - mě to vlastně ani nevadilo. Twizy si na nic nehraje, oproti motorce na vás neprší, z mokré vozovky díky 4 kolům nemusíte mít taky úplně strach a jak se říká, není špatné počasí, jen špatné oblečení.
Pokud ale přeci jen máte svůj komfort rádi, je Twizy v našem klimatu vozidlem spíše sezónním. A na to je i jeho základní cena, lehce přesahující 300 tisíc Kč, poněkud vysoká. Na druhou stranu si můžete být jisti, že vaše „lambo doors“ otevírající se nahoru, vzbudí možná i více pozornosti, než u Lamborghini. Renault prostě v případě Twizyho začínal úplně s čistým papírem a je to na něm vidět - žádné druhé takové vozidlo v dnešní době neexistuje.