Redaktoři vybrali moderní příplatky, které by ve svých nových autech rozhodně nechtěli
V redakci často vedeme diskuze o tom, jaká příplatková výbava nám v nových autech dává a nedává smysl. A protože se stává, že se v názorech neshodneme, rozhodli jsme se některé z našich názorových střetů sepsat a dát vám tak možnost nahlédnout do diskuzí, které často předurčují a tvarují obsah našich recenzí.
Honza (Autohled.cz): rád řídím, ale auto je pro mne především prostředek k realizaci jiných aktivit a vztah k autu je spíše racionální záležitostí. Ocením, když je auto malé, pohodlné, tiché a úsporné více než tvrdé, žravé a velké. Nemusí mít 300 koní ani 5 metrů na délku. To, co mne fascinuje, je univerzálnost, užitná hodnota a fakt, že stačí za 4 litry benzínu lze odvézt 4 lidi sto km daleko.
Honza (MOTORVIZE.cz) také řídí velmi rád, dost možná ještě radši než druhý Honza, a to s tím rozdílem, že racionálně přistupuje snad jen k testovacím vozům, k nimž je nutno publikovat objektivní recenzi. V opačném případě (v osobní rovině) jsou pro něj auta vášní, i proto je jeho největší motoristickou láskou Alfa Romeo.
Jirka (Autohled.cz): vzhledem k profesní „IT diagnóze“ kromě kvalitního svezení od auta očekává také bohatou technologickou výbavu a rád ji hodnotí. Spolehlivě ho u nových aut dokáží naštvat „maličkosti“, jako je špatný obraz couvací kamery nebo nelogické ovládání infotainmentu.
Ač by se mohl zdát pohled redaktorů na svět naprosto odlišný, občas se i shodnou. Pojďme se podívat na to, co je (mezi příplatky v cenících nových vozů) z hlediska motoristického světa racionální a co naopak zakládá správný motoristický fajnšmekr na emocích.
Prosklená panoramatická (ne)otevírací střecha (10-30 tisíc)
Honza (Autohled.cz): střecha vypadá dobře, ale je hlavně pro pasažéry na zadních sedadlech. Navíc střecha často vrže a to v novém autě nikdo nechce. Za ušetřený obnos radši pojedu do Rakouska na lyže (až to jednou půjde) nebo si připlatím za Front Assist.
Honza (Motorvize.cz): Hned na úvod bych snad i trochu překvapivě mohl souhlasit, to ale jen na půl. Je pravdou, že bytostně nesnáším panoramatickou střechu, kterou nelze otevírat. Je to případ třeba Scaly nebo Kamiqu. Ten velký kus skla přes celou střechu sice vypadá skvěle, ale k čemu tam kruci je, když nemůžete ani jeho část otevřít? V létě z něj navíc poměrně výrazně sálá teplo a střecha je kvůli němu navíc snížená, a tak se z auta stává nepoužitelné pro postavy nad +- 190 cm. Se střešním oknem je to ale písnička úplně jiná. Málokdo si za něj sice připlatí, u ojetého auta si díky němu budete pískat...
Jirka (Autohled.cz): Souhlasím s prvním Honzou, že se střechou mohou být problémy - zkušenost s autem, do kterého nacouval Transit tažným zařízením a následné patálie s klepajícím střešním oknem mám u Yetiho "z první ruky." Nicméně po vydatné degustaci se na zadních sedačkách auta s panoramatickou střechou rád svezu, také jsem si ji užil třeba v Peugeotu Traveller - vzadu si rozděláte postel a koukáte v noci v přírodě na hvězdy, to rozhodně má něco do sebe!
Vestavěná navigace (10-20 tisíc)
Honza (Autohled.cz): Je to krása, funguje to s hlasovým ovládáním (viz dále) nebo na digitálním přistrojovém štítu (viz dále), ale když po tom postáváte v koloně, zatímco každý “trouba” se starým Androidem a Wazem už je v cíli, tak to rozpláče i chlapa z oceli. Radši si připlatím za masážní sedadla a v kolonách budu zároveň relaxovat.
Honza (Motorvize.cz): No to je tragédie největší, máš pravdu Honzo. Jediný důvod, proč si připlatit za vestavěnou navigaci, vidím ve větším displeji, který často do auta jinak nedostanete. Na druhou stranu si vzpomínám třeba na nedávno testovanou modernizovanou verzi Opelu Astra, kde sis i ty liboval v jednoduchosti vestavěné navigace. Jsou tu ale i jiné paradoxy – ve snaze o co největší displej třeba taková Škodovka k vrcholné verzi audiosystému odebírá klasické kolečko na ovládání hlasitosti, které nahrazuje dotykovými políčky, ne opravdu jsem si na to ještě nezvykl. Výjimečně s tebou tak souhlasím na 100 %.
Jirka (Autohled.cz): Větší zlo, než tovární navigace v prémiových modelech je jen tovární navigace v neprémiových modelech. Průšvih pro automobilky je, že prostě nikdy nebudou mít tolik dat o provozu, jako má Google.
Digitální přístrojová deska (10 tisíc)
Honza (Autohled.cz): Je to výkřik moderní techniky, je krásné, co všechno se tam dá zobrazit, ale na co jsem potom připlatil za ten druhý velký displej, když na něm nemám co zobrazit? Je super vidět navigaci přímo před sebou, ale když si ji pustím přes Apple CarPlay, tak se to stejně zobrazí na hlavním displeji (kromě SsangYong Koranda, to to umí na displeji přímo před řidičem). Nakonec u všech aut, co mají digitální přístrojovou desku, vždy skončím u zobrazení kulatých budíků. Radši si připlatím za parkovací senzory nebo sledování mrtvého úhlu.
Honza (Motorvize.cz): No a teď sám nevím. Osobně bych velký displej nahrazující budíky v autě nepotřeboval. Pak je tu ale řada informací, které umí zobrazit navíc a individualizace, kterou jinak nedostanete. A třeba právě už u zmiňovaného českého výrobce jsou standardní analogové budíky v kombinaci s malým palubním počítačem u vyšších modelů (Superb, Kodiaq) doslova pěstí na oko. A podobně je tomu tak i právě u zmíněného Ssangyongu Koranda, které za příplatek nabídne krásnou digitální přístrojovou desku, zatímco standardní budíky vypadají dost lacině.
Jirka (Autohled.cz): Digitální budíky mám rád, avšak pouze za předpokladu, že nabízejí dostatečnou míru individualizace a zobrazují dostatek informací. Pokud je zde displej místo analogových budíků proto, aby se ušetřilo, bývá to většinou tragédie. To samé platí, pokud v rámci úspor výrobci zvolí obdélníkový displej, který doplní analogovými doplňky. Nevypadá to dobře a neslouží to k tomu, k čemu by displeje místo budíků měly.
Hlasové ovládání (5 tisíc)
Honza (Autohled.cz): Když se v autě s někým bavím, je mi celkem sympatické, když odpovídá jinak než “můžete to zopakovat?”, “můžete mluvit tišeji?” nebo “jak prosím?”. A když chci zvýšit teplotu, tak natáhnu ruku ke kolečku, kterým pootočím a nemusím o to žádat paní zavřenou v útrobách mého vozu slovy “hej folksvágen, je mi zima” a pak ani nevím o kolik ji ta holka nezbedná zvýší. 5 tisíc dám radši za podporu CarPlay, tam je Siri, ta česky sice neumí, ale alespoň to nezkouší.
Honza (Motorvize.cz): Hlasové ovládání bych v době Siri nepotřeboval. Je sice pravdou, že VW s posledním softwarem nabízí docela příjemnou asistentku, u Seatu ono „Hola Seat“ ale neumím pořádně vyslovit a asi jediné využití jsem našel podle tvého návodu ke klimatizaci, a to v případě pokynu „Něco tady hrozně smrdí…“
Jirka (Autohled.cz): Zbytečná frajeřina, kterou použijete asi tak často, jako automatické parkování v centru Prahy ... Když jsem v nové Octavii nevěděl, jak vypnout start-stop, asistentka nepomohla - podezřívám ji, že umí ovládat jen klimatizaci, stejně jako většina hlasových asistentů v autech. Hlasové ovládání vypínám v momentě, kdy v autě nemůžete říct značku auta, aniž by se vás digitální asistentka neptala na to, co po ní vlastně chcete. Siri umí daleko více, Google Assistent navíc i česky. A když si i na iPhone zapnete Google Mapy, dokážete jim nadiktovat adresu.
Mnoha-zónová klimatizace (6 - 15 tisíc Kč)
Honza (Autohled.cz): Pro mě to byl, po průlezu na lyže v zadních sedadlech, jeden ze základních důvodů pro nákup sedmičkového Golfu - mojí holce je furt zima, mně je furt vedro. Můžete se přetahovat o tlačítko a zůstat tak celou cestu bdělý nebo mít dvouzónovou klimu. Simply Clever.
Honza (Motorvize.cz): Upřímně jsem nikdy vlastně pořádně nepochopil smysl několikazónové klimy. Pokud si někdo reálně myslí, že v levé půlce auta může být 20 stupňů a v pravé 23, pak je hodně naivní. Honzovu situaci na jednu stranu chápu, ale jde asi především o pocit. Málokdy se mi se spolujezdcem (většinou mou přítelkyní) stane, že bychom se na teplotě neshodli, a tak pro zmíněných 99 % času, kdy si vystačím s jednozónovou automatickou klimou, bych nedal za více zón ani korunu.
Jirka (Autohled.cz): Pro mě fajn výbavový prvek, pokud se nechytnete do "klímového řetězce" - spolujezdci je zima, takže si přidá teplotu, přičemž se zvedne celková teplota, a tak si vy jako řidič zase uberete. A takhle pokračujete, dokud nemá spolujezdec nastavených 25 stupňů, řidič 18 a klimatizace jeden na plný výkon. Na druhou stranu třetí zóna je super, protože tepelný komfort na zadních sedadlech často nebývá takový, jako vepředu a je skvělé si ho moci nastavit individuálně.
Vyhřívání čelního skla (cca. 10 tisíc Kč)
Honza (Autohled.cz): Pro někoho, kdo jezdí denně určitě fajn. Donedávna ale výhled rušily drátky ve skle a cena tohoto skla v případě pojistné události je také faktorem, který je třeba zohlednit. Ale obecně je to skvělá věc pro zimní ranní starty.
Honza (Motorvize.cz): Možná vás nepotěším, ale já osobně si klidně nastartuju v zimě auto o 5 minut dřív, nechám ho postupně rozmrznout a zbytek seškrábu škrabkou. Jednoduše řečeno těch 5 minut (ušetřených párkrát do roka) mi nevynahradí velmi výrazně rušený výhled při večerních / nočních jízdách. Možná je to mými dioptrickými brýlemi, ale s auty obsahující tento příplatkový prvek se mi v noci jezdí opravdu špatně.
Jirka (Autohled.cz): Kdyby přes drátky nebylo špatně vidět, tak jsem pro. Obecně bych ale problém raději řešil komplexněji nezávislým topením či předhříváním motoru.
Konektivita USB-C (bez standardního USB typu 3.0) - v základu některých vozů
Honza (Autohled.cz): je mi to jedno. VW koncern to má všech vozech, za pár stovek jsem si koupil kabel a všechno chodí.
Honza (Motorvize.cz): S USC-C jsem se ještě nesžil. Jsem v tomhle holt stará konzerva. Všechny kabely k iPhone (případně dalším zařízením) mám s klasickou koncovkou USB 3.0 a USB-C si nechci pořizovat jen kvůli pár vybraným autům, která nepochopitelně přešla na USB-C a neponechala si ani jeden slot pro starší (doposud stále nejpoužívanější) konektor.
Jirka (Autohled.cz): Pokrok nezastavíme, USB-C je krok vpřed, podporuje rychlejší nabíjení i vyšší datový tok, navíc nevzhledný konektor nezabírá tolik místa a může být šikovně umístěn kdekoliv, viz. konektor na palubní kameru u stínítka v nové Octavii. Kabel stojí pár korun, pokud někdo nechce investovat, tak pořád lze dnes už používat telefon v autě bezdrátově včetně nabíjení.
Bezdrátová nabíječka mobilního telefonu:
Honza (Autohled.cz): Teoreticky je to revoluce. Nemusím pokaždé připojovat kabel a o mobil se prakticky nestarám. Prakticky to má dost problémů - mobil musí být dost přesně umístěný, nesmí mít tlustý obal, při nabíjení se dost zahřívá a hlavně při použití CarPlay se vybíjí rychleji, než se nabíjí. Na krátké trasy nebo bluetooth muziku fajn. Pro CarPlay nic moc.
Honza (Motorvize.cz): Bezdrátovou nabíječku používám pouze v autech, která nemají klasický konektor USB 3.0 - tam připojím telefon bezdrátově ke CarPlay a odložím ho do schránky k bezdrátovému nabíjení. V opačném případě buď zrovna nabíjet nepotřebuju nebo použiji klasický kabel (ten jsem zvyklý kvůli přesedání mezi testovacími vozy nosit vždy s sebou). Nevím, jak u vás, ale kombinace navigace a bezdrátového nabíjení dělá z mého telefonu kamna, která hřejí tak, že o něj začínám mít strach. Nic pro mě.
Jirka (Autohled.cz): Jako nouzovka dobré, pokud se tam můj iPhone ve verzi Max vejde - ne všude je to pravidlem. Jinak preferuji kabel, příplatek za bezdrátové nabíjení je ve většině případů nepřiměřený.
Digitální tuner DAB (2 - 3 tisíce Kč nebo vyšší řada audiosystému)
Honza (Autohled.cz): Rádio? Co to je? To ještě někdo poslouchá? To už nejsou z 20% reklamy? Rádio je pro mě stejná kategorie jako CD přehrávač.
Honza (Motorvize.cz): To už jsem zase já za “konzervu”? Nebudete mi věřit, ale především pro kratší cesty (po městě, do práce, na nákup aj.) volím právě rádio. Jen na delší cesty vybírám podcasty nebo oblíbené playlisty na Spotify. A proč že mi vadí DAB? Je to zřejmě jen otázka času, ale zatím je bohužel DAB u řady stanic méně kvalitní než klasické vysílání FM. Pak navíc přijde chvilka na volbu mezi DAB a FM, a to je pro řadu výrobců problém. DAB má být totiž náhrada klasického pozemního vysílání, a tak tam, kde je k dispozici, mají autorádia chuť svévolně zvolit to “lepší, modernější…” Jenže ne vždy to vede k pozitivním výsledkům, a to třeba i díky tomu, že je DAB 5 - 10 vteřin zpožděno za FM a vy tak často jednu část písničky můžete slyšet hned dvakrát. Je to třeba Hyundai nebo KIA, u nichž se nedá DAB zcela vypnout. A tím nekončíme… Osobně bych se alespoň pro příštích pár let DAB vyhnul a už vůbec bych si nedovolil připlatit.
Jirka (Autohled.cz): Rádio poslouchám jen tehdy, když si zapomenu doma mobilní telefon. DAB se zdá že má lepší zvuk, nicméně se přiznám, že jsem nikdy nezkoumal, jaké další výhody digitální vysílání přináší.
Další příplatky jako ELEKTRICKY OVLÁDANÝ KUFR S OVLÁDÁNÍM NOHOU, VELKÁ KOLA, POHON VŠECH KOL, nebo NAFTOVÝ MOTOR SI MŮŽETE PŘEČÍST NA PARTNERSKÉM WEBU MOTORVIZE.CZ.