Recenze: Škoda Scala - Golf po česku
Bohatě vybavenou Scalu s benzinovým čtyřválcovým motorem a sedmistupňovým automatem DSG jsme přebírali k redakčnímu testu s velkým očekáváním, zda je nový kompaktní hatchback skutečně tak revoluční, jak výrobce uvádí. Nástupce vcelku povedeného Rapidu, který si díky osvědčené technice a především dostupné pořizovací ceně získal mnoho příznivců, musí vytasit všechny zbraně, aby v početné konkurenci hatchbacků a stále oblíbenějších malých SUV a crossoverů uspěl. Scala ale rozhodně má čím bojovat! Bude to ale stačit na Volkswagen Golf nebo Ford Focus?
Nový vítr v designu exteriéru
Asi není náhodou, že se novinářský vůz představuje ve stejném barevném provedení, ve kterém figuruje ve většině propagačních materiálů výrobce, Modrá Race metalíza vozu bezpochyby sluší. Scala je první škodovkou, která je na zádi vozu označena nápisem Škoda místo po léta již tradičního loga s okřídleným šípem. Prodloužené sklo pátých dveří je výsadou vyššího stupně výbavy Style, Ambition se musí spokojit s lakovaným pruhem karoserie mezi zadními světly. Všechny verze Scaly jsou vybaveny LED světlomety vpředu i vzadu. Ve verzi Style se dokonce jedná o Bi-LED hlavní světlomety s funkcí adaptivního svícení a přisvěcováním při odbočování, vzadu pak TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy. Skvěle vypadající přední světlomety přinášejí nekompromisní světelný výkon, za jejich vrcholnou variantu se u nižší výbavy ambition připlácí 19.000,-Kč. Určitý mezigenerační vývoj spatřuji i ve skutečnosti, že se takto relativně malý hatchback neprodává s menšími než šestnáctipalcovými koly, testovaný vůz byl obut do sedmnáctek Volans s pneumatikami o rozměru 205/50 R17.
Interiér: Z minima maximum
Škodovka opět nezůstala nic dlužná své pověsti a přinesla svým zákazníkům trochu vnitřního prostoru navíc. Zjednodušeně se dá říci, že Scala je největší auto na nejmenší platformě. Použitá platforma MQB A0 byla dosud v koncernu používána výhradně pro malé hatchbacky či crossovery typu Volkswagen Polo nebo Seat Arona. V případě Scaly však konstruktéři natáhli rozvor na 2649mm a rovněž zadní převis i rozchod kol byl nastaven na maximální možnou míru.
Ve výsledku tak Scala nabízí možnost pohodlného cestování minimálně čtveřici dospělých osob, kteří v žádném směru nebudou trpět nedostatkem prostoru. Škoda Scala navíc plně uspokojí řidiče, kteří preferují nízký posez za volantem. Zpravidla pro optimální nastavení využívám nejnižší možnou polohu sedačky, ve Scale jsem hranice rozsahu nedosáhl a mohl bych ji ještě dále snižovat. Testovaný vůz disponoval vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhříváním volantu, čímž opět ujišťuje o snaze vystupovat jako plnohodnotný hatchback vedle například koncernového kolegy Volkswagenu Golf. Zcela novým prvkem v modelovém portfoliu mladoboleslavské automobilky je umístění displeje infotainmentu v horní části palubní desky, v zorném poli řidiče. Zavazadlový prostor disponuje slušným objemem 467 litrů, čímž poráží většinu své přímé konkurence. Navíc má pravidelný tvar, je kompletně čalouněný a kromě dvanáctivoltové zásuvky máte k dispozici několik praktických háčků. Přepravní kapacitu nové škodovky bohužel limituje absence otvoru na lyže v zadní loketní opěrce, přecejen by asi výsledná dostupná délka stejně neuspokojila každého. Prakticky smýšlejícího motoristu pak potěší plnohodnotná rezerva. Třešničkou na dortu dokreslující snahu o maximální vstřícnost k uživateli jsou drobnosti jako deštník skrytý ve dveřích řidiče, škrabka ve víčku palivové nádrže nebo nálevkovitý tvar hrdla nádobky ostřikovačů.
Technologie: All Inclusive
Výrobci automobilů zpravidla využívají novinářské vozy k prezentaci všech možných prvků komfortní i bezpečnostní výbavy, nejinak tomu bylo i v případě testované Scaly. Namísto klasických budíků kapličku přístrojů zaujímá virtuální kokpit, který nabízí poměrně širokou možnost individualizace zobrazení důležitých informací. Jediné, co jsme ve virtuálním kokpitu mohli postrádat, byl výstup z navigace, neboť testovaný vůz byl vybaven “pouze” systémem Bolero s osmipalcovým dotykovým displejem. Navigaci bychom nalezli až ve vrcholném provedení Amundsen, dostupném za příplatek 25600,-Kč (resp. 29600,-Kč ve výbavě Ambition).
Na bezpečnost jízdy dohlížela armáda asistentů, zatímco asistent hlídání mrtvého úhlu nebo Front Assist fungovali ke stoprocentní spokojenosti, asistent udržování jízdního pruhu Lane Assist si občas svými zásahy koledoval o vypnutí, zejména pak v opravovaných dálničních úsecích, kdy pochopitelně nerozeznával dočasné od trvalého vodorovného značení. Příznivci autonomního režimu řízení jistě rádi využijí robotické parkování podélně i kolmo provedené parkovacím asistentem, ti ostatní zase ocení zadní parkovací kameru. Čas nezastavíš, Scala neztrácí krok s dobou a nabízí připojení prostřednictvím moderního konektoru USB-C, ve výbavě Style dostupného dokonce i pro cestující na zadních sedadlech, na zadním panelu přední loketní opěrky. Krokem zpět bych ale označil nutnost ovládání většiny funkcí klimatizace na dotykovém displeji, nejde dělat “poslepu” a odvádí příliš pozornosti od řízení.
Vrchol nabídky
Měli jsme štěstí na kombinaci nejvýkonnějšího motoru v nabídce pro model Scala a povedený automat DSG. Pohonná jednotka s obsahem 1498ccm, výkonem 110kW a točivým momentem 250Nm zaručuje dostatek síly ve všech situacích a navíc těší posádku příjemným zvukem. Výborně funguje vypínání dvou válců při nízké zátěži, kromě informace na displeji palubního počítače naprosto nepostřehnutelné. Řazení v režii sedmistupňové automatické převodovky DSG nelze hodnotit jinak než kladně. Výrazně přívětivěji se během celého testu prezentoval režim D oproti sportovnímu S, který řadil méně předvídatelně a spíše narušoval plynulost jízdy.Vrcholný benzinový motor ve spojení s automatem ve mně vyvolával obavy z nepřiměřeně vysoké spotřeby. Ovšem naprosto zbytečně. I relativně krátké jízdy po městě lze realizovat do 7l/100km, plynulou jízdou v kombinovaném provozu by nebyl problém dosáhnout hodnoty okolo 6l/100km. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým sportovním podvozkem, který je oproti standardnímu o 10mm nižší. V běžných jízdních situacích nabízí dostatek jistoty, tu začíná ztrácet pouze ve vyšších rychlostech při jízdě po nekvalitní vozovce a v zatáčkách narazíte na tradiční limity vlečené zadní nápravy.
Má své místo na slunci
Scala rozhodně důstojněji vyplňuje prostor mezi Fabií a Octavií než její předchůdce Rapid, který ovšem na trhu zase velmi úspěšně bojoval skvělým poměrem cena - výkon. Testované provedení s benzinovým čtyřválcem a sedmistupňovou automatickou převodovkou i vzhledem k pořizovací ceně atakující zástupce nižší střední třídy určitě nebude nejprodávanější variantou. Velmi žádanou alternativou dle mého názoru bude vůz s litrovým tříválcem o výkonu 85kW ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou, který je ve výbavě Ambition k dispozici již od 394.900,-Kč. Za tuto cenu kupující dostane solidně vybavený vůz s pohonným ústrojím, které přes prvotní nedůvěru velmi dobře slouží i v Octavii. Jestli však zatopí tradičním konkurentům v segmentu kompaktních hatchbacků, ukáže teprve čas a prodejní čísla.