Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Vanlife po francouzsku
Dodávky zažívají poslední dobou renesanci a z ryze užitkových vozů se z nich stále častěji stávají spíše volnočasová vozidla, která nabídnou prostor pro veškeré sportovní i kempingové vybavení a s lehkou úpravou třeba i na přespání. A právě v takovém autě “na výlety” dává pohon všech kol smysl - při cestách za zážitky vás nepřekvapí jak sníh, tak i nezpevněná cesta či písek.
Dodávky zažívají poslední dobou renesanci a z ryze užitkových vozů se z nich stále častěji stávají spíše volnočasová vozidla, která nabídnou prostor pro veškeré sportovní i kempingové vybavení a s lehkou úpravou třeba i na přespání. A právě v takovém autě “na výlety” dává pohon všech kol smysl - při cestách za zážitky vás nepřekvapí jak sníh, tak i nezpevněná cesta či písek. A přitom na trhu s osobními dodávkami je 4x4 spíše vzácností - konkurencí je snad jen Vito Tourer a Multivan. Když se tedy naskytla možnost otestoval Peugeot Traveller s naftovým 150 koňovým dvoulitrem doplněným o přestavbu 4x4 od firmy Dangel, neváhal jsem - termín navíc vyšel skvěle, v okolí Prahy napadlo cca. 30 cm sněhu a bylo tedy co testovat.
Cesta k pohonu 4x4
Nejdříve bych ale vysvětlil, jak se ke 4x4 v Travelleru dostat - tu totiž nedělá přímo Peugeot, ale spolupracující francouzská společnost Dangel. Už ale v konfigurátoru Peugeotu je nutné objednat pro tuto přestavbu přípravu za 24 tisíc, která v sobě již obsahuje také paket All Road - zvýšené odpružení a ochranný kryt motoru. Samotná přestavba pak vyjde na 189 tisíc bez DPH a pojí se pouze s 150 koňovým naftovým motorem a bohužel jen manuální převodovkou, což je dle mého škoda - příplatek za silnější naftu s automatem se vzhledem k ceně 4x4 přestavby jeví jako přijatelný a automat by byl v dodávce jistě příjemnější. Za to ale můžete mít pohon všech kol v jakékoliv ze tří délek.
Interiér ve znamení variability
Když už jsem načal ty délky - testovaný model dorazi v té nejkratší - cca. 4,6 metru, což je pro srovnání o cca. 7 cm kratší než Octavia. Za to ale - celkem překvapivě - v interiéru disponoval místem 8 cestujících, i když tedy příliš místa na nohy pro cestující ani v jedné řadě nezbylo a dostat se do zadní řady také nebylo úplně jednoduché - v případě kratší varianty by si vůz jistě vystačil s pěti, případně sedmi sedadly (které jsou ale nejdražší variantou), nehledě na to, že kvůli přestavbě 4x4 nemůže být rezerva pod vozem, a tak je potřeba ji napasovat za třetí řadu sedadel, kam se vejde jen velmi těsně. V ceníku stále svítí položka “Vertikální montáž rezervy” s dodatkem “později”, což je škoda - pokud by to vypadalo třeba jako u VW T3 Syncro, bylo by to dle mého názoru velmi stylové a v kombinaci s otevíratelným sklem pátých dveří i celkem praktické. Variabilita interiéru je ale ukázková - s jednotlivými sedadly lze posouvat po celé délce vozu, případně je i zcela vyjmout, a to včetně lavice pro tři lidi, kde ale kvůli vyšší váze počítejte s pomocí ideálně dalších dvou lidí. Sedadla jsou ve výbavě Allure vždy kožená a velmi pohodlná, což je velká výhoda oproti konkurenci - žádná srovnatelná vám totiž Vito Tourer nenabídne a Multivan jen za celkem tučný příplatek okolo 50 tisíc.
Výbava jak v osobním voze
Vepředu je pak poznat, že se Peugeot inspiroval svými osobními vozy, i když tedy digitální budíky zde nenajdeme. Za to je tu head-up displej, adaptivní tempomat i hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent vpředu i vzadu, doplněný o 180 stupňovou kameru, rozpoznávání dopravních značek a vlastně jediná funkce, která zde z moderních osobáků chybí, je udržování v jízdním pruhu. Ve výbavě Allure také dostanete i největší 7” dotykový displej, který podporuje Apple Carplay i Android Auto, takže za tovární navigaci není třeba připlácet, i když tedy stojí rozumných 11 tisíc Kč. Vybavenost je zkrátka a dobře ukázková a u konkurenčních modelů v podobné cenové hladině není ani zdaleka taková, jako v případě Travelleru.
Interiér je vzdušný a nabízí dostatek úložného prostoru, držáky na láhve s pitím jsou ale celkem netradičně zabudovány v palubní desce. Výplně dveří nám pak připomínají, že ještě stále jsme v dodávce - jsou totiž z tvrdého plastu. Nalevo pod volantem pak najdeme specifikum této verze - volič režimu 4x4. Ten má tři režimy - režim Eco znamená, že je poháněna pouze přední náprava, “Auto” na voliči pak spíná zadní nápravu při prokluzu té přední. Poslední režim je příplatkový zámek zadního diferenciálu pod volbou “Lock”.
Jízdní vlastnosti: cestou necestou, sněhem nesněhem
Traveller je na dodávku opravdu komfortní auto a u verze 4x4 se nic nezměnilo ani s vyšší světlou výškou. Svezení je příjemné, vyšší váha nad přední nápravou ale samozřejmě nějaké sportovnější svezení nedovoluje. Jak jsem zmiňoval v úvodu, Travellera jsem dostal v době, kdy na silnicích bylo opravdu hodně sněhu, a tak bylo dost času na to vyzkoušet pohon 4x4. Ten funguje zcela ideálně - a to tak, že o něm prakticky nevíte. Sepnutí zadku je pozvolné, takže jej nelze prakticky postřehnout, ale zase dostatečně razantní a rychlé na to, abyste se bez problému rozjeli kdekoliv - tomu pomáhá i celkem benevolentně nastavené ESP, které pohon zbytečně nepřiškrcuje a umožní autu se vyhrabat. Vyšší světlá výška v kombinaci s krátkou karosérií by se jistě nezalekla ani v lehčím terénu, vyjeté koleje tak nejsou sebemenším problémem. Právě díky těžšímu předku je pak jízda s Travellerem příjemně předvídatelná a ani pohon 4x4 jej nedokáže dostat do přetáčivosti, a to ani v případě, kdy se o to vyloženě snažíte. Na sněhu je ale Traveller jako doma a to bude také jistě i nejčastější důvod, proč jej někdo o pohon všech kol doplní.
Závěr: dražší, ale bohatě vybavený
Samotný Traveller je na poli osobních dodávek auto se skvělým poměrem cena/výkon, po přičtení pohonu 4x4 se pak dostaneme na cenu, kde začíná třeba Multivan 4Motion. Oproti Multivanu ale dostaneme plně vybavený vůz a dovolím si tvrdit, že i po přičtení 200 tisíc za čtyřkolku zůstává Peugeot více než konkurenceschopný. Líbily se mi pohodlné kožené sedačky, vpředu doplněné o masážní funkci a skvělá variabilita interiéru a xenony bez příplatku ve vyšší výbavě, naopak je velká škoda, že 4x4 nelze spojit s automatem. I tak je ale Traveller velmi univerzálním autem jak pro rodinu, tak i pro dobrodruhy - výrobci kempingových vestaveb oblíbenost Travelleru již vzali na vědomí, a tak jej můžete doplnit o zvedací střechu či box s vařičem a dřezem a postavit si tak vlastní francouzský ekvivalent Californie. Traveller tak může být takový, jaký si ho uděláte - a to je dle mého podstata osobní dodávky.