Peugeot 3008 1.5 BlueHDI - když SUV tak s naftovým motorem a automatem. Nebo ne?
Peugeot 3008 s naftovým motorem a automatickou převodovkou představuje přesně to, co hledají dnešní kupující. Zvýšený podvozek, dostatek místa, dobrý rozhled, nízké provozní náklady naftového motoru a v případě Peugeotu i krásný design. Akorát doba jim moc nepřeje a těch naftových motorů docela rychle ubývá. A tak je otázka, jestli máte rovnou utíkat si tento model koupit, nebo radši jít s dobou a sáhnout po nějakém pohonu s elektrifikací. Na to dnes se podíváme v testu varianty GT line.
Peugeot 3008 zcela určitě splní vaše požadavky na krásný design. Je krásný i po těch sedmi letech, které uplynuly od jeho představení. Přední části velmi prospěl facelift z roku 2021, naopak zadní část zubu času odolává skvěle. Auto je pořád chic a jedno z nejkrásnějších aut na trhu. V této variantě navíc krásně hraje červená barva s černými doplňky, jako loga výrobce, označení modelu a zatmavenými skly. Oproti poměrně fádním vozům z koncernu VW, jejichž design sice nezahřeje u srdce, ale zato skvěle odolává zubu času (třeba takový Tiguan) a na druhé straně velmi divokým tvarům vozů Kia a Hyundai, které jsou sice velmi extravagantní při představení, ale relativně rychle se jejich tvary okoukají, je 3008 pořád relativně pohledné auto. A to je na trhu od roku 2017.
V předchozích testech jsme vyzkoušeli plug-in hybridní verzi (před faceliftem), faceliftovaný kousek jsme měli před rokem na test v té nejsilnější Hybrid4. Ta se pyšní třemi stovkami koní. Dnes máme pod kapotou poloviční výkon. Známý motor 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní je doplněn o skvělý automat. Tato pohonná jednotka prošla naší redakcí třeba už v modelu Citroen C4, Peugeotu 308 a bezpochyby nejbližší 3008 bude model Citroen C5.
Uvnitř najdeme klasické peugeotí řešení interiéru s malým volantem a vyvýšenou přístrojovou deskou. S modernizací přišly i nové materiály a v tomto případě je interiér doplněn vkusným semišovým dekorem. Všestranně nastavitelná sedadla jsou zde vybavena i bodovou masážní funkcí a prodloužitelným sedákem. Naprostý ideál toho, co si můžete přát na dlouhé cesty. Na pohled hezky působí dva velké displeje, i když animace při překreslování typů zobrazení přístrojového štítu trvá dost dlouho. To ale zase tolik nevadí, protože nakonec stejně člověk jezdí jen s jedním typem zobrazení. Hlavní displej (bohužel) integruje i klimatizaci, takže se jeho dotýkání spíše nevyhnete. Ve spojení se zrcadlením telefonu však funguje spolehlivě, jen to přepínání mezi navigací a klimatizací vyžaduje dost zbytečných dotyků. Na druhou stranu automatická klimatizace nevyžaduje tolik interakcí s uživatelem, protože drží nastavenou teplotu. Na přepínání funkcí displeje a například i na výhřev sedadel jsou vyhrazená tlačítka.
Pokud najdete svoje místo za malým volantem, prakticky si na nic stěžovat nelze. Po nastartování je dovnitř slyšet lehký klapot motoru, řazení automatu je prvotřídní, převodovka se krásně opírá o točivý moment a nechá klidně prokluzovat měnič pro zajištění co nejplynulejšího jízdního zážitku. I takové ty tradičně obtížnější disciplíny jako jemné couvání do kopce zvládá skvěle. Na dálnici na osmý převodový stupeň točí naftová jednotka 2100 otáček a prakticky o ní nevíte. Tady prostě ta nafta smysl má. Mohu nadávat na to, že mě klapot studeného naftového motoru ráno budí, na ten lehce nakyslý odér, ale jako řidič budu spíše spokojený. Při běžném ježdění se motor jen tak povaluje kolem dvou tisíc otáček a na plyn reaguje rozumně rychle. Jen při neomaleném kick-downu převodovka podřadí a vyžene motor někam ke 4 tisícům otáček, kde motor už začne docela rychle uvadat. Na nájezdu na dálnici s plným autem už 3008 trochu zápasí s nedostatkem výkonu, i s tím před koncem připojovacího pruhu dosáhnout 130 km/h. Ale to je prostě daň malého objemu a velké čelní plochy vysokého vozu.
V případě modelu 3008 1.5 BlueHDI slibuje výrobce kombinovanou spotřebu 5,4 litru na sto km. Při převzetí auta svítila na palubním počítači hodnota 6 litrů. V disciplíně zrychlení na sto km je tato jednotka nejslabší z nabízených, překoná ji dokonce i benzínový tříválec se stejným výkonem, a to o téměř vteřinu. Nafta zrychlí za 11,5 vteřiny, co už v dnešní době je hodnota spíše podprůměrná. Vinu na tom bude mít i vyšší hmotnost typická pro naftové motory. Oproti tomu benzínovému tříválci je vyšší o 100 kg. Ale u těch naftových motorů láká spíše nízká spotřeba a silný zátah od nízkých otáček než vysoký výkon.
Osmistupňový automat Aisin s hydrodynamickým měničem najdeme napříč vozy koncernu PSA. A to je dobře. Převodovka funguje skvěle. Velmi aktivně vyřazuje při povolení plynu, a tak 3008 docela často plachtí. Díky tomu lze dosáhnout opravdu hezkých hodnot spotřeb a zároveň není nutné neustále poslouchat lehké dunění motoru. Nám se dařilo jezdit s hodnotami kolem 5 litrů na každých sto kilometrů mimo obec, kolem 6 litrů na dálnici. Po 600 kilometrech se tak na palubním počítadle objevila hodnota 5,5 litru na sto km. To je velmi dobrá hodnota, navíc podobná hodnotám udávaným výrobcem. Největší výhodu však vidím v tom, že ten naftový motor je mnohem méně citlivý na zácházení. Není problém s podobnými hodnotami jezdit i s benzínovými motory, ale člověk se musí více hlídat a více se omezovat (hlavně v používání brzdového pedálu). Speciálním případem je dálnice, kde ty benzínové motory nad 130 km/h spotřebují paliva výrazně více a je třeba se ještě více omezovat, jinak ty hodnoty budou někde u 8 litrů. Výhodou tohoto naftového motoru s menším objemem je relativně malý dopad na jízdní vlastnosti. 3008 nepůsobí těžkopádně, je velmi příjemná, tlumení podvozku působí velmi dospělým dojmem. Nic nebouchá, pokud se nějaký zvuk dostane do kabiny, tak spíše vzdálené žuchnutí.
Nevýhodou je určitě zastaralý kamerový systém (nevím, jaký jiný aktuálně prodávaný model má horší rozlišení kamery) a trochu nelogický infotainment. A samozřejmě ovládání klimatizace přes displej. Na druhou stranu z pohledu elektronické výbavy nabízí 3008 maximum možné výbavy včetně panoramatické střechy, vyspělé masážní funkci i noční vidění, které vás upozorní na chodce nebo zvíře v jízdní dráze mnohem dříve, než jej osvětlí vaše světla. Skvěle hodnotím všemožně nastavitelná sedadla, včetně nastavení délky sedáku. Prvotřídní jsou i materiály a zpracování docela komplikovaných tvarů přístrojové desky. Dostatečný je i 520 litrů v kufru na vaše zavazadla.
Co na závěr? Kombinace naftového motoru s automatem pořád dává smysl pro někoho, kdo s autem hodně cestuje. Jako vždy se nabízí kacířská otázka, jestli to SUV je to nejvhodnější vozidlo na dálnici a jestli by naftová 308 nebyla trochu lepším společníkem s nižší spotřebou a příjemnějším posazem. Ale tuhle otázku už si spoustu lidí odpovědělo záporně. Takže proč ne.