Ověření VIN vozidla - základ zdarma, ale podrobnější report se může vyplatit

,

Pakliže si kupujete bazarové auto pak se neobejdete bez celé řady úkonů, které je nezbytně nutné provést, abyste nenaletěli podvodníkům. Jedním z těchto úkonů je i ověření VIN kódu u vašeho vysněného auta, které vám umožní zjistit třeba to, že není kradené nebo že nemá stočený tachometr. 

Ačkoliv je kontrola VIN kódu zásadní otázkou především při koupi auta z bazaru, tak vynechat ji úplně nemůžete ani během pořizování zánovního auta, případně během jeho používání. Může se totiž stát, že i v těchto případech narazíte na nesrovnalosti. 

Co je VIN a kde ho najdu?  

Stejně jako má každý člověk své unikátní rodné číslo, tak každé auto má svůj unikátní kód, podle něhož je možné ho okamžitě identifikovat - VIN (Vehicle identification number). A to všude ve světě, neboť se jedná o mezinárodně uznávaný systém značení motorových vozidel.  

Na vozidlo se VIN umísťuje pomocí ražby, nicméně není jednoznačně definováno kam. Proto se lze u různých výrobců, a dokonce i u různých modelů jednotlivých výrobců, setkat s odlišným umístěním VIN kódu. Nejčastěji se nicméně razí na tato místa: 

  • motorový prostor (dělící příčka, horní strana podběhu, kryt tlumící a pružící jednotky) 
  • čelní sklo (na straně řidiče) 
  • podlaha (u spolujezdce)
  • zavazadlový prostor (pravá strana) 

VIN kód dále nesmí chybět ani na typovém štítku, který je zas možné nalézt nejčastěji v motorovém prostoru nebo v místech kolem předních dveří. V neposlední řadě musí být VIN uveden v dokladech k vozidlu - tedy v technickém průkazu (malém i velkém), servisní knížce či v zelené kartě. 

Proč jej ověřovat? 

Jak již bylo v úvodu zmiňováno, hlavním důvodem pro ověření VIN kódu je ujištění, že se nejedná o kradený vůz. Změna VIN je totiž většinou tím prvním, co zloději na odcizeném autě provedou. V takovém případě vám pak dokonce nepomůže ani shoda VIN uvedeného na voze s údaji v techničáku, neboť i je zloději falšují. Je tedy potřeba porovnat VIN s externími zdroji a databázemi (viz níže).  

Dále se VIN kódy v dosti hojné míře pozměňují u bouraných aut. U bouraných aut obzvláště pozor, neboť na nečitelný VIN je pohlíženo tak, jako by tam nebyl - a vozidlo tím pádem není možné legálně používat na pozemních komunikacích. To stejné platí i pokud jsou na autě omylem uvedeny dva různé VIN kódy.  

Dalším z důvodů, proč se zajímat o VIN je skutečnost, že se díky němu dají zjistit nesrovnalosti údajů na tachometru. Během každé STK je totiž zaznamenám počet kilometrů uvedených na tachometru, který lze zpětně dohledat právě podle VIN. Tedy jenom pouhým ověřením VIN kódu můžete odhalit vůz se stočenými kilometry, jenž byl v minulosti používán třeba jako TAXI. 

Jak si zkontrolovat VIN zdarma? 

Důvody, proč je dobré VIN kód ověřovat jsme si již vyjmenovali, teď se tedy přesuňme k tomu, jak je možné jej prověřit. V zásadě jsou na výběr dvě základní možnosti - buď si jej můžete ověřit sami pomocí zdarma dostupných údajů ze stanic technické kontroly (STK), nebo si jej můžete nechat prověřit za peníze od některé ze společností věnujících se evidenci a analýze kompletní historie vozů. Začněme každopádně první z možností, tedy ověřením VIN zdarma.  

To lze provést na webových stránkách kontrolatachometru.cz provozovaných Ministerstvem dopravy České republiky. Výhodou takovéhoto ověření je jeho jednoduchost a rychlost, stačí pouze opsat všech 17 znaků VIN kódu a okamžitě dostanete informaci o tom, zdali VIN existuje a kolik km bylo na tachometru během všech absolvovaných STK. Bohužel toto ověření má dva zásadní nedostatky - nevidíte totiž k jakému konkrétnímu vozu se VIN váže, a zároveň z něj lze poznat pouze jednorázové stočení tachometru. Pakliže někdo stáčí kilometry pravidelně před každou STK, pak to samozřejmě nelze tímto bezplatným nástrojem odhalit. 

Ověření VIN za peníze - vyplatí se? 

Pokud narazíte jen na sebemenší náznak toho, že by VIN kód nemusel být pravý, nebo máte na základě údajů z kontrolatachometru.cz podezření na stočený tachometr, poté se rozhodně vyplatí investovat do placeného ověření. To se provádí kupříkladu prostřednictvím analýzy kompletní historie vozu či pomocí specializovaných diagnostických programů, s jejichž přispěním se dají odhalit veškeré provedené zásahy do vozidla. Následovat může též fyzická kontrola pravosti „VINka“. 

Jaké léty prověřené společnosti se takovýmto ověřováním VIN kódu zabývají? 

Cebia 

Česká firma, jež bývá nejčastěji volenou volbou pro ověření VIN. Disponuje obsáhlými daty z ČR a snaží se obsáhnout i evropské registry. Vesměs se však jedná o spolehlivou společnost, která vám pošle PDF s řadou informací o vašem vozidle - na to ale pozor - pokud vám pošle PDF prodejce, neznamená to, že se údajům v něm dá věřit. PDF dokumenty se dají upravit podobně snadno, jako dokument ve Wordu. Proto si raději report nechte připravit sami.

Přečtěte si také náš článek, kde srovnáváme reporty z Cebie a Carverticalu.

CarVertical 

Jedná se o mezinárodní společnost, která tedy disponuje daty i ze zahraničních trhů, což celý proces ověřování VIN a všech s ním souvisejících záležitostí ještě více zdokonaluje a zpřesňuje. Oproti Cebii je report umístění online a tedy odolný proti jakýmkoliv zásahům, navíc zakódovaný v blockchainu (technologie kryptoměn). Informace jsou opravdu obsáhlé a vidíte i třeba inzeráty ze zahraničí, kde bylo auto na prodej včetně fotografií. Koukněte se na vzorový přehled toho, co CarVertical umí.

TIP: Pro čtenáře Autohled.cz je k dispozici 10% sleva na ověření VIN pomocí CarVertical na tomto odkazu.

Data o ojetých vozech, která vám mohou hodně napovědět 

Z dat těchto společností se dá mimochodem zjistit celá řada zajímavých skutečností. Kupříkladu to, že placené zjišťování historie vozu a ověřování VIN již dávno není tabu. Svědčí o tom fakt, že počet takto provedených kontrol meziročně vzrostl téměř o polovinu, a očekává se i jejich další nárůst. Důvodem může být i to, že takto provedené ověření historie vašeho vozu vám dokáže ušetřit 50 tisíc Kč - to je průměr, kolik byste jinak museli zaplatit nepoctivým prodejcům ojetých aut. 

Dále stojí za povšimnutí též to, že každé čtvrté auto bylo někdy bouráno a muselo podstoupit opravu karoserie. Už jenom z této statistiky je zřejmé, že ne u všech vozidel je tato oprava přiznána, jinak by totiž bouraná auta netvořila tak mizivé procento nabídky autobazarů, jako v současnosti tvoří. Není tedy bohužel žádným tajemstvím, že podvody a machinace se servisní historií se stále dějí.  

V tomto ohledu nepotěší ani to, že v průměru dochází k přetáčení tachometrů o více než 60 tisíc kilometrů. Při pořizování bazarového auta si je tedy dobré rovnou toto číslo přičíst ke stavu tachometru, abyste dostali jeho reálný stav - samozřejmě pouze teoreticky. To je nicméně dobré dělat obzvláště u vozů značek Škoda, BMW a Volkswagen, jež patří podle těchto statistik mezi nejčastěji stáčené. Konkrétně téměř každé čtvrté vozidlo se stočeným tachometrem je Škodovka a každé páté BMW. 

0
Porovnávač
TOPlist