Nová Škoda Octavia byla představena. V mnoha aspektech je velmi revoluční
Pondělní večer nepatřil ničemu jinému než zbrusu nové Škodě Octavii. Čtvrtá generace nabízí mnoho nových technologií a inovativních asistenčních systémů, které se objevují v sériově vyráběném voze značky Škoda vůbec poprvé. Zatím ovšem neznáme ceny nové Octavie, ty automobilka prozradí později.
Novinek je celá spousta, ale na první pohled si všimnete hlavně jedné konkrétní, kterou najdete v interiéru. Jde o zbrusu nový systém ovládání převodovky DSG systémem shift-by-wire, tedy zcela elektronicky, bez přítomnosti klasického voliče řadicí páky. Místo ní se tak na středové konzoli nachází nový ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí režimy R (zpětný chod), N (neutrál) a D/S (standardní režim Drive/sportovní režim), a také tlačítko parkovacího módu P.
Nový je i celkový design auta, především pak přední i zadní světlomety. Přední jsou standardně dodávány s LED potkávacími, dálkovými světly a světly pro denní svícení. LED technologii využívají i zpětná, brzdová a zadní mlhová světla. Na fotografiích z dílny automobilky pak jsou vidět nová devatenáctipalcová kola z lehké slitiny určená pro všechny varianty vozu. Nově jsou nabízeny barvy karoserie černá Crystal, modrá Lava a modrá Titan. Paket Chrom je pak součástí výbavového stupně Style.
Octavia, jak už to tak bývá, výrazně narostla. Combi je s délkou 4689 mm o 22 mm delší než vůz předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1829 mm. Rozvor činí 2686 mm. Co zákazníky jistě hodně zaujme větší zavazadlový prostor, který nově narostl u vozu combi o 30 litrů na 640 litrů, u liftbacku je 600 litrů, tedy o 10 litrů více než u předchozí generace.
Zbrusu nový interiér
Kromě chybějící řadicí páky se designéři vyřádili i na zbytku interiéru. Zajímavý je nový volant, který je jen dvouramenný. Jeho multifunkční verze nabízí ovládání celkem 14 různých funkcí pomocí nových tlačítek a otočných ovladačů. Ovšem, to je jen začátek!
Zcela nově tvarovaná je i přístrojová deska, která je rozčleněna na několik úrovní. Disponuje velkou, samostatně stojící centrální obrazovkou. Pod ní byla umístěna tlačítka přímé volby pro důležité funkce vozu, jako je volba jízdního režimu Driving Mode Select nebo parkovací asistent. Novinkou je nové ambientní LED osvětlení, které jednou z deseti barev nepřímo osvětluje přední dveře a přístrojovou desku. Volit lze také předvolené světelné módy.
Zajímavostí je také vůbec první použití speciálních ergonomických sedadel ve vozech mladoboleslavské automobilky. Ta jsou dle škodovky velmi šetrná k zádům a nabízejí také elektricky ovládanou masážní funkci. Jejich vrcholná verze, která se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda), nabízí i funkci odvětrávání.
Zmínit ale musíme i další revoluční novinku, kterou doposud žádný jiný vůz značky Škoda nenabízel. Nová Octavia přijíždí s moderním head-up displejem, který promítá důležité informace, jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo. To může být za příplatek vyhřívané.
Od elektřiny, přes plyn, benzin až k dieselu
Nová Octavia zaujme hlavně milovníky alternativních pohonů. Poprvé bude nabízena jako Octavia iV s plug-in hybridním pohonem. Některé z upravených benzinových motorů jsou vybaveny mild-hybridní technologií. Naftové motory nové generace Evo vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku. V nabídce bude také varianta Octavia G-TEC s pohonem na zemní plyn. Na výběr jsou také čtyři verze podvozku a provedení s pohonem všech kol.
Zůstaňme chvíli u toho nového plug-in hybridu. Ten kombinuje benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 156 koní a elektromotor o výkonu 75 kW. Celkový systémový výkon činí 204 koní, maximální točivý moment 350 Nm. Plug-in hybridní verze je vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Octavia iV bude dostupná ve všech výbavových stupních a verzích kromě výbavového stupně Active a modelu Scout. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 450 litrů, objem zavazadlového prostoru verze kombi činí 490 litrů.
O napětí se stará lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km. Dobré je, že baterii je možné dobíjet i z běžné domácí zásuvky nebo pomocí wallboxu. Konektor k nabíjení najdete pod krytkou v předním nárazníku na straně řidiče.
Mild hybrid eTEC
Škodovka Octavii nabídne také jako mild hybrid. A hned ve dvou verzích. Tento systém najdete u tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 110 koní a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 150 koní v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Použit zde je 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Díky tomu je možné se zcela vypnutým spalovacím motorem plachtit, shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění nebo naopak využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak dynamiku hnacího ústrojí. Vše probíhá automaticky, řidič do systému nijak zasahovat nemusí.
Škoda Octavia G-TEC
V současné době zažívá pohon na zemní plyn malou revoluci a tak se není co divit, že jej Škoda zařadila do svého portfolia i u nové Octavie. Tato verze dostala označení G-TEC a kombinuje motor 1,5 TSI s pohonem na zemní plyn. Výkon má 130 koní a jeho spotřeba činí 3,4 − 3,6 kg CNG na 100 km. Spotřeba v benzinovém režimu pak 5,4 l/100 km.
Celková kapacita tří nádrží na zemní plyn činí 17,7 kg a dojezd až 523 km, přičemž v kombinaci s benzinovou nádrží o objemu 9 litrů se dojezd zvyšuje o dalších 278 km. Otavia G-TEC tak nabízí celkový dojezd na jedno natankování všech nádrží více než 800 km. Možná vás napadlo, jestli nádrže na plyn nějak výrazně neuberou v zavazadlovém prostoru. No, není to tak hrozné. U verze liftback zbyde 455 litrů, u kombi pak 495 litrů.
Kromě výše popsaných nových motorizací Škoda pro novou Octavii nabízí standardní paletu benzinových i dieselových agregátů. Níže najdete jejich přehled.
Zdroj: Škoda Auto
Čtyři druhy podvozku
Octavia je k dispozici, kromě standardního podvozku, také s tím sportovním, který je snížený o 15 mm, a také o 15 mm zvýšeným podvozkem v rámci paketu pro špatné cesty. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, jenž automaticky upravuje tlumicí charakteristiku.
Řidič má k dispozici volby jízdních režimů Driving Mode Select, který vůbec poprvé nabízí v rámci jednotlivých jízdních režimů možnost navolit si jednotlivé parametry, například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatickou převodovkou DSG pomocí posuvné lišty dle vlastních preferencí. V případě modelu s plug-in hybridním pohonem zůstává světlá výška v kombinaci s DCC stejná. U ostatních verzí je snížena o 10 mm.
Bezpečnost především
Nejde jen o design nebo motorizace. Škodovka hodně zapracovala také na bezpečnostních asistentech. Vůbec poprvé tak nabízí dispozici Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením. Připlatit si ale bude možné také za se systémy Area View, Asistentem změny jízdního pruhu (Side Assist) a prediktivním adaptivním tempomatem, který spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, vylepšeným Asistentem hlídání jízdního pruhu (Lane Assist), systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvoří komplexní systém Travel Assist.
Zaujala nás i funkce „Detekce rukou“, která sleduje, jestli má řidič ruce na volantu a opravdu řídí. To aby nemohl zneužívat všech těch systémů. V případě nehody chrání cestující až devět airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče, který je součástí standardní výbavy, nebo zadních bočních airbagů, které jsou nabízeny za příplatek.