Nezapomenutelná svezení roku 2021 - pět aut, která nás v loňském roce oslovila
Konec roku nám přináší možnost podívat se na auta, která v tom uplynulém roce byla něčím speciální. Ať už svezením, technologií, nebo cenou. Přinášíme přehled pěti aut, která se nám vryla do paměti a rádi na ně budeme vzpomínat, anebo si je rádi znovu půjčíme, protože jejich test byl (z nějakého důvodu) zážitek.
Tesla se zde objevit musí - měli jsme na test Model 3, Model Y i Model X. Všechny vozy této značky naprosto zastiňují ostatní elektromobily uživatelskou přívětivostí nabíjení, provedením infotainmentu, spotřebou ale i zrychlením a dojezdem. Z těch všech je Model X asi nej nejen díky doslova brutálnímu zrychlení, ale hlavně praktičnosti a prostornému interiéru. Podobné auto prostě nenajdete.
“Na prázdných silnicích jsem párkrát zkusil neuvěřitelných 967 Nm při zrychlení na Ludicrous mode. Nejvýkonnější varianta Performance má elektromotor s 193 kW vpředu a 375 kW vzadu. To jsou šílené hodnoty - po zkoušce zrychlení na stovku s časem kolem 3 vteřin se mi udělalo skutečně fyzicky nevolno a už jsem to vícekrát nepoušel. Ale zážitek to byl. Ale více než tahle extrémní podélná zrychlení potěší okamžitá, prakticky neomezená síla k dispozici pro předjíždění prakticky kdykoliv. “
Druhým elektromobilem, který se probojoval do našeho výběru svezení roku je Škoda Enyaq. Její zpracování i komfort je na fantastické úrovni, dojezd je dostatečný stejně jako prostor v kufru. Místa na zadních sedadlech je snad až nadbytek. Co více chtít od rodinného auta nastávající generace aut?
“Elektromobily přináší značné zjednodušení obsluhy a Enyaq to dotahuje k dokonalosti. K autu se stačí přiblížit a ono se odemkne. Senzor v sedačce jej připraví na jízdu a pustí radio. Stisknutím brzdy se oživí palubní systémy. A tak jediné, co je třeba, je zařadit rychlost a vyrazit. Simply clever. Po dokončení jízdy stačí jen otevřít dveře a auto se zaparkuje a vypne. Jediné, kdy mne to obtěžovalo, bylo při krátké zastávce “na čůrání”, kdy se celé auto vypne včetně ventilace a navigace a za minutu se znova zase všechno startuje. “
V barvách filmového kasovního trháku s výfuky Rámus (nebo Remus) a s naprosto fantastickým svezením. Auto budí pozornost ve městě i na dálnici. Má fantastický motor, parádní svezení a snad až moc výkonu.
“Před domem mi stojí překrásná Toyota Supra, která se trochu vymyká tomu, co běžně testujeme. V oranžovo-černém zbarvení, je přesnou kopií té z filmu Rychle a zběsile. Vítá mě agresivní přední část s černým pruhem přes dlouhou kapotu ukrývající mocný šestiválec. Velká 19 palcová kola kontrastují s 1,2 metry výšky. Cestou k autu si všimnu, že za stěračem mám papírek. Buď to někdo odřel, nebo je to nějaký kompliment, problesklo mi hlavou. Na lístku jsou dvě instagramové adresy dívek a text “máš dobrý auto”. Tolik asi k tomu, kolik Supra na ulici poutá pozornosti, i když je jen zaparkovaná. Dlouhatánskou přední kapotu následují dlouhatánské přední dveře, kterými se nasoukám dovnitř. “
Fiesta ST je nádherná věc. Malý hot hatch, který má tak akorát síly a je tak akorát velký, aby nebyl ani velký ani malý. Je obratný na silnici a použitelný ve městě, ale zároveň má dost velký kufr aby byl stále praktický. Nabízí parádní svezení, samosvorný diferenciál se zakusuje do silnice a svezení přináší radost v relativně rozumných rychlostech.
Fiesta ST je totiž především okreskový bijec. Díky mechanickému samosvornému diferenciálu na přední nápravě, menším vnějším rozměrům, přesnému řízení a dost tvrdému podvozku má ambice hlavně v zatáčkách. A tam se činí! Od prvního rozjetí, kdy přes tvrdou spojku s krátkým záběrem popoženu tříválec k pohybu je jasné, že tohle není obyčejný tříválec. Od prvních metrů mě fascinuje jak okamžitě reaguje už z nízkých otáček (třeba už kolem 1500) a jak i z těch otáček snadno zrychluje. Ve středních otáčkách pak jeho výkon graduje a lehké auto nemá problém občas klidně i na dvojku podhrábnout, když zrovna asfalt není úplně hladký. A v nejvyšších otáčkách zní úplně parádně. Velkou část téhle parády dělá výfuk, ze kterého se při ubrání ozve i obligátní zaprskání.
Sandero prostě bylo nezapomenutelné. Auto s dojezdem 1300 km za 357 000 Kč s klimatizací, bezpečnostní výbavou a navigací je prostě něco co možná nevezme za srdce petrolheada, ale každého jiného musí. Dneska i “normální” auta stojí klidně půl milionu, “lepší” auta klidně milion. A pak je tu auto za třetinu této ceny, které vlastně kromě horší zvukové izolace nemá výraznějších nedostatků a ještě vás bude vozit za 1,20 kč na km.
“Na fotkách vidíte model, který je vyšším ze dvou specifikací, s litrovým motorem s fabricky dodávaným pohonem na plyn (LPG) a řadou dnes již povinných prvků výbavy jako 6 airbagů, ABS, ESP, eCall, nebo TPMS. Ve výbavě má řadu věcí, včetně LED světel, klimatizace, tempomatu, navigace, zrcadlení mobilního telefonu, dešťového senzoru. S délkou na pomezí malých SUV vozů měří 4099 mm. Za 357 000 Kč. Pokud jste skromnější a oželíte LPG a pár drobností (ale nic z výše uvedených věcí), tak vám stačí 312 000 Kč. Tak. A tady by vlastně ta recenze mohla skončit. Protože, co chce slyšet víc?”