Německý magazín otestoval 32 celoročních pneumatik, česká značka skončila poslední
Německý magazín Autobild otestoval stále populárnější celoroční pneumatiky, a to svojí standardní metodikou - vzal 32 modelů v rozměru 225/50 R17 a nejprve změřil jejich brzdnou dráhu, aby zjistil, které modely si zaslouží být otestovány podrobněji. Mezi zkoušenými pneumatikami je i český zástupce, kterého ale bohužel dle výsledků měření brzdné dráhy nelze doporučit.
Celoroční pneumatiky zažívají nebývalý rozmach, a to i v našich klimatických podmínkách - jejich novodobá generace je již tak vyspělá, že ji lze mimo horský provoz použít bez problému i v ČR. Svědčí o tom i měření Autobildu, který porovnával brzdnou dráhu i oproti standardním letním a zimním modelům. Ačkoliv sice letní pneumatika na suchu nebyla celoroční překonána, tak výsledky jsou velmi vyrovnané - oproti letní zastaví Michelin Crossclimate ze 100km/h o 0,3 metru později, na mokru pak Vredestein Quatrac Pro o pouhých 0,1 metru později. U srovnání se zimní pneumatikou jsou pak výsledky jednoznačně ve prospěch celoroční směsi - na mokru o více než dva metry a na suchu dokonce i o dlouhých 6 metrů. Na sněhu jsou pak výsledky se zimní pneumatikou přibližně srovnatelné - v brzdné dráze se podařilo modelu Nokian SeasonProof zimní pneumatiku porazit, ostatní prémiové modely jsou pak ale v těsném závěsu. Pro srovnání - letní pneumatika zabrzdila až o 26 metrů později než nejhorší celoroční Nexen.
Pojďme se ale podívat na výsledky rozřazovacího kola - zde vévodila letošní novinka od Michelinu, jejíž původní model éru novodových celoročních pneumatik započal - model CrossClimate, nyní ve své druhé verzi. Ta byla vždy laděna spíše jako letní pneumatika s možností jezdit na sněhu a i její dezén vypadá spíše jako letní, čemuž odpovídají i výsledky - dařilo se ji zejména na suchu, kde zabrzdila za 37.6 metru. Na mokru pak za 53,9 metru. Na výsledky ostatních pneumatik se podíváme níže, nicméně z testu brzdné dráhy vyplývá ještě jedna informace, která by českému spotřebiteli neměla utéct - a tím je poslední, tedy 32. místo pro Tomket Allyear 3. Tomket je česká privátní značka, která však místo výroby svých pneumatik nikde neuveřejňuje - pneumatiky, které jsme měli možnost vidět, se vyrábí v Asii. Na mokru zabrzdila za 63,7 metru, na suchu pak za 42,9 m. V porovnání s nejlepšími v daných kategoriích je to tedy o 13,7 metru později na mokru a 5,3 metru na suchu.
Samotný podrobný test pak vyhrál dezén Goodyear Vector 4Seasons Gen3, který vyniká svou všestraností - ve všech testovaných disciplínách nedostal horší hodnocení než 2-, a tak je zaslouženým vítězem a zároveň favoritem pro naše klima. Podobně je na tom Continental AllSeason Contact, které zkazila celkové hodnocení pouze vyšší cena, i proto skončila na druhém místě. Na třetím místě pak najdeme Hankook Kinergy 4S2, jejímž jízdním vlastnostem nelze nic vytknout, horší hodnocení si zaslouží pouze její kilometrový nájezd, který Autobild odhaduje na necelých 35 tisíc kilometrů - vítězem testu v tomto ohledu je Kumho, které pokořilo hranici 54 tisíc km. Na dalších příčkách překvapí levnější modely Vredestein Quatrac Pro a Falken EuroAll Season AS210. Dále pak u nás oblíbený Nokian Seasonproof, který potěší vysokým kilometrovým nájezdem a Michelin Crossclimate, která zvítězila v brzdné dráze.
Zajímavé je také ocenění "Eco-Meister", které si zasloužil model Kumho Solus 4S HA32, a to nejen díky vysokému nájezdu, ale také příznivé ceně - v českých e-shopech začíná jeho cena lehce nad 2 tisíci Kč v testovaném rozměru 225/50 R17. Podrobné výsledky lze nalézt v německé variantě magazínu Autobild, vydání 39/2021.