Hyundai Staria 2.2 CRDi - kde sehnat osm kamarádů na takový design?
Hyundai Staria své nové majitele láká jak velmi dobrou cenovkou, tak originálním designem. Na katalogových fotkách vypadá naprosto famózně, jako by snad ani nebyla z této planety. A ta cena? Milion korun za takový kus auta? Na 5,2 metrech délky máte možnost odvézt až devět lidí. A té výbavy, kterou vám tam výrobce přihodí. V tom přece musí být nějaký háček! Nebo ne?
Na test máme Hyundai Staria Tour, která ve třech výbavách nabízí místo pro 9 pasažérů, v nejvyšší výbavě Luxury jen pro 7 s tím, že ve druhé řadě najdete opravdu luxusní křesla. Ve výbavách Comfort, Smart a Style najdete v zadních dvou řadách lavice pro tři pasažéry a vpředu rozšířené spolujezdcovo sedadlo, kam se teoreticky vejdou dva pasažéři. K tomu stále ještě zbyde minimálně 830 litrů na zavazadla. A to vše na 5,2 metrech. Není to krása? Je to krása! Ale popořadě.
Design Starie, stejně jako většina současných vozů značky Hyundai, rozděluje obecenstvo na dva tábory. Já musím říct, že se mi auto líbí, především tím, jak neuvěřitelné a nečekané to ztvárnění té přední části je. Velkou zajímavostí je extrémně nízko položená linka pontonu karoserie, a to až tak, že řidič má dolní okraj okna zhruba na úrovni pasu. Díky tomu je ze Starie skvěle vidět ven, ale i dovnitř. Elektricky ovládané jsou nejen boční dveře, které mají velmi tiché zámky i posun, ale elektricky je ovládaná i zadní obří výklopná stěna. Čumím. Statickou obhlídku zakončíme uvnitř. Důvěrně známá architektura interiéru, která vypadá, jako by z oka vypadla Tucsonu. Překvapí volant nastavitelný v širokém rozsahu, včetně možnosti hezky jej přitáhnout k tělu. Rozhlížím se kolem sebe a vidím automatickou klimatizaci, vyhřívání, a dokonce odvětrávání sedadel, elektrickou parkovací brzdu, ale i tlačítka adaptivního tempomatu. Krása. Všude spousty odkládacích míst - za volantem, za displejem, pod klimatizací. Tady nechybí vůbec nic. Při dalším studování nacházím ještě kameru do zadní části interiéru, 360 stupňový kamerový pohled kolem vozu a dvě panoramatická střešní okna, obě dvě s roletkou (která mi tolik chyběla v Multivanu). Nechybí řada nabíjecích míst a držáků nápojů pro zadní řady. Naopak chybí překrytí zavazadlového prostoru a chybí loketní opěrka pro pravou ruku řidiče.
Zásadní výhodou takhle velkých vozů bývá variabilita jejich vnitřního prostoru. Nad novým Multivanem se všichni rozplývají, protože každé jeho sedadlo lze posouvat a vyjmout. Bohužel tohle zrovna není nejsilnější stránka Starie. V druhé řadě se dají dělená sedadla posouvat, opěradlo lze naklápět i sklopit, sedák se dá zvednout, ale vyjmout sedadla nelze. Podobná situace je zadní řadě. Ta se posouvá v kuse a vyjmout bez použití nářadí nejde. Pokud chcete skutečně velký objem kufru, lze vyklopit sedák třetí řady a tu přitisknout k té druhé. Pak je ten kufr opravdu veliký. Ale třeba se spaním na podlaze počítat zkrátka nelze. Vadit může i to, že bezpečnostní pásy jsou uchycené v karoserii nikoliv v sedadlech (jako to má Multivan 6.1), ale ani Multivan 7 to tak nemá. A tak v případě posunutí řad vpřed může být trochu komplikované na ně dosáhnout. A to nejen pro děti. Děti také mohou být zklamané z toho, že kotevní body ISOFIXu jsou jen na krajních sedadlech druhé řady.
Na výběr máte jednu pohonnou jednotku, 2,2 CRDi naftový motor, který můžete kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou a pohonem předních, nebo všech kol. Paráda. Přesně to, po čem všichni plakali, když přišel nový Multivan. Motor dosahuje 130 kW, ale hlavně mocných 430 Nm v rozsahu 1500 až 2500 otáček. Díky tomu zvládne zrychlení na stovku za 12,5 vteřiny a v režimu WLTP má chtít 8,1 až 8,5 litrů nafty na sto km. Nadšení trochu krotí pohled do technických údajů, kde se dozvídáme, že pohotovostní hmotnost je 2300 kg, co rozhodně není málo.
Tlačítkem probouzím naftový čtyřválec a pomalu vyrazíme. Planetová převodovka řadí úplně parádně, často nechává otáčky konstantní a řadí sametově. Když plyn jen lechtáte, pohybuje se v rozmezí 1500 až 2000 otáček a Starie se opravdu sametově řídí. A ta váha je teda hodně cítit. Nejen na zrychlování, ale i na tom, jak Staria plachtí. A také na spotřebě. Ani jednou jsem neměl potřebu měnit zvolený stupeň pádly pod volantem. Když na plynu trochu přidáte, řadí převodovka výše, ale nežene motor do nesmyslných otáček. Hezky je naladěný i převodový poměr a tuhost řízení. Zkrátka to řízení je opravdu velmi snadné a ani mojí dívce nedělalo nejmenší problémy s autem jezdit po Praze. Naopak chválila si pravidelné tvary, rozhled ven i kamerový systém. Po jejich jízdách zbyla na palubním počítači spotřeba 9,5 litru. Úplně stejná hodnota byla i na dlouhodobém počítadle za posledních 3 tisíce km. Ten motor má zkrátka s hmotností auta docela dost práce bez ohledu na režim provozu.
Chtěl jsem otestovat auto i se zátěží, ale dostalo se mi odpovědi “Na takhle krásné autíčko asi moc kamarádů neseženeš”. Tolik ještě k tomu designu. Každopádně pár set kilo navíc určitě spotřebu ještě zvedne. Na dálnici motor točí 2 tisíce otáček a dočkal jsem se podobné spotřeby, také kolem 9,5 litru. V tu chvíli je cítit, že motor už má té hmotnosti i toho odporu celkem dost a i na palubě se zvedne hladina hluku nad (pro mne) snesitelnou úroveň. Proto jsem zvolnil a na adaptivním tempomatu nastavil 115 km/h. Kromě snížení hluku klesla výrazně i spotřeba a na konci dálnice jsem viděl hezkých 7,5 litru na sto. Když jsem jel velmi defensivně mimo obec, viděl jsem i 6,5 litru. To už ale chce velké soustředění a předvídavost. Jinak, co se týče hluku uvnitř, ten je do cca 100 km/h velmi nízký, pak ale začne docela rychle růst.
Co závěrem? Hyundai je prostě na skvělé vlně, Stariu nevyjímaje. Můžete ji mít od 900 tisíc Kč, námi testovaný kus s automatem ve výbavě Style byl za zhruba 1 250 tisíc Kč. To je o půl milionu méně než podobně vybavený Multivan. Je třeba říct, že Multivan určitě nabídne lepší zpracování interiéru, jak z pohledu materiálu, tak variability. V té variabilitě Staria ztrácí asi nejvíc, ale velmi záleží na plánovaném využití vozu, jestli vůbec máte kam ty sedačky dát, když je vyndáte. A jestli se ptáte, proč jich na českých silnicích nevídáme víc, tak vězte, že, kromě omezeného počtu pro český trh, se na ni čeká až rok.