Dvě velké novinky od Toyoty - jednu potřebujete a druhou chcete!
Toyota uvádí na český trh dva důležité modely. Ta, kterou potřebujete, je nová Proace Max, a tou, kterou chcete, je nový Land Cruiser.
Proace Max
Zcela nová Toyota PROACE MAX spojuje špičkové parametry objemu nákladového prostoru a užitečné hmotnosti s hospodárným provozem a nepřehlédnutelným robustním designem.
Nová Toyota PROACE MAX je k dispozici v různých rozměrech, aby si každý zákazník mohl zvolit velikost odpovídající vlastním potřebám; ke speciálním účelům se dále nabízejí nejrůznější možnosti přestaveb. Skříňové provedení je k dispozici celkem šest různých rozměrů se dvěma různými variantami rozvoru (3450 mm a 4035 mm) a možností volit ze tří různých délek (5413 mm, 5998 mm a 6363 mm), resp. tří výšek (2254 mm, 2524 mm a 2764 mm). Uvedené varianty nabízejí velký prostor pro náklad o objemu od 10 do 17 m3 k pohodlnému naložení až pěti europalet.
Efektivní čistě elektrický pohon nové Toyoty PROACE MAX přináší vysoký výkon, pohodlí a provozní hospodárnost elektromobilu. Za suverénní, hladkou a pohodlnou jízdou, pro elektromobily typickou, stojí pohon o výkonu 270 k (200 kW) a solidní točivý moment 410 Nm, díky němuž se PROACE MAX snadno vypořádá i s těmi nejtěžšími úkoly. Čistě elektrická Toyota PROACE MAX s dojezdem až 420 km (podle WLTP) disponuje vším nezbytným ke zvládání každodenních pracovních záležitostí. Pomocí tří různých jízdních režimů (Eco, Normal a Power) může řidič upravovat charakter akcelerace a nejvyšší rychlost s ohledem na požadovaný výkon a dojezd při plnění konkrétního úkolu. K dobíjení baterie o vysoké kapacitě 110 kWh lze využít 150kW systém rychlodobíjení k dosažení 80 % kapacity za pouhých 55 minut, a minimalizovat tak prostoje na dlouhých cestách. Pro praktické nabíjení ve firmě nebo doma je dále k dispozici AC palubní nabíječka o výkonu 11 kW, která přijde ke slovu například přes noc nebo při delším parkování vozidla.
Další možností pohonu je nejnovější hospodárný a nízkoemisní naftový motor Euro 6E se šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatickým ústrojím, v tomto případě o výkonech 120 k (88 kW) až 180 k (132 kW) podle konkrétního provedení vozidla. V dané třídě nejlepší parametry emisí začínají na 198 g/km (podle metodiky WLTP) – pro vozidlo této velikostní třídy jsou tak emise pozoruhodně nízké.
Nová Toyota PROACE MAX je výsledkem užší spolupráce společností Toyota Motor Europe a Stellantis, probíhající již od roku 2012; oba subjekty tak mohou těžit z výhod společného vývoje a optimalizace výrobních nákladů. PROACE MAX se bude vyrábět v závodech společnosti Stellantis v polských Gliwicích a italské Atesse. Nová Toyota PROACE MAX se na trhu objeví v průběhu roku 2024.
Land Cruiser 250
Zcela nový Land Cruiser 250 se zaměřuje na kvalitu, odolnost a spolehlivost s moderním, ale tradičním designem. Používá platformu Toyota New Global Architecture GA-F s rámovou konstrukcí, což zvyšuje tuhost vozu. Jde o první Land Cruiser s elektrickým posilovačem řízení a systémem odpojovacích stabilizátorů. Poháněn je 2,8litrovým turbodieselem s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, a v roce 2025 bude dostupný i s 48V mild-hybridním pohonem. Land Cruiser 250 je klíčovým modelem pro Evropu a navazuje na dlouhou historii modelu, který je známý svou robustností a schopností zdolat náročný terén.
Na trhy západní Evropy se nový Land Cruiser uvádí s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který byl přepracován tak, aby nabídl lepší jízdní chování a precizněji vyvažoval spotřebu paliva s jízdními výkony. Řadový víceventilový čtyřválec se zdvihovým objemem 2755 cm3 a přímým vstřikování paliva disponuje maximálním výkonem 204 k/150 kW při 3000 ot/min a je spojen s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift. Díky nejvyššímu točivému momentu 500 Nm v pásmu 1600–2800 ot/min má dost síly k tažení přívěsů o hmotnosti až 3500 kg.
První Land Cruiser s elektrickým posilovačem řízení
Nový Land Cruiser bude poprvé v historii modelu používat systém elektrického servořízení (EPS).
Nové řešení v porovnání s hydraulickým posilovačem pomáhá potlačovat rázy přenášené do volantu za jízdy po nerovnostech nebo v terénu a zajišťuje hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS dále může být nový Land Cruiser vybaven asistentem pro udržení uprostřed jízdního pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Hřebenový systém dále šetří elektrickou energii, která se spotřebovává pouze podle potřeby – tj. nikoli v situacích, kdy vůz stojí na místě nebo jede v přímém směru.
S ohledem na co nejlepší zpětnou vazbu zprostředkovanou řidiči se zvýšila tuhost sloupku řízení a zvětšil hřídel volantu s příslušnou trubkou.
Nová brzdová soustava
Nový elektronicky řízený brzdový systém byl navržen tak, aby zajistil lepší zpětnou vazbu a reakce v souladu se záměry řidiče. K přirozené a lineární zpětné vazbě při brzdění přispěla optimalizace ovládání, fungování a tuhosti.
Brzdy vedle klasického systému udržování tlaku používají řešení typu „pressure-on-demand“ (tlak na vyžádání) s univerzální jednotkou VSC ve prospěch zpětné vazby při brzdění. Systém koordinovaného řízení brzd kombinuje brzdnou sílu hydraulické soustavy se silou rekuperačního brzdění zprostředkovanou elektromotorem; maximální využití rekuperačního brzdění napomáhá snižovat spotřebu paliva.
Vůz používá kotoučové brzdy: vpředu o průměru 340 mm; vzadu 335 mm. Na zadních kolech najdeme elektronickou parkovací brzdu.
Asistent pro sjíždění příkrých svahů (DAC) automaticky zajišťuje stabilní brzdění bez zablokování kol, kdy udržuje nízkou rychlost při sjíždění prudkých svahů. Systém byl navržen tak, aby mohl fungovat podobně jako tempomat za rychlostí od 4 do 30 km/h v režimech pohonu H4 a L4.
Systém Crawl Control
Systém Crawl Control dokáže udržovat nízkou rychlost jízdy nového Land Cruiseru při zdolávání terénu a sjíždění svahů. Reguluje točivý moment motoru a tlak v brzdové soustavě, kdy zamezuje prokluzování nebo zablokování kol, aby se řidič mohl plně soustředit na řízení.
Systém Crawl Control lze používat v režimu pohonu L4. Požadovanou rychlost řidič volí pomocí otočného ovladače na panelu. Na výběr je pět různých nastavení rychlosti pro různé typy povrchů a sklonů terénu.
Systém zavěšení kol
Zavěšení předních kol používá nový systém nezávislých dvojitých lichoběžníků s prodlouženým zdvihem k zajištění vysoké stability při jízdě na silnici i schopností v terénu. Systém tvoří vysokopevnostní lehké komponenty s ohledem na vysokou odolnost i spolehlivé fungování.
K jízdní stabilitě přispívá větší závlek, zatímco stabilitu při brzdění vylepšuje menší úhel vyosení rejdového čepu a zvětšení úhlu regulace zanořování.
Čtyřprvková tuhá zadní náprava po detailním přepracování zajišťuje hladší a lineárnější chování při současném poklesu hmotnosti a zvýšení spolehlivosti. Stabilizátor z nového materiálu je lehčí a tužší; k další úspoře hmotnosti přispěl tenčí průřez nápravy a optimalizace tloušťky stěny vzpěr – přičemž použitá konstrukce rovněž zvyšuje spolehlivost. Zvětšení úhlu u geometrie potlačující zvedání kol pomáhá zamezit nežádoucímu zvedání zadních kol. Celá geometrie prodělala optimalizaci zaměřenou na hladký a lineární pohyb všech prvků ve prospěch sebejisté a pohodlné jízdy.
Stabilizátor s odpojovacím mechanismem (SDM)
Nový Land Cruiser je vůbec prvním vozem značky Toyota, který je vybaven stabilizátorem s odpojovacím mechanismem (SDM). Ten nabízí dvojí výhodu v podobě terénních schopností i pohodlí na zpevněných cestách.
Řidič může spínačem na středovém panelu odblokovat přední stabilizátor, a tak zvětšit kříživost náprav. Větší kříživost náprav při pomalých přejezdech nerovných a kamenitých povrchů pomáhá udržovat kontakt všech čtyř kol s povrchem s ohledem na lepší ovladatelnost vozidla. Kříživost náprav nového Landu Cruiser je v porovnání se současným modelem standardně o 10 % vyšší; se systémem SDM narůstá kříživost o dalších 10 %.
Díky lehkému roztahování a stahování prvků zavěšení kol se zmenšuje torzní tuhost a potlačují pohyby karoserie ve všech směrech, což přispívá k vyššímu jízdnímu pohodlí celé posádky při zdolávání náročných terénů. Když rychlost vozidla vzroste, stabilizátor se opět automaticky zablokuje.
Volič typu terénu MTS
Volič typu terénu MTS reguluje řízení, hnací sílu a systém hydraulických brzd podle náročnosti situací při jízdě v terénu. Součástí systému je nyní další režim Auto, aby řidič nebyl nucen upravovat nastavení při změně podmínek; navíc jej lze používat při pohonu s redukcí i bez (L4 nebo H4).
Volič MTS se snadno aktivuje příslušným spínačem a multifunkčním otočným ovladačem na středovém panelu. V režimu s redukcí (L4) jsou k dispozici volby Mud, Sand, Rock a Auto; v režimu bez redukce (H4) pak volby Mud, Sand, Dirt, Deep Snow a Auto.
První kusy budou k dispozici ke konci roku, o nebývalém zájmu o tuto legendu hovoří to, že letošní alokace (zhruba 300 ks) pro český trh jsou již vyprodané.
Zdroj: TZ Toyota Motor Czech