Audi uvádí e-tron 50 quattro. Na jediné dobití prý zvládne ujet více než 300 km
SUV vládnou světu a stejně tak se do popředí začíná dostávat elektromobilita. Proto velká spousta automobilek tyto dva segmenty spojuje dohromady a zákazníkům místo malých městských elektrických aut nabízí mastodonty s několika elektromotory. Nejinak je tomu u Audi, které ještě letos oficiálně uvede e-tron 50 quattro.
Novinka má kombinovat jak místně ekologickou a hospodárnou jízdu, tak samozřejmě sportovní geny značky. Novinka do vínku dostala hned dva elektromotory, jeden na přední nápravě a jeden na zadní nápravě. Oba motory celkem řidiči nabídnou výkon 230 kW, tedy 312 koní a točivý moment 540 Nm. Tyto hodnoty zajistí velkému SUV zrychlení z klidu na 100 km/h za rovných 7 sekund, přičemž maximální rychlost je omezena na 190 km/h. Pro pohon slouží primárně zadní elektromotor, ten přední je aktivován pouze v případě potřeba, například zrychlení. e-tron 50 quattro má elektronicky řízený pohon všech kol a také vzduchové odpružení. Ostatně, to u Audi není žádnou novinkou.
Tušíme, že spíše než auto jako takové, vás zajímá technika elektropohonu. Pojďme se tedy na ní podívat. Akumulátory má e-tron 40 quattro složeny z 324 prismatických článků rozdělených do 27 modulů. Důležitější informací pro vás ale asi bude fakt, že jejich kapacita je 71 kWh, což umožňuje dojezd více než 300 kilometrů v jízdním cyklu WLTP. Zní to velmi dobře, a ačkoliv má být cyklus WLTP hodně podobný běžnému provozu, jsme si bohužel takřka jisti, že reálný dojezd u tak velkého auta, obzvlášť při zatížení, bude nižší. A to i přes to, že Audi zapracovalo na pohotovostní hmotnosti, která je prý nižší než kdy jindy. Zajímavostí pak je systém řízení chladicích a topných systémů, který reguluje teplotu v interiéru i provozní teplotu akumulátorů a zajišťuje chlazení elektromotorů, výkonové elektroniky a nabíjecího systému. Tím automobilka dosáhla lepší a delší životnosti všech komponentů. Navíc i díky tomuto systému je možné e-tron rychle dobíjet stejnosměrným proudem.
Dobíjení
A tím se dostáváme k dobíjení. e-tron 50 quattro lze nabíjet výkonem až 120 kW na rychlonabíjecích stanicích. To znamená, že na 80% kapacitu dobijete baterie za asi 30 minut. Právě 80 % je výrobcem doporučovaných, funguje to stejně jako u mobilních telefonů. Úplné vybíjení nebo naopak úplně nabíjení bateriím škodí. Alternativně lze akumulátory nabíjet střídavým proudem (AC). Nicméně se standardním nabíjecím výkonem 11 kW trvá kompletní nabití sedm hodin. Po uvedení novinky na trh bude na přání nabízeno druhé palubní nabíjecí zařízení, které umožní nabíjení akumulátorů výkonem až 22 kW na velmi rozšířených nabíjecích stanicích se střídavým proudem.
Novinka samozřejmě umí pracovat s rekuperací elektrické energie a to prostřednictvím obou elektromotorů, z nichž je prioritně využíván zadní elektromotor, a to během více než 90 procent všech zpomalení. To znamená, že energie z prakticky všech normálních brzdných manévrů je získávána zpět a ukládána do akumulátorů.
Pokud vás zajímá cena této novinky, máme špatné zprávy. Zatím totiž nebyla stanovena. Víme ale, že na český trh se dostane v průběhu čtvrtého čtvrtletí letošního roku. A mimochodem, věděli jste, že pokud u svého dodavatele elektřiny oznámíte, že doma dobíjíte elektromobil, můžete si říct o výhodnější sazby za odběr elektrické energie mimo špičku? Týká-li se vás to, určitě to zkuste. Každá ušetřená koruna je dobrá!