Hybridní pohon je u automobilů čím dál tím oblíbenější, protože eliminuje nedostatky jak spalovacích (drahý a neekologický), tak i elektrických motorů (nízký dojezd, neefektivní vytápění).
Tento fenomén v posledních letech velmi zam?stnává tak?ka všechny, kdo se zajímají o automobily, motory ?i dopravu obecn?. Má mnoho p?íznivc? i odp?rc?. Jak ovšem p?esn? fungují, nakolik se používají ve sv?t? a kdy vlastn? takový nápad vznikl, ví jen úzký okruh lidí. Poj?me si o hybridech ?íct n?co víc.
Hybrid znamená míšenec ?i k?íženec. A tak je to i u motoru takovýchto aut. Pro pohon vozidla je používáno více druh? pohonných hmot a více zp?sob?. Hybridní automobily v dnešní dob? kombinují elektromotor a spalovací motor. O vozech na elekt?inu se ?íká, že jsou to úsporná auta budoucnosti. Jenomže zatím mají mnoho problém?. Auto na elektromotor je p?i sou?asných technologiích schopno ujet maximáln? ?ty?i sta st? kilometr?. Potom se musí op?t nabít. Jenomže jedno nabití trvá kolem p?ti hodin. Navíc dostat se p?i koupi elektromobilu pod p?l milionu je tak?ka nemožné. Zkrátka samotné mají mnoho nevýhod. Proto vznikly hybridy…
Hybridní auta dokážou ujet ur?itý po?et kilometr? na elekt?inu a po vypot?ebování energie p?epnou normáln? na naftu ?i benzín. Jejich výhoda spo?ívá v tom, že tímto trikem se snižuje spot?eba. Hybridy jsou p?ív?tiv?jší k p?írod? než elektromobily. Elekt?ina pro akumulátor se vyrábí pomocí takzvané rekuperace. Co to znamená? Pokud brzdíte nebo ?adíte, mizí v normálním aut? energie v podob? tepla. S tímto efektivním systémem se m?ní na elektrickou a ukládá se v akumulátoru. Využívá též setrva?nosti. Když je v n?m dostatek elekt?iny, p?epne se v?z na elektromotor a v podstat? jedete zadarmo. Škodí p?írod? v podstat? mén? než elektromobily, protože elekt?ina se vyrábí ?asto velmi neekologickými zp?soby.
Pokud budete chtít hybridní v?z, musíte v pen?žence zalovit o n?co hloub?ji. Na ?eském trhu se v?tšina voz? pohybuje v cen? kolem ?ty? set tisíc korun. Nap?íklad u voz? Yaris si za hybrid zaplatíte o t?icet tisíc víc než za stejný model pouze se spalovacím motorem. Hlavním rozdílem v cen? je instalace akumulátoru elektrické energie. Tato investice se vám m?že ovšem v pr?b?hu let vrátit. Snižuje se spot?eba, a pokud jezdíte hodn?, za n?kolik let už vás to m?že vyjít výhodn?ji.
S hybridem se musí um?t jezdit. Pokud máte ve zvyku ?asto zrychlovat, tak se vám tento typ vozu naprosto nevyplatí. Je lepší více p?edvídat a nap?íklad dojížd?t na semafory pouze setrva?ností a nebrzdit na poslední chvíli. Nebo p?ed vesnicí sundat nohu z plynu a nesnižovat rychlost na poslední chvíli. Pokud ?idi? nep?izp?sobí sv?j styl jízdy, spot?eba bude kv?li neustálému využívání spalovacího motoru tak?ka stejná jako u b?žných automobil?.
A? to zní neuv??iteln?, hybridní pohon vznikl už v 19. století v podobné dob? jako spalovací motor. Nap?íklad Ferdinand Porsche používal motor k pohán?ní dynama, jež nabíjelo n?kolik akumulátor?. Jenomže nafta brzy svého konkurenta na mnoho desetiletí vytla?ila. Až v 70. letech si výrobci aut po ropném šoku uv?domili, že ropy není nekone?né množství a za?ali se op?t myšlenkou alternativního pohonu zajímat. Velmi zásadní osobou pro hybridní pohon je Viktor Wouk. Ten se zabýval kapacitou baterií v motoru. Zabudoval následn? vlastní elektromotor do auta s b?žným motorem a vytvo?il funk?ní hybrid. Jenomže kv?li mocenským spor?m se o n?j americké automobilky p?estaly zajímat a první modely, které se poté objevily, p?išly p?evážn? z Japonska.
Samoz?ejm?, jinak by se nevyráb?la. V ?echách se jich ro?n? zatím prodávají stovky kus?. Ve sv?t? jsou to tisíce až desítky tisíc a po silnicích jich zatím jezdí n?kolik málo milion?. Každým rokem se jich však prodává víc a do n?kolika let budou t?eba ve Švýcarsku b?žné podobn? jako auta na spalovací motor.
Jist? stojí za to nad koupí aspo? zauvažovat a o tomto typu aut si n?co zjistit.